Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Merilevät ovat hyviä lisiä ravinnossa, sillä niissä on monia vitamiineja, kuitua, jodia, kalsiumia ja kaliumia. Jodia moni suomalainen saa liian vähän, mutta ahkera levien kuluttaja voi saada sitä liikaakin. Tarkista, kuinka liikasaannin voi välttää.

Merilevissä on paljon jodia, jota osa suomalaisista saa liian vähän. Jodin puutos aiheuttaa kilpirauhasen liikakasvua eli struumaa. Sikiö tarvitsee jodia keskushermoston ja älylliseen kehittymiseen ja pituuskasvuun.

Jos maitotuotteet tai kala eivät kuulu ruokavalioon, merilevän käyttö voi olla perusteltua. Yhdestä grammasta kuivattua merilevää saa helposti saman verran jodia kuin sadasta grammasta kalaa.

Yksi paperinohut merileväsiivu painaa koosta riippuen 2–6 grammaa.

Merilevävalmisteissa on kuitenkin suuria eroja keskenään riippuen lajista, kasvupaikasta ja maaperästä. Myös saman tuotteen erät voivat vaihdella keskenään.

Liika on liikaa kilpirauhaselle

Liika jodi on vaaraksi kilpirauhaselle ja voi altistaa muun muassa kilpirauhassyövälle. Jopa paljon levää syövät japanilaiset, joiden elimistö on vuosisatojen saatossa tottunut runsaaseen jodiin, sairastuvat kilpirauhassairauksiin.

Jodin saantisuositus on 150 mikrogrammaa (µg) päivässä. Turvallinen yläraja on 600 mikrogrammaa. Se voi ylittyä jo 3,5 grammasta wakame-levää.

Apteekeissa ja terveyskaupoissa myytävissä merileväpuristeissa jodipitoisuus on turvallisissa rajoissa, tavallisesti 50–200 mikrogrammaa.

Yleisimmissä Suomessa myydyissä merilevävalmisteissa on jodia keskimäärin seuraavasti:

  • Nori 2 000–5 000 µg/100 g
  • Dulse 4 000–7 000 µg/100 g
  • Wakame 4 000–25 000 µg/100 g
  • Kombu 25 000–30 0000 µg/100 g

    Lähde www.pronutritionist.net

Vertailun vuoksi muita jodin lähteitä:

  • Maito 16 µg/100 g eli yhdessä lasissa (2dl) maitoa on 32 mikrogrammaa jodia.
  • Jodioitu suola 2 200 µg/100 g eli suositusten ylärajassa viidessä grammasta suolaa on 110 mikrogrammaa jodia.

    Lähde fineli.fi

Katso annoskoko

Monen levätuotteen päivä­annokseksi kerrotaan pakkauksissa vain ¼—½ teelusikallista päivässä. Mahdollisten suurten jodimäärien tai ympäristömyrkkyjen takia niitä ei pitäisi syödä joka päivä.

Hieman ympäristömyrkkyjen kertymistä voi vähentää syömällä vuoroin eri levälajeja.

Asiantuntija Jan Verho ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri, Diacor ja Terveystalo, Helsinki.

Lue lisää:

Kilpirauhanen kuntoon

Kivennäis- ja hivenaineet hyvästä ruoasta

Kasvain kilpirauhasessa – oireet ja vaarallisuus?

Merilevät sisältävät muun muassa:

  • A-vitamiinia
  • B6-vitamiinia
  • C-vitamiinia
  • kuitua
  • jodia
  • kalsiumia
  • kaliumia