Melatoniini on unilääkkeitä luonnollisempi tapa hoitaa unettomuutta. Melatoniini on elimistön oma yöhormoni, joka säätelee vuorokausirytmiä. Varsinaiset unilääkkeet on tarkoitettu vain lyhytaikaisen käyttöön ja niitä varten tarvitaan resepti.

Unettomuuden hoidossa suuntaus käy varsinaisista unilääkkeistä pehmeämpiin vaihtoehtoihin, kuten melatoniiniin ja valeriaanaan. Perinteiset uni- ja nukahtamislääkkeitä suositellaan vain parin viikon jaksoksi silloin, kun uni on häiriintynyt vuorotyön tai esimerkiksi yt-neuvotteluiden aiheuttaman stressin takia.

Osaan unilääkkeistä tarvitaan lääkärin resepti, osaa, kuten melatoniinia ja valeriaanaa, saa ilman lääkemääräystä apteekeista tai luontaistuotekaupoista.

Luonnollinen yöhormoni

Melatoniini on nousemassa unilääkkeitä paremmaksi vaihtoehdoksi hoitaa unettomuutta. Melatoniini on elimistössä luonnostaan erittyvä yöhormoni, joka säätelee vuorokausirytmiä. Etenkin yli 55-vuotiaat hyötyvät melatoniinista, kun oma tuotanto alkaa hiipua.

– Pienille lapsille antaisin melatoniinia vain tarkan harkinnan jälkeen. Heidän oma yöhormonituotantonsa on huipussa ennen kuin se lähtee laskuun murrosiässä, toteaa professori, neurologi Markku Partinen Helsingin uniklinikasta.

Vaarana lapsilla on, että käytön lopettaminen saattaa aiheuttaa ennenaikaisen murrosiän, johon voi liittyä vuotohäiriöitä, rintojen kasvua tai maitovuotoa. Jos kyseessä on alle milligramman annos, ei tällaista vaaraa todennäköisesti ole.

Aikuisilla melatoniinista saattaa olla apua myös verenpaineen ja ärtyvän suolen oireyhtymän hallinnassa sekä diabeteksen ehkäisyssä. Nämä tulokset vaativat kuitenkin vielä lisätutkimuksia.


Unilääkkeet eli bentsodiatsepiinit

  • Reseptilääkkeitä.
  • Ensiavuksi akuutin unettomuuden hoitoon, kuten avioeron, irtisanomisen, läheisen kuoleman tai remonttimelun aiheuttamaan unettomuuteen.
  • Vain lyhytaikaiseen käyttöön, riippuvuus kehittyy jo kahdessa viikossa. Käytön jatkuessa elimistö vaatii yhä suurempia annoksia tehon säilymiseksi.
  • Sopivat huonosti iäkkäille, koska aiheuttavat tokkuraisuutta ja heikentävät tarkkaavaisuutta ja liikuntakykyä.

Nukahtamislääkkeet eli bentsodiatsepiinijohdannaiset

  • Reseptilääkkeitä.
  • Tilapäiseen unettomuuteen, esimerkiksi vuorotyön tai stressin sekoittamaan unirytmiin.
  • Joidenkin tutkimusten mukaan vähemmän haittoja kuin tavallisilla bentsodiatsepiineilla.
  • Tokkuraisuus päivällä vaikeuttaa autolla ajoa ja keskittymistä.
  • Voivat aiheuttaa yöllistä sekavuutta ja unissakävelyä.

Masennuslääkkeet

  • Reseptilääkkeitä. Käyttö unilääkkeenä on yleistymässä.
  • Erittäin pieninä annoksina pitkäaikaiseen unettomuuteen, vaikka ei olisi selvästi masentunut. Lyhentävät nukahtamisaikaa ja vähentävät yöheräilyä.
  • Suuret annokset voivat lisätä unettomuutta. Jos on masennusta, on käytettävä riittävän suuria annoksia.

Melatoniini

  • Reseptillä tai ilman apteekista, lisäksi luontaistuotekaupoista.
  • Elimistön oma pimeähormoni, joka helpottaa nukahtamista ja aikaerosta johtuvaa unettomuutta.
  • Sopii erityisesti yli 55-vuotiaille, joiden oma melatoniinin tuotanto on vähentynyt sekä niille, joiden unirytmi on sekaisin, esimerkiksi vuorotyön tai lentomatkan takia.
  • Ei haittavaikutuksia, mutta sopivuus varmistettava, jos sairastaa epilepsiaa tai käyttää verenohennuslääkettä.

Valeriaana

  • Ilman reseptiä apteekista tai luontaistuotekaupoista
  • Rohtovirmajuuri lyhentää nukahtamiseen kuluvaa aikaa ja parantaa unen laatua.
  • Ei haittoja muutaman kuukauden käytössä. Pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa päänsärkyä ja pahoinvointia ja altistaa maksasyövälle.
  • Ei samaan aikaan unilääkkeiden kanssa, koska vahvistaa niiden vaikutusta.

Tryptofaani

  • Ilman reseptiä apteekista ja luontaistuotekaupoista.
  • Välttämätön aminohappo, josta muodostuu elimistössä serotoniinia ja melatoniinia. Tasaa vuorokausi­rytmiä ja parantaa unen laatua.
  • Voi aiheuttaa vatsakipuja ja kuukausien käytössä haittavaikutuksia mm. psyykenlääkkeiden kanssa.

Oikea ajoitus melatoniinille

  • Nukahtamista helpottamaan melatoniinitabletti tulee ottaa tunti kaksi ennen nukkumaanmenoa, kuitenkin aina ennen puoltayötä.
  • Aikaerorasitusta helpottamaan melatoniinitabletti otetaan lähellä nukkumaanmenoa ensimmäisenä matkapäivänä ja muutaman seuraavana päivänä matkakohteeseen saapumisen jälkeen.
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Tuoreista tutkimuksista neljä viidestä on totta ja yksi viidestä osoittautuu taruksi. Ongelma on siinä, että vasta aika näyttää, mikä on mitäkin.

Tiedäthän, että alkoholinaukku päivässä pitää verisuonet kunnossa. Se ei ikävä kyllä taidakaan pitää paikkaansa. Luotettava suomalainen kaksostutkimus nimittäin todisti, että jo kohtuukäyttö lisää kuolleisuutta.

–Totuus on suhteellista ja tieteellinen tutkimus muuttaa sitä koko ajan, professori Jussi Huttunen sanoo.

Totuudeksi kutsutaan sitä tietoa, jota 90 prosenttia alan tutkijoista pitää totena. Useimmiten enemmistö on oikeassa, joten siihen kannattaa luottaa.

– Mutta se 10 prosenttia tutkijoista on toisinajattelijoita, ja he saattavat muuttaa maailmaa, Huttunen sanoo.

Silti pitää aina olla tarkkana, jos tutkimuksen tulos on ristiriidassa yleisen lääketieteellisen käsityksen kanssa. Yleensä se ei silloin pidä paikkaansa.

Jussi Huttusen mukaan tutkimustulokset voi asettaa totuusmittarin asteikolle: toisessa päässä on 100-prosenttinen totuus ja toisessa 100-prosenttinen taru.

– Tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää on 100-prosenttisesti totta ja beetakaroteeni suojaa keuhkosyövältä on 100-prosenttisesti tarua nykytutkimusten mukaan.

Suurin osa tieteellisestä tiedosta asettuu ääripäiden väliin. Esimerkiksi väite siitä, että tyydyttyneet rasvat aiheuttavat sepelvaltimotautia on vain 85-prosenttinen totuus.

– Väitteeseen liittyy 15 prosentin epävarmuus, koska kaikki tulokset eivät ihan mätsää, Huttunen sanoo.

Tuoreista tutkimuksista neljä viidestä on totta ja yksi viidestä osoittautuu taruksi. Ongelma on siinä, että vasta aika näyttää, mikä on mitäkin. Totuusarvo punnittaan tulevien tutkimusten avulla, eikä Minusta tuntuu siltä -perustelulle ole tieteessä sijaa.

 

Kun luet tiedeuutista, muista että

  • rotta- ja muista eläinkokeista voidaan vain harvoin päätellä mitään varmaa ihmisen sairauksien hoidosta ja ehkäisystä.
  • laajoilla väestötutkimuksilla saadaan esiin hypoteeseja mutta ei yleensä voida osoittaa sairauden syy-seuraussuhdetta.
  • sokko- ja kaksoissokkokokeet tuottavat vakuuttavinta näyttöä sairauksien syistä, hoidoista ja ehkäisystä.
  • meta-analyysit, jotka yhdistävät aiemmin tehdyt tutkimukset, tuottavat luotettavan tuloksen vain, jos tehnyt tutkimukset ovat hyviä.
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Jos terveydentilasi epäilyttää, älä kysy lääkäriltä lupaa matkustamiseen, sillä hän ei voi sitä antaa.

– Vastuu on aina matkustajalla itsellään, lääkäri Ari Kinnunen Matkustajan Lääkäripalvelusta muistuttaa.

Hänen mukaansa joka vuosi kymmenet matkalla sairastuneet ja hoidosta huimasti maksaneet suomalaiset kokevat tulleensa petetyiksi, koska eivät ole tulleet ajatelleeksi, että omalla riskillä mennään. Jos vaikka Aasiassa kiertomatkalla sairastuu, jää yksin oman kielitaitonsa varassa sairaalaan, kun muut jatkavat matkaansa.

Matkavakuutuskaan ei aina pelasta. Se korvaa kyllä odottamattoman sairauden hoitokulut, mutta jos olemassa oleva sairaus pahenee matkalla, korvataan korkeintaan 7–14 vuorokauden välttämätön lääketieteellinen hoito. Muu hoito ja kuljetukset menevät omasta pussista.

– Ja jos paluu ei onnistu omalla lennolla, kroonikko maksaa myös matkansa ja sen vaatimat erikoisjärjestelyt. Ambulanssilento mantereelta toiselle maksaa 100 000 euroa, Ari Kinnunen muistuttaa.

Euroopassa turvallista sairastua

Kun matkustaa EU- tai Eta-maissa tai Sveitsissä, on paremmassa turvassa. Matkalainen saa sairastuessaan lääkärin hoitoa samalla hinnalla kuin paikalliset. Sellainen sairaus hoidetaan, jonka hoito ei voi odottaa kotiinpaluuta.

Jos on eurooppalainen sairaanhoitokortti, saa matkan aikana hoitoa myös pitkäaikaissairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Kortin voi tilata ennen matkaa verkossa tai puhelimitse.

Apua hakevan on kuitenkin hyvä muistaa, että hoidon laatu ja määrä vaihtelee maittain. Esimerkiksi Espanjassa ja Portugalissa turisti ohjataan helposit yksityiselle puolelle hoitoon, koska julkinen on ruuhkautunut. Sitä Kela ei korvaa.

Pohjoismaissa ei välttämättä tarvitse eurooppalaista sairaanhoitokorttia, koska hoidon saa myös esittämällä voimassa olevan passin tai muun virallisen henkilöllisyystodistuksen.

Euroopan ulkopuolella hoitoa voi saada paikallisen asiakasmaksun hinnalla ainoastaan Australian julkisessa terveydenhuollossa, kun esittää Kela-kortin ja passin. Muissa maissa joutuu maksamaan hoidon kaikki kustannukset itse.

Se on kuitenkin hyvä muistaa, että Suomen valtio ei maksa ulkomailla sairastuneiden tai kuolleiden kuljetusta kotimaahan.

Lue lisää Kelan sivuilta hoidon korvaamisesta ulkomailla