Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Kalaa suositellaan joka paikassa, mutta mitä kun ei voi syödä kalaa? Olen allerginen. Miten suosituksia tulisi tulkita ja mitä tilalle?

SUOSITUKSET on tarkoitettu väestötasolle ja niitä sovelletaan yksilöllisesti. Esimerkkinä juuri mm. se, että kalasuositus ei päde kala-allergiselle.

Kala-allergiset ovat keskimäärin yhtä terveitä kuin ei-kala-allergisetkin. Kalan merkitys ruokavaliossa on se, että se sisältää hyvälaatuista proteiinia ja pehmeää rasvaa. Kalan terveysvaikutukset on osoitettu nimenomaan silloin, kun kalalla korvataan osittain lihaa. Sen sijaan siitä ei ole tutkimusnäyttöä, edesauttaako kalan käyttö sellaisten ihmisten terveyttä, jotka esim. syövät kasvispainotteisesti eivätkä käytä punaista lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kalan voi korvata ruokavaliossa nahattomalla siipikarjalla, vähärasvaisella punaisella lihalla ja kasviproteiinin lähteillä, mm. soijalla, pavuilla, linsseillä. Markkinoilla on uusia kasviproteiinituotteita, mm. kauraa ja härkäpapuja sisältäviä valmisteita, joten valikoima on niidenkin osalta monipuolistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kalan rasva on terveydelle edullista pehmeää rasvaa. Kalan rasvaa käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että kalan rasva on edullista nimenomaan silloin, kun se saadaan kalasta. Kalaöljyvalmisteita käytettäessä vastaavia terveyshyötyjä ei nykytiedon valossa saavuteta. Poikkeuksena on tietynlainen rasva-aineenvaihdunnan häiriö hypertriglyseridemia, jossa kalaöljyvalmistetta voidaan kokeilla lääkärin valvonnassa. Valmisteen käyttöön voi liittyä haittavaikutuksia. Siksi sitä ei pidä omin päin käyttää tähänkään ”vaivaan”.

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

" Kala-allergiset ovat keskimäärin yhtä terveitä kuin ei-kala-allergisetkin. "

Väittää Ursula, vaikka mitään tutkimusnäyttöä tästä ei ole.

Omega 3 rasvahappojen lyhyt oppimäärä:

ALA (Alfalinoleenihappo), on lyhytketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. ALA:a saa  (kylmäpuristetut kasviöljyt, pähkinät, siemenet ja manteli).

LA (Linolihappo), on Omega-6-rasvahappo joka on elimistölle välttämätön. LA:a saa (kylmäpuristetut kasviöljyt, pähkinät, siemenet ja manteli).

DHA (Dokosaheksaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. DHA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

EPA (Eikosapentaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. EPA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

Kalan Omega-3 rasvahapot ovat välttämättömiä keskushermostolle, aivoille, kokonaisterveydelle ja hyvinvoinnin edistämiselle. Ne vaikuttavat sydämen, ihon, verisuonien, aivojen, kudosten, elinten, rauhasten – itse asiassa, jokaisen solun toimintaan. Ne ovat mm. osa solukalvon rakennetta ja pitävät solukalvon joustavana ja estävät haitallisia aineita pääsemästä solun sisään. Solukalvon toimiessaan normaalisti solu laskee ulos “kuona-aineet” ja pitää sisällään tarvittavan määrän nestettä sekä ravintoaineita toimiakseen hyvin. Mikäli solukalvo ei toimi optimaalisesti se estää soluja kommunikoimasta keskenään. Tämä altistaa sairauksille, hidastuneelle paranemiselle, tulehduksille ja vaikuttaa jopa geenien toimintaan.

Vierailija

Imevät on välttämättömiä, mutta jos omega-3 ja omega6 välinen suhde elimistössä on pielessä, huonosti on asiat. Pullosta ei kannata niitä ottaa vain ruuasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla