Melatoniini on unilääkkeitä luonnollisempi tapa hoitaa unettomuutta. Melatoniini on elimistön oma yöhormoni, joka säätelee vuorokausirytmiä. Varsinaiset unilääkkeet on tarkoitettu vain lyhytaikaisen käyttöön ja niitä varten tarvitaan resepti.

Unettomuuden hoidossa suuntaus käy varsinaisista unilääkkeistä pehmeämpiin vaihtoehtoihin, kuten melatoniiniin ja valeriaanaan. Perinteiset uni- ja nukahtamislääkkeitä suositellaan vain parin viikon jaksoksi silloin, kun uni on häiriintynyt vuorotyön tai esimerkiksi yt-neuvotteluiden aiheuttaman stressin takia.

Osaan unilääkkeistä tarvitaan lääkärin resepti, osaa, kuten melatoniinia ja valeriaanaa, saa ilman lääkemääräystä apteekeista tai luontaistuotekaupoista.

Luonnollinen yöhormoni

Melatoniini on nousemassa unilääkkeitä paremmaksi vaihtoehdoksi hoitaa unettomuutta. Melatoniini on elimistössä luonnostaan erittyvä yöhormoni, joka säätelee vuorokausirytmiä. Etenkin yli 55-vuotiaat hyötyvät melatoniinista, kun oma tuotanto alkaa hiipua.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

‚Äď Pienille lapsille antaisin melatoniinia vain tarkan harkinnan j√§lkeen. Heid√§n oma y√∂hormonituotantonsa on huipussa ennen kuin se l√§htee laskuun murrosi√§ss√§, toteaa professori, neurologi Markku Partinen Helsingin uniklinikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaarana lapsilla on, että käytön lopettaminen saattaa aiheuttaa ennenaikaisen murrosiän, johon voi liittyä vuotohäiriöitä, rintojen kasvua tai maitovuotoa. Jos kyseessä on alle milligramman annos, ei tällaista vaaraa todennäköisesti ole.

Aikuisilla melatoniinista saattaa olla apua myös verenpaineen ja ärtyvän suolen oireyhtymän hallinnassa sekä diabeteksen ehkäisyssä. Nämä tulokset vaativat kuitenkin vielä lisätutkimuksia.


Unilääkkeet eli bentsodiatsepiinit

  • Reseptil√§√§kkeit√§.
  • Ensiavuksi akuutin unettomuuden hoitoon, kuten avioeron, irtisanomisen, l√§heisen kuoleman tai remonttimelun aiheuttamaan unettomuuteen.
  • Vain lyhytaikaiseen k√§ytt√∂√∂n, riippuvuus kehittyy jo kahdessa viikossa. K√§yt√∂n jatkuessa elimist√∂ vaatii yh√§ suurempia annoksia tehon s√§ilymiseksi.
  • Sopivat huonosti i√§kk√§ille, koska aiheuttavat tokkuraisuutta ja heikent√§v√§t tarkkaavaisuutta ja liikuntakyky√§.

Nukahtamislääkkeet eli bentsodiatsepiinijohdannaiset

  • Reseptil√§√§kkeit√§.
  • Tilap√§iseen unettomuuteen, esimerkiksi vuoroty√∂n tai stressin sekoittamaan unirytmiin.
  • Joidenkin tutkimusten mukaan v√§hemm√§n haittoja kuin tavallisilla bentsodiatsepiineilla.
  • Tokkuraisuus p√§iv√§ll√§ vaikeuttaa autolla ajoa ja keskittymist√§.
  • Voivat aiheuttaa y√∂llist√§ sekavuutta ja unissak√§vely√§.

Masennuslääkkeet

  • Reseptil√§√§kkeit√§. K√§ytt√∂ unil√§√§kkeen√§ on yleistym√§ss√§.
  • Eritt√§in pienin√§ annoksina pitk√§aikaiseen unettomuuteen, vaikka ei olisi selv√§sti masentunut. Lyhent√§v√§t nukahtamisaikaa ja v√§hent√§v√§t y√∂her√§ily√§.
  • Suuret annokset voivat lis√§t√§ unettomuutta. Jos on masennusta, on k√§ytett√§v√§ riitt√§v√§n suuria annoksia.

Melatoniini

  • Reseptill√§ tai ilman apteekista, lis√§ksi luontaistuotekaupoista.
  • Elimist√∂n oma pime√§hormoni, joka helpottaa nukahtamista ja aikaerosta johtuvaa unettomuutta.
  • Sopii erityisesti yli 55-vuotiaille, joiden oma melatoniinin tuotanto on v√§hentynyt sek√§ niille, joiden unirytmi on sekaisin, esimerkiksi vuoroty√∂n tai lentomatkan takia.
  • Ei haittavaikutuksia, mutta sopivuus varmistettava, jos sairastaa epilepsiaa tai k√§ytt√§√§ verenohennusl√§√§kett√§.

Valeriaana

  • Ilman resepti√§ apteekista tai luontaistuotekaupoista
  • Rohtovirmajuuri lyhent√§√§ nukahtamiseen kuluvaa aikaa ja parantaa unen laatua.
  • Ei haittoja muutaman kuukauden k√§yt√∂ss√§. Pitk√§aikainen k√§ytt√∂ voi aiheuttaa p√§√§ns√§rky√§ ja pahoinvointia ja altistaa maksasy√∂v√§lle.
  • Ei samaan aikaan unil√§√§kkeiden kanssa, koska vahvistaa niiden vaikutusta.

Tryptofaani

  • Ilman resepti√§ apteekista ja luontaistuotekaupoista.
  • V√§ltt√§m√§t√∂n aminohappo, josta muodostuu elimist√∂ss√§ serotoniinia ja melatoniinia. Tasaa vuorokausi¬≠rytmi√§ ja parantaa unen laatua.
  • Voi aiheuttaa vatsakipuja ja kuukausien k√§yt√∂ss√§ haittavaikutuksia mm. psyykenl√§√§kkeiden kanssa.

Oikea ajoitus melatoniinille

  • Nukahtamista helpottamaan melatoniinitabletti tulee ottaa tunti kaksi ennen nukkumaanmenoa, kuitenkin aina ennen puoltay√∂t√§.
  • Aikaerorasitusta helpottamaan melatoniinitabletti otetaan l√§hell√§ nukkumaanmenoa ensimm√§isen√§ matkap√§iv√§n√§ ja muutaman seuraavana p√§iv√§n√§ matkakohteeseen saapumisen j√§lkeen.

Muutamana iltana olen ottanut (3mg) Ongelmana on ollut öiset heräämiset ja valvominen, jopa kolme tuntia (01-04 välillä). Nyt myös herään mutta nukahdan saman tien uudestaan ja nukun aamuun saakka. En voi sanoin kuvailla tätä olotilaa, olen kärsinyt unettomuudesta 20vuotta. Nyt olo on kuin supermiehellä!

  • yl√∂s 38
  • alas 43
Sisältö jatkuu mainoksen alla