Kuvat
Shutterstock

Voileivästä saa maistuvan ilman tönkkösuolausta ja kovaa rasvaa. Katso mitä kaikkea leivälle kannattaa kasata.

  1. VALITSE VÄHÄSUOLAINEN VAIHTOEHTO. Voileipä on suurimpia piilosuolan lähteitämme. Valitse siis vähäsuolaisia tuotteita ja etsi paketeista Sydänmerkkiä. Leivälle voi myös paistaa ja maustaa itse kanaa, kalaa tai tofua, ja siten vähentää suolaa.
  2. VÄLTÄ TYYDYTTYNYTTÄ RASVAA. Liha- ja juustovalmisteissa voi olla yllättävän paljon kovaa rasvaa. Täyslihavalmisteet ja niistä varsinkin kalkkuna- ja broilerileikkeleet sisältävät vähemmän terveydelle haitallista tyydyttynyttä rasvaa.
  3. LADO RUNSAASTI KASVIKSIA. Monipuolisuus kannattaa tässäkin. Kokeile leivällä itsellesi uusia kasviksia. Täydennä leipäateriaa välillä hedelmällä tai maustamattomalla rahkalla tai jogurtilla sekä marjoilla.

Lisää näitä, jos kaipaat runsaasti päällisiä

  •  avokado
  •  paprikat
  •  fenkoli
  •  herkkusieni
  •  hummus tai muu kikhernetahna
  •  idut
  •  lisukesalaatin jämät
  •  paahdettu munakoiso tai maa-artisokka
  •  pikkelöidyt kasvikset
  •  tahini
  •  tofu
  •  tomaatti
  •  yrtit

Asiantuntija: Mikko Rinta, johtava ravitsemusterapeutti, Terveystalo.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ranskalaisessa arjessa syödään paljon voileipiä. Niillä rasvana on lähes yksinomaan voita. Ranskassa syödään eniten Euroopassa kovia rasvoja mutta siellä on silti paras sydänterveys. 

Hyvässä voileivässä leivän pitäisi olla 100 % kokoviljaa. Jos se vielä syödään pakastuksen ja paahtamisen jälkeen, sen glukeeminen indeksi eli tärkkelys-hiilihydraatin imeytymisnopeus on hitaampi eli vähemmän lihottava. 100 % kokovilja on myös paljon aromirikkaampaa kuin ravinneköyhä valkoinen venhnä.

Voileipään tulee helposti himo / riippuvuus, koska suolistoon muodostuu sen varassa elävä bakteerikanta. Käytännössä kaikki usein leivällä herkuttelevat ovat ikääntyneinä reilusti ylipainoisia.

Itse syön leipää (100 % kaura tai ruis-jälkiuuni) vain pari puolikasta palaa päivässä ja silloin päällä on rasvana paksulti voita ja sen päällä vanhaa juustoa kuten punaleimaa. Leivän jälkeen tasapainotan välipalaa syömällä muutaman sata grammaa herkullisia raakoja kasviksia kuten parsakaalia, porkkanaa, tomaatteja yms. 

Veli-Jussi "Vessi" Jalkanen

Vierailija

Hmm... Olen aina kuulunut näihin leivällä herkuttelijoihin, leipänä 100 % ruis tai kaura. Olen jo vanha, 67-vuotias, mutta minua runsas leivänsyönti ei ole lihottanut. Painoindeksini on pysynyt vuosikaudet samana, se on alle 22. Muistelen lukeneeni jostain äskettäin (Hesarista?), että runsaan kokojyväviljan syönnin on itse asiassa todettu suojaavan lihomiselta. Voita ei leivälläni ole, vaan hieron siinen oliiviöljyä. Päällä voi olla juustoa, vihanneksia, graavilohta tai -siikaa, avokadoa, maapähkinävoita tai hummusta. Kolesteroliarvoni ovat loistavat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla