Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Raakaruoka valmistuu ilman uunia ja hellaa ja aineksissa suositaan prosessoimattomia ruoka-aineita. Kysyimme Hyvän terveyden lukijoilta, mikä trendikkäässä raakaravinnossa viehättää.

Raakaravinnolla tarkoitetaan mahdollisimman vähän prosessoiduista aineksista tehtyä ruokaa, jota kypsennetään korkeintaan haaleaksi, 40–47 asteiseksi.

Pääosassa ovat tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat. Myös pähkinöitä ja siemeniä syödään runsaasti.

Ruoan valmistamisessa käytetään hellan ja uunin sijasta sauva- ja tehosekoitinta, raastinrautaa tai kasviskuivuria. Myös idättäminen ja hapattaminen kuuluvat raakakeittiön sallittuihin valmistusmenetelmiin.

Suosio leviää

Raakaruoka on kasvanut pienen piirin intohimosta trendiksi. Vielä muutama vuosi sitten raakaruoan puolesta puhuivat enimmäkseen nuoret kaupunkilaiset, nyt innostusta on kaikkialla ja kaikenikäisissä.

Treenaajat ja monet hyvää oloa tavoittelevat – ja kiireiset – aloittavat aamunsa smoothiella ja välipala nautitaan pillin kautta. Osa koiranomistajista tarjoaa lemmikilleenkin vain kypsentämätöntä ruokaa.

Mistään uudesta asiasta ei ole kyse. Aiemmin puhuttiin elävästä ruoasta, nyt raakaruoasta. Pohjimmiltaan tavoitellaan samaa: hyvää oloa ja energisyyttä. Sitä haetaan kypsentämättömästä ja mahdollisimman puhtaasta ruoasta.

Monen valinta on osittainen raakaruokailu. Kotona kokataan raakaruokaa, kodin ulkopuolella ei olla yhtä tarkkoja kypsyysasteen suhteen.

Lukijat kertovat

Kysyimme Hyvän terveyden lukijoilta kokemuksia raakaruoasta. Mukana oli vasta-alkajia ja jo vuosia raakaruokaa syöneitä konkareita.

Suuri osa syö raakaruokaa vain silloin tällöin, mutta hyvät kokemukset ovat rohkaisseet käytön lisäämiseen.

60 prosenttia kyselyyn vastanneista aikoo lisätä raakaruoan osuutta ruokavaliossaan.

Kypsentämättömällä ruoalla haetaan hyvää ja virkeää oloa. Myös vatsan hyvinvointi on tärkeää.

Raakaruoalla tavoitellaan:

  • vireyttä ja energistä oloa 71 %
  • lisäaineiden välttelyä 37 %
  • vaihtelua ruokavalioon 35 %
  • helpotusta vatsavaivoihin 31 %
  • ekologista vaihtoehtoa syömisiin 25 %
  • muuta: painonhallintaa, terveellisyyttä, stressinhallintaa 17 %

Innoitus tulee sieltä, missä tietoa ja reseptejä on helposti tarjolla: kirjoista, lehdistä ja netistä. Ystävän suositus tai läheisen esimerkki on vahva vaikutin.

Näin raakaruoka on muuttanut ruokailutottumuksia:

  • ”Syömme säännöllisemmin päivän aikana. Viljojen käyttö on lähes nollassa, käytämme vain luomukauraa hieman. Leikkeleet ja makkarat ovat jääneet kokonaan pois, samoin einekset.”
  • ”Smoothiet aamuisin ovat must!”
  • ”Kasviksia nautimme enemmän kuin ennen. Myös höyrytettyinä.”
  • ”Söin tietämättäni raakakakkua. Vasta jälkeenpäin kuulin, mitä olin syönyt – enpä olisi uskonut!”
  • ”On hienoa, miten paljon erilaisia ja maistuvia ruokia voi tehdä kuumentamatta. Raakaruokaherkutkin ovat täynnä makua: niitä ei tarvitse ahmia yhtä paljon kuin normiherkkuja.”

Näin raakaravinto on vaikuttanut oloon:

  • ”Minulla on kevyt olo koko päivän. Energiaa riittää tasaisesti eikä väsähdyksiä tule.”
  • ”Nukun öisin 7–8 tuntia heräämättä kertaakaan.”
  • ”Oloni on ollut ehdottomasti virkeämpi ja ihoni kunto on erittäin hyvä. I’m happy!”
  • ”Kymmenien vuosien vatsakipu + turvotukset ovat poissa! Olo on todella energinen ja mieliala hyvä.”
  • ”Minulle tulee hyvä mieli, kun syön mahdollisimman terveellisesti.”

Lähde Hyvän terveyden nettikysely

Lue lisää:

10 faktaa raakaravinnosta

Kaalista vatsavaivoja?

Pähkinä on terveyspommi

Vitamiineja vähällä vaivalla

Kivennäis- ja hivenaineet hyvästä ruoasta

Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti