Kun hengitys kulkee oikeaoppisesti nenän kautta sisään ja ulos, nenäontelot pysyvät kosteina ja lämpiminä. Bakteerit eivät tartu kosteaan nenäonteloon niin herkästi kuin kuivaan. Tällä voi olla merkitystä flunssilta suojauduttaessa. Saunominen matalassa lämpötilassa ja kosteissa löylyissä voi lisätä elimistön vastustuskykyä, sillä lämpö ja kosteus avaavat hengitysteitä. Löylyjen ideaali lämpötila on 60–70 astetta. Hyvin kuuma lämpötila ja kuivat löylyt puolestaan vaikeuttavat hengitystä. Lämpötilan lähestyessä sataa astetta keuhkot alkavat suodattaa kuumaa ilmaa pois ja alamme haukkoa henkeä.
Kun hengitys kulkee oikeaoppisesti nenän kautta sisään ja ulos, nenäontelot pysyvät kosteina ja lämpiminä. Bakteerit eivät tartu kosteaan nenäonteloon niin herkästi kuin kuivaan. Tällä voi olla merkitystä flunssilta suojauduttaessa. Saunominen matalassa lämpötilassa ja kosteissa löylyissä voi lisätä elimistön vastustuskykyä, sillä lämpö ja kosteus avaavat hengitysteitä. Löylyjen ideaali lämpötila on 60–70 astetta. Hyvin kuuma lämpötila ja kuivat löylyt puolestaan vaikeuttavat hengitystä. Lämpötilan lähestyessä sataa astetta keuhkot alkavat suodattaa kuumaa ilmaa pois ja alamme haukkoa henkeä.
Syvässä, rauhallisessa hengityksessä pallean liike hieroo lempeästi sisäelimiä, suolistoa ja elimistön lymfakeskusta. Aineenvaihdunta vilkastuu ja närästysoireet, kuten polte rintakehän alueella, lievittyvät. Syvä hengitys rentouttaa myös vatsan lihaksia ja helpottaa vatsakipuja. Syvä hengitys voi taltuttaa jopa niska-hartiaseudun vaivoja tai niiden aiheuttamaa päänsärkyä. Tämä perustuu siihen, että oikeanlainen sisäänhengitys korjaa ylävartalon asentoa, jolloin niska ja hartiat rentoutuvat automaattisesti.
Syvässä, rauhallisessa hengityksessä pallean liike hieroo lempeästi sisäelimiä, suolistoa ja elimistön lymfakeskusta. Aineenvaihdunta vilkastuu ja närästysoireet, kuten polte rintakehän alueella, lievittyvät. Syvä hengitys rentouttaa myös vatsan lihaksia ja helpottaa vatsakipuja. Syvä hengitys voi taltuttaa jopa niska-hartiaseudun vaivoja tai niiden aiheuttamaa päänsärkyä. Tämä perustuu siihen, että oikeanlainen sisäänhengitys korjaa ylävartalon asentoa, jolloin niska ja hartiat rentoutuvat automaattisesti.
Usein jo asennosta näkee, hengittääkö ihminen oikein. Lysyssä seisovalla ja hartiat eteenpäin taipuneella on ongelmia myös hengityksessä. Huonossa ryhdissä pallealla ei ole mahdollisuutta liikkua normaalisti eikä rintakehä voi laajentua täyteen mittaansa. Hengityksen avulla voidaan korjata kehon virheasentoja. Syvä hengitys kohdistuu keuhkojen alaosiin ja rintakehä laajenee, jolloin selkärangan asento paranee kuin itsestään. Hyvän ryhdin saavuttamista edistää se, että ylä- ja alaselän lihakset ovat kunnossa.
Usein jo asennosta näkee, hengittääkö ihminen oikein. Lysyssä seisovalla ja hartiat eteenpäin taipuneella on ongelmia myös hengityksessä. Huonossa ryhdissä pallealla ei ole mahdollisuutta liikkua normaalisti eikä rintakehä voi laajentua täyteen mittaansa. Hengityksen avulla voidaan korjata kehon virheasentoja. Syvä hengitys kohdistuu keuhkojen alaosiin ja rintakehä laajenee, jolloin selkärangan asento paranee kuin itsestään. Hyvän ryhdin saavuttamista edistää se, että ylä- ja alaselän lihakset ovat kunnossa.
Kestävyysliikunta, kuten reipas kävely ja hiihto, harjoittaa hengityselimistöä. Vesiliikunta tekee erityisen  hyvää, koska vedessä rintakehään kohdistuva paine helpottaa hengittämistä. Liikuntasuorituksen aikana hengitys kulkee luonnollisesti oikein, sillä koko keuhkojen kapasiteetti on käytössä. Liian raskas liikunta voi lisätä jännityksiä selkärangan alueella ja huonontaa hengitystä. Siksi tarvitaan myös kehoa huoltavia lajeja, kuten pilatesta tai joogaa, joissa hengityksellä on tärkeä rooli.Mitä paremmassa kunnossa on, sitä helpompi on hengittää oikein. Erityisesti vatsalihaksilla on merkitystä, sillä niitä tarvitaan apuna uloshengityksessä.
Kestävyysliikunta, kuten reipas kävely ja hiihto, harjoittaa hengityselimistöä. Vesiliikunta tekee erityisen  hyvää, koska vedessä rintakehään kohdistuva paine helpottaa hengittämistä. Liikuntasuorituksen aikana hengitys kulkee luonnollisesti oikein, sillä koko keuhkojen kapasiteetti on käytössä. Liian raskas liikunta voi lisätä jännityksiä selkärangan alueella ja huonontaa hengitystä. Siksi tarvitaan myös kehoa huoltavia lajeja, kuten pilatesta tai joogaa, joissa hengityksellä on tärkeä rooli.Mitä paremmassa kunnossa on, sitä helpompi on hengittää oikein. Erityisesti vatsalihaksilla on merkitystä, sillä niitä tarvitaan apuna uloshengityksessä.
Syvä hengitys vaikuttaa suotuisasti aivojen välittäjäaineisiin. Veren happipitoisuus nousee ja aivot tuottavat enemmän mielihyvähormoni endorfiinia. Muisti terästyy, ajattelu kirkastuu ja keskittymiskyky paranee.Hengitys vaikuttaa siihen, miten ja kuinka selvästi puhumme, sillä hengitys on yhteydessä äänenkäyttöön. Esimerkiksi opettajat, laulajat, luennoitsijat, radiotyöntekijät, jumppaohjaajat ja muut työssään ääntä käyttävät tietävät, kuinka olennaista on hengittää oikein.
Syvä hengitys vaikuttaa suotuisasti aivojen välittäjäaineisiin. Veren happipitoisuus nousee ja aivot tuottavat enemmän mielihyvähormoni endorfiinia. Muisti terästyy, ajattelu kirkastuu ja keskittymiskyky paranee.Hengitys vaikuttaa siihen, miten ja kuinka selvästi puhumme, sillä hengitys on yhteydessä äänenkäyttöön. Esimerkiksi opettajat, laulajat, luennoitsijat, radiotyöntekijät, jumppaohjaajat ja muut työssään ääntä käyttävät tietävät, kuinka olennaista on hengittää oikein.

Lue lisää
Opettele oikea hengitystekniikka

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Kun verensokeri on pysyvästi koholla, olet sairastunut tyypin 2 diabetekseen. Mikä siihen johtaa, miten sitä voi välttää?

Millaisia ovat alkavan tyypin 2 diabeteksen oireet?

Erityisesti syömisen jälkeen saattaa vähän väsyttää ja raukaista. Suu tuntuu kuivalta ja janottaa, voi ilmetä keskittymisvaikeuksia ja levottomuutta, näön sumentumista sekä jalkojen puutumista ja pistelyä.

Kun verenkierrossa on paljon ylimääräistä glukoosia, sitä alkaa erittyä myös virtsaan, jolloin virtsaamistarve voimistuu.

Aiemmin puhuttiin vanhuustyypin diabeteksesta, mutta termi on vanhentunut, sillä osa sairastuneista on nuoria. Yhdysvalloissa ja Englannissa sairastuneiden joukossa on myös lapsia ja teiniikäisiä.

Onko löytynyt uusia tekijöitä, jotka vaikuttavat sairastumiseen?

Diabeteksen puhkeamisessa on vielä paljon tuntematonta, mutta ylipainon, vähäisen liikkumisen ja perintötekijöiden lisäksi yksi vähemmän tunnettu riskitekijä on pitkään jatkunut univaje. Jo yksi huonosti nukuttu yö voi pistää verensokeritasot hetkeksi hyrskyn myrskyn. Unen puute kääntää hormonitoiminnan sellaiseksi, että ruokahalu voimistuu, kylläisyyden tunne vähenee ja insuliinin toimintaa heikkenee.

Myös ympäristömyrkyt, kuten raskasmetallit ja torjunta-aineet muuttavat hormonien ja geenien toimintaa. Ympäristömyrkkyjä on esimerkiksi elintarvikkeiden pakkausmateriaaleissa, hygieniatuotteissa, muoveissa ja kaloissa.

Voiko sairastaa tietämättään?

Voi, jopa vuosia tai vuosikymmeniä, sillä tyypin 2 diabetes on usein petollisen vähäoireinen tai oireeton.

Ei ole lainkaan tavatonta, että silmälääkäri huomaa taudin ensimmäisenä. Liika sokeri verenkierrossa saa silmänpohjan pienet verisuonet ratkeilemaan ja vuotamaan.

Joskus äkillisen sydäninfarktin takaa paljastuu tyypin 2 diabetes.

Miksi huomaamaton tautikin on vaarallinen?

Pitkään jatkuessaan korkea verensokeri vahingoittaa verisuonia, sydäntä ja hermostoa.

Silmänpohjan verisuonten vaurioituminen voi jopa sokeuttaa. Jos munuaisten verisuonet vaurioituvat, ihminen voi joutua keinomunuaishoitoon tai elinsiirtoon.

Hermovauriot taas aiheuttavat erimuotoisia tuntohäiriöitä, kuten puutumista, pistelyä ja lämpötunnon vaihtelua raajoissa. Hermojen vaurioituminen voi tehdä myös sen, että ihminen ei tunne esimerkiksi kengässään hiertävää kiveä, jolloin jalat voivat haavautua.

Diabeetikoita myös ientulehdukset piinaavat terveitä enemmän.

Jopa 60–70 prosenttia aikuisiän diabeetikoista kuolee sydän- ja verisuonitauteihin.

Voiko diabeteksesta parantua?

Tyypin 2 diabetesta pidetään elämänmittaisena sairautena, mutta sen voi hoitaa erinomaiseen tasapainoon syömällä terveellisesti, nukkumalla hyvin ja liikkumalla tarpeeksi.

Osa pääsee lihavuusleikkauksen jälkeen eroon diabeteslääkkeistä. Leikkaus parantaa insuliinin toimintaa ja lisää kylläisyyden tunnetta.

Voidaan ajatella, että jos verensokeri on pysynyt vuoden normaalina ilman lääkitystä, on parantunut.


Mikä on tehokkainta tyypin 2 diabetesta hoitoa?

Tärkeintä on painonpudotus. Tutkimusten mukaan tyypin 2 diabeetikoilla laihduttaminen on kuitenkin terveitä vaikeampaa. Silloin, kun laihtumisesta olisi eniten hyötyä, elimistö pistää kaikin keinoin hanttiin.

Taivaita ei kuitenkaan tarvitse tavoitella, sillä jo pieni, noin viiden prosentin painonpudotus voi saada ihmeitä aikaan.

Lääkehoidossa pyritään valitsemaan valmisteita, jotka eivät lihota tai altista hypoglykemioille ja jotka jopa auttavat laihtumaan. SGLT2-estäjäryhmän lääkkeet poistavat myös glukoosia virtsaan, ja osa diabeetikoista saattaa keventyä sen vaikutuksesta jopa parikymmentä kiloa.

Asiantuntija: Johan Eriksson, professori, Helsingin yliopisto.

Lue lisää tyypin 2 diabeteksesta Käypä hoito -suosituksesta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Terveellä verensokeriarvot eivät suuresti vaihtele. Liian korkea verensokeri merkitsee diabetesta, mutta mistä liian matala arvo kertoo?

HYPOGLYKEMIASSA

verensokeripitoisuus laskee liian alas. Tällöin veren glukoositaso on yleensä alle neljä millimoolia litrassa.

Terveellä ihmisellä verensokeritaso on taidokkaasti säädelty, mutta diabeetikolla verensokeri voi laskea liikaa, jos pistää liikaa insuliinia, harrastaa rankkaa liikuntaa tai syö liian vähän hiilihydraatteja suhteessa insuliinimääriin. Hypoglykemia voi kehittyä jo muutamassa minuutissa.

HYPERGLYKEMIASSA

verensokeri pomppaa liian ylös. Näin voi tapahtua aterian jälkeen, mutta myös stressi nostaa verensokeria.

Korkeasta verensokerista vihjaavat väsymys, janon tunne, suun kuivuminen ja virtsaamistarpeen lisääntyminen.

Hyperglykemia voi johtaa kehon happamoitumiseen eli ketoasidoosiin. Tällöin hengityksessä on asetonin haju.

REAKTIIVISESTA HYPOGLYKEMIASTA

puhutaan, kun verensokeri syömisen jälkeen hyppää ylös ja sitten putoaa nopeasti. Olo tulee levottomaksi ja ärtyneeksi, jopa näköhäiriöitä ja sekavuutta saattaa ilmetä.

Herkkyys reaktiiviseen hypoglykemiaan on yksilöllistä terveillä ihmisillä.

SOKERIHEMOGLOBIINI

eli HbA1c-arvo kertoo siitä, kuinka paljon glukoosia on tarttunut veren punasolujen hemoglobiiniin.

Korkea sokerihemoglobiinin arvo nostaa vaaraa sairastua diabeteksen lisäsairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä munuaisten vajaatoimintaan, sillä verensokerilla on taipumus ”ripustautua” myös muihin kehon valkuaisaineisiin.

INSULIINISOKKI

tulee, jos verensokeri on pitkään ollut vaarallisen alhainen insuliinipistoksen seurauksena. Ihminen menettää silloin tajuntansa ja hänet pitää toimittaa välittömästi sairaalaan. Tajuttomalle ei saa laittaa suuhun mitään.

Ensiapuna voidaan käyttää pistoksensa annettavaa glukagonia, insuliinin vastavaikuttajaa, joka vapauttaa maksan verensokerivarastoja.

Asiantuntija: Johan Eriksson, professori, Helsingin yliopisto.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Milloin verensokeri on normaali?
Terveys
Milloin verensokeri on normaali?
Vierailija

Mistä on kyse, kun verensokeri heittelee?

Verensokerin heittelystä pääsee eroon vähähiilihydraattisella dieetillä. Sopii hyvin myös sekä 1- että 2-tyypin diabeetikoille. Tieteellinen tutkimusaineito on kiistaton, vaikka ne suomessa uutisoinnista sensuroidaankin. On lisäksi hyvä muistaa, että maksa kyllä tuottaa loput elimistön mahdollisesti tarvitsemasta glukoosista ja diabeetikoilla hypot johtuvat aina liiasta lääkityksestä, ei liian vähäisestä hiilihydraatin syömisestä.
Lue kommentti