Olen huolestunut elimist√∂ni kalsiumin saannista. √Ąidill√§ni todettiin muutama vuosi sitten luuston haurastuminen eli osteoporoosi.

Hurjat 80 prosenttia luuston vahvuudesta on perintötekijöiden säätelemää, joten kuulun siis riskiryhmään. Kaiken kukkuraksi olen vielä kasvissyöjä, ja käytän kahvin kanssa maidon sijaan soijamaitoa.

En ole ainoa, joka joutuu pohtimaan asiaa. Yhä useampi on viime vuosina päättänyt siirtyä maidottomaan ruokavalioon joko terveydellisin tai eettisin perustein. Nirson kasvissyöjän päivittäinen kalsiumannos saattaa helposti jäädä aivan liian pieneksi.

Haluan tietää, saanko tarpeeksi kalsiumia ravinnostani. Aloitan Maito ja Terveys ry:n kalsiumtestistä. Siitä saan tulokseksi 31, kun suositus on 40 pistettä. Ei näytä hyvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Neuvoa on kysyttävä asiantuntijalta. Lähden tapaamaan elintarviketieteiden lisensiaattia Eeva Voutilaista Helsingin avoimeen yliopistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensimmäisenä Voutilainen kysyy, sisältääkö käyttämäni soijamaito kalsiumia? Kyllä, se on rikastettu kalsiumilla.

‚Äď Kalsiumilla t√§ydennetty soijamaito on l√§hes yht√§ hyv√§ kalsiuminl√§hde kuin lehm√§nmaitokin, sanoo Voutilainen.

Seuraava kysymys kuuluu, sisältääkö ruokavalioni kalaa. Kerron syöväni kalaa silloin tällöin, ja elintarvikeasiantuntija nyökkää hyväksyvästi.

‚Äď Kalan sy√∂minen on t√§rke√§√§, sill√§ kalasta saa D-vitamiinia. Se auttaa kalsiumia imeytym√§√§n elimist√∂√∂n paremmin. Ruotoineen sy√∂dyt pikkukalat sis√§lt√§v√§t my√∂s paljon kalsiumia.

Kuinka paljon kalsiumia minun tulisi saada päivässä? Internetin eri lähteet heittelevät eri lukuja ja olen hämmentynyt. Voutilaisen mukaan päiväannokseni tulisi on noin 800 milligrammaa, koska en ole kasvuiässä enkä raskaana.

Syön paljon kasviksia, mutta käytän soijamaitoa ainoastaan kahvin kanssa. Siispä Voutilainen suosittelee minulle kalsiumlisää.

‚Äď Kannattaa valita sellainen tuote, josta ei saa kerralla koko p√§iv√§annosta. P√§ivitt√§inen kalsium olisi hyv√§ ker√§t√§ ruoasta, ei tableteista.

On parasta kysäistä asiaa vielä osteoporoosiin perehtyneeltä HYKSin endokrinologian klinikan ylilääkäriltä, Matti Välimäeltä.

‚Äď Huolehdi riitt√§v√§st√§ kalsiumin ja D-vitamiinin saannista, liiku √§l√§k√§ polta tupakkaa. Koska l√§hisuvussasi on todettu osteoporoosia, suosittelisin luuntiheysmittauksia, kun olet viisikymppinen. Tavallista viisikymppist√§ naista en luuntiheysmittauksiin l√§hett√§isi, ohjeistaa V√§lim√§ki.

Tavallisella naisella hän tarkoittaa henkilöä, jolla ei ole murtumia eikä osteoporoosille altistavia sairauksia tai lääkityksiä eikä osteoporoosia suvussa.

Huh, sain siis juuri parikymmentä vuotta aikaa pelastaa luut.

Marssin saman tien apteekkiin ja hankin purkillisen piparmintun makuisia kalkkitabletteja.

Lue lisää osteoporoosista.

Yhtä maitolasia (1,5 dl) vastaa:

  • 2 dl kalsiumilla rikastettua soijamaitoa
  • tofua 100 g
  • lehtikaalia 160 g
  • valkoisia kypsent√§m√§tt√∂mi√§ papuja 3 dl
  • parsakaalia 200 g
  • juustoa 2 viipaletta (eli n. 30 g)
Sisältö jatkuu mainoksen alla