Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Punaista lihaa tulisi välttää, väitetään, vaikka se on terveellistä. Kyse taitaakin olla annoskoosta ja käyttökerroista.

Kun tuoretta punaista lihaa kuluttaa maltilla, se voi koitua jopa terveydeksi.

Punaisen lihan syönnin tiedetään lisäävän suolistosyöpäriskiä ja siksi liha ja lihajalosteet on lisätty syöpävaarallisten aineiden listalle.

Kuitenkin yli puoli miljoonaa ihmistä käsittäneessä Oxfordin yliopiston tutkimuksessa selvisi, että punaisen lihan kulutuksella ei ollut yhteyttä kokonaiskuolleisuuteen. Sen sijaan lihaa täysin karttaneiden riski kuolla ennenaikaisesti oli korkeampi kuin vähän lihaa syövillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimuksessa oli tarkoin huomioituna merkittävät taustatekijät, kuten tupakointi, alkoholinkäyttö, painoindeksi, kunto ja koulutus. Osin tutkimustulos saattaa tutkijoiden mukaan selittyä kalorien ja proteiinien suhteella: jos haluaa esimerkiksi papuja syömällä saman määrä proteiinia kuin lihassa on, kalorikuorma tuplaantuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sen sijaan lihavalmisteiden, kuten leikkeleiden ja pekonin, terveyshaitat ovat kiistattomia. Lihavalmisteiden käyttö liittyy syöpäriskin lisäksi myös suurempaan diabetes- ja valtimotautiriskiin. Joissain tutkimuksissa punaisen lihan yhteys on samanlainen, mutta heikompi.

Kypsää lihaa suositellaan syötäväksi 500 grammaa viikossa, mikä tarkoittaa noin 700 grammaa raakana.

Lihavalmisteita, esimerkiksi makkaroita, ei suositella, sillä tutkimusnäyttö prosessoidun lihan yhteydestä suurentuneeseen syöpäriskiin on vakuuttava.

Kasvista kyytipojaksi

Ravitsemusterapeutti Jan Verho haluaa kumota myytin lihan epäterveellisyydestä, mutta hän on huomannut, että moni hänen vastaanotollaan uskottelee itselleen muutakin:

–”Syön paljon kasviksia”, väittää moni, vaikka todellisuudessa määrät jäävät usein pieniksi. Käytännössä kasviksia sisältäviä aterioita ei ole päivässä monta.

Vihanneksia, marjoja ja hedelmiä kannattaa syödä ainakin 500 grammaa päivässä.

 

 

Vierailija

"Punaisen lihan syönnin tiedetään lisäävän suolistosyöpäriskiä"

Ai ihan tiedetään? Mistähän tämä tiedetään? Mitään pätevää tieteellistä syy-seurausnäyttöä ei ole olemassa. Edes se kuuluisa WHO:n (poliittinen) julistus ei väitä tällaista. Kirjoittaja (ja muutama ravitsemus 'asiantuntja') uskoo ilmeisesti myös tonttuihin ja joulupukkiin.

Myöskin lihajalosteiden suhteen näyttö on heikkoa ja ainoastaan heikkoa korrelaatiota ja kyseenalaisia hiirikokeita. Näissä kalsiumpuutteisille hiirille syötettiin karsinogeeniä ja päälle rutkasti lihajalosteita. Ja jotain hassua saatiin näkymään. Tosin pekonilla ei sitäkään.

Myös dibetes- ja valtimotautiyhteys on oletusta, ja perustuu muistinvaraisiin kyselytytkimuksiin. Ei pätevään näyttöä siis tästäkään.

Kasvisöljyjen käyttöön liittyy useissa satunnaistetuissa tutkimuksissa  lisääntynyt syöpä- ja aivoverenvuotokuolleisuus, joten sieltä löytyy sokerin ja tärkkelyksen ohella varsinainen syy myös suolistosyöpiin. Lisäksi kuumennetussa kasvisöljyssä muodostuu useita karsinogeenisiä yhdisteitä.

Kinkkua vain huolella lautaselle ja terveellisestä ja maukkaasta kinkunrasvasta siihen syntyy mainio kastike.

Sisältö jatkuu mainoksen alla