Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Minua askarruttaa oma ja lapseni jodin saanti. Me vanhemmat ja 9 kuukauden ikäinen lapsemme syömme usein samaa, suolatonta ruokaa. Jos teen aikuisille erillisen ruoan, en yleensä lisää siihen suolaa esim. reseptiin kuuluvan liemikuution tai soijakastikkeen lisäksi.
Kaikki käyttämäni suola on jodioitua, mutta sitä käytän perheemme ruokiin vain arviolta teelusikallisen viikossa. Maitoa juon noin kolme lasillista päivässä, ja lisäksi syön raejuustoa, rahkaa tai jogurttia useimpina päivinä. Kalaa syömme kerran tai pari viikossa. Imetän.
Saammeko minä ja lapseni riittävästi jodia? Jos emme, mitä meidän tulisi ruokavaliossa lisätä?

Kysyjä ei ole huolineen yksin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL tiedotti viime syksynä, että suomalaisilla aikuisilla olisi parannettavaa jodin saannin suhteen. Asiantuntijaryhmä on työstänyt asiaa ja miettinyt toimenpiteitä, joilla suomalaisten jodin saanti saataisiin suositeltavalle tasolle.

On syytä kiinnittää huomiota siihen, että käyttää maitovalmisteita ja kalaa suositeltavia määriä ja valitsee käyttämänsä suolan jodioituna. Maitovalmisteiden suositeltava käyttömäärä on 5–6 dl päivässä nestemäisiä maitovalmisteita eli maitoa, piimää, viiliä, jogurttia sekä 2–3 viipaletta juustoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kalaa suositellaan syömään 2–3 kertaa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kysyjän ruokavalio onkin varsin hyvin näitä suosituksia vastaava.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla