Monien uniongelmia – jopa uniapneaa – helpottaisi järkevämpi syöminen. Päivällä kevyemmin, illalla täyttävämmin.

Rytmittyykö sinunkin ruokailusi niin, että aamiainen syödään, jos ehditään, eikä huonosti nukkuneena aamupala edes maistu.

Lounaalla puolestaan vedetään ruokaa niin, että napa paukkuu ja seuraavaksi pariksi tunniksi iskee helposti totaaliväsymys, unilääkäri Henri Tuomilehdon sanoin ”ruokakooma”.

Tyypillisesti suomalaiset aterioivat tuhdin päivällisen kello 16–18, ja ruokakooma iskee jälleen. Tällaiset päiväaikaiset voimakkaat vireystilan laskut sekoittavat univalverytmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Käy niin, että kun sohvakooma on ohi kello 19, vireystila nousee voimakkaasti, vaikka sen kuuluisi laskea iltaa kohden. Sitten ihmetellään sängyssä, miksi uni ei tule, Tuomilehto sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä huonosti nukkuva yöllä usein herätessään tekee? Menee jääkaapille.

Yksinkertainen kaava on vaihtaa iltapalan ja päivällisen paikat keskenään.

Silloin iltapala ei tarkoita yhtä leipää vaan kylläiseksi tekevää ateriaa, joka voi hyvin olla myös niin sanottua kunnon kotiruokaa.

Kunnon aamiainen lataa akut

Monipuolinen aamupala tukee aineenvaihduntaa ja jaksamista päivän aikana. Aamiaisen  proteiinilla ja liukenevalla kuidulla tiedetään olevan myönteinen vaikutus kylläisyyden lisäksi rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan.

Aamiainen, jossa on terveyden kannalta suotuista proteiinia, kuitupitoisia hiilihydraatin lähteitä – kuten marjoja, hedelmiä ja kasviksia – sekä pehmeää rasvaa, on todennäköisesti terveydelle eniten eduksi, kirjoittavat ravitsemusterapeutit Reijo Laatikainen ja Kirsi Laitinen Duodecimin artikkelissa.

Päivällä virtaa keitosta tai salaatista

Päivän ja iltapäivän ateriat kannattaa pitää kevyempänä, esimerkiksi monipuolisilla salaateilla ja keitoilla.

Välipalana toimivat hyvin hedelmät, rahkat ja smoothiet. Näin vireystaso säilyy parempana läpi päivän.

Illalla vatsa täyteen nukuttavia hiilareita

Tuhdimman aterian vuoro on noin kello 20, kun tavoite on päästä uneen kiinni kello 22–23. Tällä tavoin synnytetään oikea-aikaisesti unipainetta eli kehon sisäistä vaatimusta levosta.

Kun jättää nopeat hiilihydraatit, kuten valkoisen leivän, riisin ja pastan lounasaikaan syömättä, välttyy verensokerin ja verenpaineen heilahteluilta ja vireystaso pysyy parempana päivällä.

Sen sijaan ilta-aikaan maltillinen määrä nopeita hiilihydraatteja vaikuttaa tutkimusten valossa suotuisasti unensaantiin. Japanilaisessa tutkimuksessa tämä tulos havaittiin valkoisesta riisistä.

Asiantuntija: Henri Tuomilehto, unilääkäri, dosentti.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla