Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Raakaruoka valmistuu ilman uunia ja hellaa ja aineksissa suositaan prosessoimattomia ruoka-aineita. Kysyimme Hyvän terveyden lukijoilta, mikä trendikkäässä raakaravinnossa viehättää.

Raakaravinnolla tarkoitetaan mahdollisimman vähän prosessoiduista aineksista tehtyä ruokaa, jota kypsennetään korkeintaan haaleaksi, 40–47 asteiseksi.

Pääosassa ovat tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat. Myös pähkinöitä ja siemeniä syödään runsaasti.

Ruoan valmistamisessa käytetään hellan ja uunin sijasta sauva- ja tehosekoitinta, raastinrautaa tai kasviskuivuria. Myös idättäminen ja hapattaminen kuuluvat raakakeittiön sallittuihin valmistusmenetelmiin.

Suosio leviää

Raakaruoka on kasvanut pienen piirin intohimosta trendiksi. Vielä muutama vuosi sitten raakaruoan puolesta puhuivat enimmäkseen nuoret kaupunkilaiset, nyt innostusta on kaikkialla ja kaikenikäisissä.

Treenaajat ja monet hyvää oloa tavoittelevat – ja kiireiset – aloittavat aamunsa smoothiella ja välipala nautitaan pillin kautta. Osa koiranomistajista tarjoaa lemmikilleenkin vain kypsentämätöntä ruokaa.

Mistään uudesta asiasta ei ole kyse. Aiemmin puhuttiin elävästä ruoasta, nyt raakaruoasta. Pohjimmiltaan tavoitellaan samaa: hyvää oloa ja energisyyttä. Sitä haetaan kypsentämättömästä ja mahdollisimman puhtaasta ruoasta.

Monen valinta on osittainen raakaruokailu. Kotona kokataan raakaruokaa, kodin ulkopuolella ei olla yhtä tarkkoja kypsyysasteen suhteen.

Lukijat kertovat

Kysyimme Hyvän terveyden lukijoilta kokemuksia raakaruoasta. Mukana oli vasta-alkajia ja jo vuosia raakaruokaa syöneitä konkareita.

Suuri osa syö raakaruokaa vain silloin tällöin, mutta hyvät kokemukset ovat rohkaisseet käytön lisäämiseen.

60 prosenttia kyselyyn vastanneista aikoo lisätä raakaruoan osuutta ruokavaliossaan.

Kypsentämättömällä ruoalla haetaan hyvää ja virkeää oloa. Myös vatsan hyvinvointi on tärkeää.

Raakaruoalla tavoitellaan:

  • vireyttä ja energistä oloa 71 %
  • lisäaineiden välttelyä 37 %
  • vaihtelua ruokavalioon 35 %
  • helpotusta vatsavaivoihin 31 %
  • ekologista vaihtoehtoa syömisiin 25 %
  • muuta: painonhallintaa, terveellisyyttä, stressinhallintaa 17 %

Innoitus tulee sieltä, missä tietoa ja reseptejä on helposti tarjolla: kirjoista, lehdistä ja netistä. Ystävän suositus tai läheisen esimerkki on vahva vaikutin.

Näin raakaruoka on muuttanut ruokailutottumuksia:

  • ”Syömme säännöllisemmin päivän aikana. Viljojen käyttö on lähes nollassa, käytämme vain luomukauraa hieman. Leikkeleet ja makkarat ovat jääneet kokonaan pois, samoin einekset.”
  • ”Smoothiet aamuisin ovat must!”
  • ”Kasviksia nautimme enemmän kuin ennen. Myös höyrytettyinä.”
  • ”Söin tietämättäni raakakakkua. Vasta jälkeenpäin kuulin, mitä olin syönyt – enpä olisi uskonut!”
  • ”On hienoa, miten paljon erilaisia ja maistuvia ruokia voi tehdä kuumentamatta. Raakaruokaherkutkin ovat täynnä makua: niitä ei tarvitse ahmia yhtä paljon kuin normiherkkuja.”

Näin raakaravinto on vaikuttanut oloon:

  • ”Minulla on kevyt olo koko päivän. Energiaa riittää tasaisesti eikä väsähdyksiä tule.”
  • ”Nukun öisin 7–8 tuntia heräämättä kertaakaan.”
  • ”Oloni on ollut ehdottomasti virkeämpi ja ihoni kunto on erittäin hyvä. I’m happy!”
  • ”Kymmenien vuosien vatsakipu + turvotukset ovat poissa! Olo on todella energinen ja mieliala hyvä.”
  • ”Minulle tulee hyvä mieli, kun syön mahdollisimman terveellisesti.”

Lähde Hyvän terveyden nettikysely

Lue lisää:

10 faktaa raakaravinnosta

Kaalista vatsavaivoja?

Pähkinä on terveyspommi

Vitamiineja vähällä vaivalla

Kivennäis- ja hivenaineet hyvästä ruoasta