Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Useimmat suomalaiset syövät kalaa vain kerran viikossa tai harvemmin. Jos kuulut tähän ryhmään, tee ryhtiliike ja ala syömään kalaa säännöllisesti.

Kalaa tulisi syödä vähintään kaksi kertaa viikossa eri lajeja vaihdellen. Tämä todellakin kannattaa, sillä kalan sisältämät arvokkaat rasvahapot vaikuttavat todistetusti sydämen ja verisuonten terveyteen. Tutkimusten mukaan sydänperäisten äkkikuolemien vaara vähenee noin 50 prosenttia ja sekä sepelvaltimotaudin että sen aiheuttaman kuoleman riski pienenee noin 25 prosenttia.

Kala-aterioista osan on hyvä olla rasvaista kalaa. Rasvaisimpia ovat lohi, muikku ja lahna. Kalasta saa myös hyvin imeytyvää D-vitamiinia, jota on eniten kuhassa, siiassa ja silakassa. Kaikissa kaloissa on paljon proteiinia, seleeniä ja jodia.

ASIANTUNTIJA: Sydänliiton ravitsemusasiantuntija, THM Tuija Pusa

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

VINKKEJÄ KALAN KÄSITTELYYN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • Vältä kalan pesemistä, nopea huuhtelu kylmällä vedellä riittää.
  • Sakset ovat hyvä apu perkaamisessa.
  • Jätä uunissa kokonaisena kypsytetty kala hieman raa’aksi, sillä kypsyminen jatkuu kuumassa kalassa.
  • Paista rasvaisimmat kalat ilman lisärasvaa teflonpannulla, jolle on siroteltu hienoa suolaa. Tämä estää kalan kiinni tarttumisen pannuun.
  • Isosta kalasta voi valmistaa useita ruokalajeja, kuten mureketta ja keittoa.

LÄHDE: Pro Kala ry

 

https://sydan.fi/ruoka-ja-liikunta/tyydyttymatonta-rasvaa-riittavasti
http://www.prokala.fi/

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla