Auttavatko kevyttuotteet painonhallinnassa vai sekoittavatko ne vain tajun siitä, mikä lihottaa ja mikä ei. Väitteisiin vastaa kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta.

1. Kevyttuotteita ei kannata käyttää, sillä niitä tulee helposti syötyä puolet enemmän kuin tavallisia.

Tarua. Miksi niitä söisi enemmän? Mahalaukku vetää ruokaa ihan saman verran, oli se kevyttä tai rasvaista. Jos on aina laittanut kaksi siivua juustoa leivälle, miksi kevytjuustoa pitäisi laittaa enemmän. Tietenkin jos ruoan määrää lisää, myös energiamäärä kasvaa, mutta kevyttuotteilla se kasvaa vähemmän.

2. Kevyttuotteissa, esimerkiksi jogurteissa, on enemmän makeutusaineita kuin tavallisissa.

Yleisesti ottaen näin on. Kevytjogurtteja on kahdenlaisia: rasvattomia sokerilla makeutettuja ja rasvattomia makeutusaineilla makeutettuja. Jälkimmäiset ovat kaikkein kevyimpiä, eikä ole mitään syytä karttaa makeutusaineita. Niistä ei ole osoitettu olevan haittaa.

3. Kevyttuotteissa, esimerkiksi makkaroissa ja juustoissa, on enemmän lisäaineita ja suolaa kuin tavallisissa.

Tarua ainakin lisäaineiden osalta. Esimerkiksi nitraatteja lisätään makkaroihin sen takia, etteivät bakteerit kasvaisi, ja bakteerit kasvavat ihan yhtä hyvin rasvaisissa kuin kevytmakkaroissa. Suolan määrä vaihtelee, mutta jos tuotteessa on sydänmerkki, se on parempi vaihtoehto sekä suolan että rasvan suhteen.

4. Jos syö päivittäin 2–3 siivua juustoa, ei tarvitse kevytjuustoja.

Tarua. Jos syö päivässä 2–3 siivua juustoa, sitä tulee syötyä viikossa noin 200 grammaa. Tästä kertyy rasvaa 60 grammaa, puolta vähemmän, jos syö kevytjuustoa. Tavallinen juusto kerryttää vuodessa 1,5 kiloa enemmän rasvaa, josta haitallista kovaa on kilo. Ylimääräisen energian kuluttamiseen tarvitaan paljon liikuntaa, jotta paino ei nousisi.

5. Kevytmargariineja (rasvaa 30–40 %) käyttämällä saa enemmän huonoja kovia rasvoja kuin esimerkiksi täysrasvaisesta öljystä tai voista.

Tarua. Rasvan laatu on ihan yhtä hyvä kasviöljypohjaisessa margariiniissa, olipa sen rasvaprosentti 70 tai 40. Tietenkään öljyn voittanutta ei ole. Öljy muutetaan margariiniksi vain sen takia, että se pysyisi leivän päällä. Voissa taas on niin paljon huonoa kovaa rasvaa, ettei se kuulu ollenkaan arkiruokailuun. Pari kertaa vuodessa siinä voi halutessaan paistaa vaikka muikut.

6. Kevytlimsat ovat vaaraksi lapsen hermostolle ja hampaille.

Tarua hermoston, totta hampaiden osalta. Hermostohaittoja, kuten levottomuutta tai uniongelmia, ei ole pystytty osoittamaan, vaikka asiaa on tutkittu paljon esimerkiksi aspartaami-makeutusaineen osalta. Sen sijaan myös kevytlimsat ovat happamia, ja vaikka niissä ei ole sokeria, happo syövyttää hammaskiillettä. Hampaille tämä eroosio on ihan yhtä paha asia – jos ei pahempikin – kuin sokerin aiheuttama reikiintyminen.

7. Kevyttuotteet ovat olleet markkinoilla niin vähän aikaa, ettei niiden pitkäaikaisvaikutuksista tunneta.

Tarua. Kevyttuotteissa ei ole mitään epäilyttävää. Niiden pitkäaikaisvaikutus on se, että ne auttavat painonhallinnassa. Esimerkiksi, jos vaihtaa kahvikerman kevytmaitoon kahvikupposissaan, kerää 4,9 kiloa vähemmän rasvaa vuodessa. Tai jos vaihtaa päivittäiset 3 lasia kevytmaitoa raasvattomaan, rasvataakka pienenee vuodessa 3 kiloa.

8. Kevyttuotteet jättävät nälän tunteen, joka lähtee vain syömällä jotain tuhdimpaa.

Tarua. Nälän tunteen lähteminen riippuu siitä, mitä syö ja miten. Tutkimusten mukaan ruoka, jota joutuu pureskelemana, tuo kylläisyyden tunteen. Se ei riipu suoraan kaloreista.

9. Ruisleipä on luonnostaan kevyttuote.

Riippuu mihin verrataan. Kevyttuotteen määritelmän mukaan siinä pitää olla vähintään kolmannes vähemmän energiaa kuin vastaavassa tavallisessa. Ruisleipä ei ole kevyempää kuin muutkaan leivät, mutta jos sitä vertaa hampurilaiseen tai lihapasteijaan, se on kevyttuote.

10. Teollisia kevyttuotteita viisaampaa on käyttää luonnon omia kevyttuotteita, kuten kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Tarua. Suosittelen molempia. Kasviksia, marjoja tai hedelmiä on hyvä nauttia joka aterialla, mutta on myös järkevää karsia turha kova rasva pois ravinnostaan käyttämällä kevyttuotteita.

11. Kevyttuote on aina sydämelle parempi valinta kuin vastaava tavallinen.

Ei aina. Liha- ja maitovalmisteissa näin on, kasvirasvoissa ei. Öljyssä, joka on sataprosenttista rasvaa, on eniten hyvää rasvaa. Sydänliitto ei enää suosittele käytettäväksi alle 60-prosenttisia margariineja, koska kevytmargariineista ei kerry tarpeeksi hyvää rasvaa. Meillä on puutetta hyvästä rasvasta, ja pehmeät kasvirasvat hoitavat sydäntä.

12. Elintarviketeollisuus on satsannut paljon kevyttuotteiden kehittämiseen. Esimerkiksi nykyiset kevytjuustot ovat hyviä niin maultaan kuin rakenteeltaan.

Totta. Tämä on helppo perustella: 60–70 prosenttia kaikesta juustosta ostetaan kevyenä. Jos kevytjuustot olisivat huonoja, ei niitä ostettaisi. Kevytjuustot ovat kehittyneet paljon ja valikoima on laajentunut, on mietoa ja voimakasta, koloista ja kiinteää.

Lue lisää tervellisestä ruoasta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti