Ne ovat nimensä mukaan vain vaiva, eivät sairaus, mutta häiritsevä vaiva kuitenkin. Näillä konsteilla voit yrittää hillitä liikapäästöjä.

Terveellä ihmisellä suolikaasuja muodostuu päivän aikana keskimäärin vajaan litran verran, mutta yksilölliset erot ovat suuria. Kaasuja aiheuttavat nielty ilma, ruoansulatus ja suoliston bakteeritoiminta.

Flatusten eli kansanomaisesti pierujen lisäksi kaasuja tulee ulos röyhtäilynä. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan pysty röyhtäilemään.

Ilmavaivoista puhuminen koetaan kiusalliseksi ja häpeälliseksi. Ilmavaivat ohitetaan usein jopa lääketieteellisessä kirjallisuudessa, vaikka ilmiönä ne ovat vatsalääkäreille arkipäivää.

Ilmavaivat voi muodostua hyvinkin vaikeaksi ongelmaksi. Normaalin ja epänormaalin ”päästörajan” katsotaankin kulkevan siinä, ovatko ilmavaivat ongelmaksi itselle, onko niistä sosiaalista haittaa ja heikentävätkö ne elämänlaatua.

Jäljitä epäsopiva ruoka

Tavallisimmin häiritsevän runsaat ilmavaivat liittyvät epäsopivaan ravintoon tai esimerkiksi keinomakeutusaineisiin. Kokemus opettaa, että se mikä toisen vatsalle käy, ei toiselle sovikaan.

Jos epäilee jonkin ruoka-aineen aiheuttavan ilmavaivoja, kannattaa jättää se kokonaan ruokavaliosta pois ja tarkkailla, vähenevätkö vaivat. On hyvä muistaa, että ruoan kulku paksusuoleen voi kestää jopa puoli vuorokautta, joten oireet eivät välttämättä ilmene heti ruokailun jälkeen.

Herneet ja pavut, kaali, rasvaiset ruoat, hiivatuotteet, olut ja muut hiilihapolliset juomat lisäävät ilmavaivoja. Joillekin niitä aiheuttavat myös tuoreet raasteet, sipuli, suklaa, kahvi, fruktoosi, sorbitoli, ksylitoli tai ruisleipä.

Vaikka runsas kuitu on suolen toiminnan kannalta tärkeää, valitettavasti se lisää samalla kaasujen muodostumista – kuten hyvin terveellinen ruokavalio yleensäkin. Tutkimuksissa on todettu, että esimerkiksi kasvissyöjillä suolikaasuja muodostuu enemmän kuin sekasyöjillä. Samoin epäterveellinen ravinto, kuten rasvainen pikaruoka, voi olla syy ilmavaivoihin.

Selkä suoraksi

Ilmavaivat ja vatsan turvotus kulkevat usein käsi kädessä. Aamulla vatsan turvotus on vähimmillään, mutta kun ryhti päivän aikana huononee, paine ja tilavuus vatsaontelossa muuttuvat. Tämä aiheuttaa ilmavaivoja ja turvotuksen tunnetta vatsalla.

Myös pallean toimintahäiriöt voivat pahentaa turvotusta. Jo pelkkä syöminen aiheuttaa normaalien suolikaasujen muodostumista päivän edetessä. Siihen kuinka paljon kaasuja muodostuu, vaikuttaa myös suolen toiminnan nopeus.

Ummetuksen yhteydessä läpikulku on hidastunut, mikä lisää ilmavaivoja. Ongelma on tyypillinen vanhuksilla, jotka voivat lisäksi kärsiä niin sanotusta hapottomasta vatsasta, jossa vatsan limakalvo on surkastunut.

Noin 20 prosenttia väestöstä kärsii ärtyvästä suolesta, joka aiheuttaa ilmavaivoja. Kyseessä on toiminnallinen, ei rakenteellinen vika. Se voi olla vaikea mutta ei vaarallinen. Ärtyvään suoleen liittyy vatsan turvotusta, epämukavaa oloa, eri puolella vatsaa tuntuvaa kipuilua sekä vaihtelevasti ummetusta ja ripulia. Itsehoidon lisäksi ärtyvää suolta voi rauhoittaa lääkkeillä.

Imeytyykö laktoosi?

Joskus ilmavaivat voivat liittyä sairauteen. Yleisin niistä on laktoosi-intoleranssi, jossa maitosokeri eli laktoosi ei imeydy ohutsuolessa entsyymin puutoksen takia. Normaalista poiketen laktoosi joutuu siten paksusuoleen, jossa suolen bakteerit pilkkovat sen ja muodostavat tästä syystä ilmaa ja käymistuotteita. Näin maitosokeri aiheuttaa ilmavaivoja, usein myös vatsakipuja ja ripulia.

Hoitona on välttää laktoosia sisältäviä tuotteita. Laktoosi-intoleranssista kärsii noin 20 prosenttia suomalaisista.

Joskus ilmavaivoja aiheuttaa suolistosairauksiin kuuluva keliakia. Keliakiassa vehnän, rukiin ja ohran sisältämä valkuaisaine, gluteeni, vaurioittaa ohutsuolen limakalvoa eivätkä ravintoaineet siten imeydy elimistöön kunnolla. Oireisiin voi kuulua ilmavaivojen lisäksi vatsakipua ja turvotusta, ripulia ja suoliston kouristuksia.

Keliakia on elinikäinen sairaus ja ainoa hoito on gluteeniton ravinto. Vain ihokeliakiassa voidaan käyttää lisänä lääkehoitoa. Keliakiaa sairastaa noin 1,5–2 prosenttia väestöstä.

Osalla sappikivipotilaista oireistoon kuuluvat ilmavaivat. Harvinaisiin sairauksiin kuuluvat esimerkiksi sakkaroosin imeytymishäiriö, bakteerin ylikasvun syndrooma, joka liittyy yleisimmin leikkauksen jälkitilaan, sekä Crohnin tauti. Mikäli ilmavaivoihin liittyy laihtumista, ripulia eli tarvetta ulostaa yli kolme kertaa vuorokaudessa, veriulosteita tai poikkeuksellisen paljon kipuilua, on syytä hakeutua lääkäriin.

Purkka pois, rytmiä ruokailuun

Jos ilmavaivat eivät liity sairauteen, niitä voi vähentää korjaamalla elämäntapojaan. Oikean ravinnon lisäksi on tärkeää syödä säännöllisesti. Ruokailu kannattaa rytmittää noin 3–4 kertaan päivässä. Ruoka on hyvä syödä rauhallisesti ja pureskella huolellisesti, sillä hotkiessa ilmaa pääsee vatsaan enemmän. Kerralla ei pidä syödä liikaa, sillä jos suoli täyttyy, ilmavaivoja syntyy herkemmin. Purukumin käyttöä tulee välttää.

Suolistolla on oma vuorokausirytminsä. Yövuorossa ”tehdas” pitäisi saada tyhjäkäynnille, joten myöhään illalla syömistä on hyvä välttää.

Vähäinen fyysinen aktiviteetti lisää ilmavaivoja, joten liikunta on lääkettä ilmavaivojenkin ehkäisyssä. Liikunta aktivoi suolen toimintaa ja vähentää vatsan turvottelua. Vaikutukset eivät näy heti, vaan vasta ajan kanssa liikuntaharrastuksen jatkuessa. Erityisesti vatsalihasten harjoituksella ja lihaskuntoilulla näyttäisi olevan ilmavaivoja vähentävä vaikutus.

Mikäli elämäntapamuutoksista ei ole apua, voi kokeilla gefilus-valmisteita, jotka nopeuttavat suolen läpikulkua. Myös luontaistuotekaupoista saatava piparminttuöljy voi helpottaa ilmavaivoihin liittyviä kipukokemuksia.

Reseptillä saatava dimetikoni-lääke ei sinällään poista ilmavaivoja, mutta se voi helpottaa oireita. Lääkkeen vaikutus perustuu siihen, että se jakaa ilmakuplat pienemmiksi, jolloin suolen seinämään kohdistuva jännitys vähenee ja kaasu pääsee suolesta helpommin pois.


Asiantuntija gastroenterologian erikoislääkäri Olli-Pekka Koivurova.


 

▶ Jätä pois keinomakeutusaineet, ksylitoli, herneet, olut ja muu ruoka, joka tuntuu aiheuttavan ilmavaivoja.
▶ Syö säännöllisesti, pureskele kunnolla ja nauti kohtuullisia annoksia.
▶ Älä jauha purukumia.
▶ Vältä myöhään syömistä.
▶ Lisää liikuntaa, erityisesti vatsa­lihasharjoituksia.
▶ Kokeile gefilus-valmisteita.

Lääkäriin, jos ilma­vaivoihin liittyy
▶ kovaa kipua
▶ laihtumista ja väsymystä
▶ ripulia
▶ veriulosteita

Eroon ilmavaivoista - omat ja lääkärin keinot

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella. Viljojen ja/tai maidon karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä...
Lue kommentti