Terveessä nivelessä on parempi liukupinta kuin teflonissa. Pidä siitä huoli liikkumalla.

Kananmuna tarttuu kiinni parhaat päivänsä nähneeseen paistinpannuun mutta liukuu kuin leikiten hyväkuntoisella teflonpannulla. Samoin toimivat nivelemme: terveessä nivelessä pinta on liukas kuin parhaassa pannussa. Se vaimentaa vartalon painon ja liikkumisen aiheuttamaa kuormitusta luissa.

Jos kahden luun välinen rusto vaurioituu, liuku vaihtuu kitkaan ja rahinaan. Liikkuminen ja kyykistely sattuvat. Etenkin aamuisin ja pitkän istumisrupeaman jälkeen olo on jäykkä. Nivelissä tuntuu epämääräistä jomottavaa, joskus myös pistävää kipua. Alkuun kipu helpottaa levossa mutta jatkuessaan se alkaa häiritä yöunia.

Ehkäise ja hoida nivelvaivoja näin:

Ehkäise nivelvaivoja liikkumalla säännöllisesti mutta kohtuudella. Säilytä myös normaalipaino tai laihdutta. Jo 5–10 prosentin painonpudotus vähentää nivelten kuormitusta ja kipuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vältä myös vammoja liikunnassa tai työssä. Muista hyvät työasennot!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Harrasta mieluisaa urheilua kohtuullisen kivun rajoissa. Mikään laji ei ole varsinaisesti kielletty mutta vältä kovaa kipua aiheuttavaa liikuntaa. Nivelille ystävällisiä lajeja ovat muun muassa kävely, sauvakävely, uinti, vesijumppa, tanssi, kuntosali ja pyöräily.

Muista puoli tuntia päivässä kestävyysliikuntaa ja kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa vahvistavaa liikuntaa. Jäykkiä lihaksia vetreyttää venyttely.

Kokeile lajeja vaihdellen: kokeile toista lajia, kun nivelesi kipeytyvät. Parin päivän päästä oma lajisikin luultavasti taas onnistuu.

Noudata fysioterapeutin antamia ohjeita tai lähde mukaan ryhmään. Aloita kevyillä painoilla (1/2–2 kiloa) tai jumppakuminauhalla. Näin saat lihaksiisi voimaa ja liikkuvuutta.

Hoida levolla. Aloita liikunta tauon jälkeen varovasti, alkuun puolella normaalista määrästä. Hoida nivelkipua parasetamolilla tai tulehdus­kipulääkkeellä korkeintaan parin viikon kuurina. Nivelrikkoiselle lääkäri määrää sopivan kipulääkityksen. Huolla tturvotusta harsoon käärityllä kylmäpussilla tai iholle siveltävällä kylmägeelillä 3–4 kertaa päivässä 5–15 minuuttia kerrallaan.

Lue myös: Joka vaiva ei vaadi lääkettä

Miten lisää lihasta?

Jos ravintoaineiden saanti syystä tai toisesta heikkenee, kudoksen hajoaminen voittaa uudistumisen ja kudos alkaa haurastua. Kansanomaisesti tätä kutsutaan elimistön "kulumiseksi".

 

Lisäksi niveliä kuluttaa YLIpaino, nivelten virheasennot sekä liika rasitus esim. rankka urheilu tai työkuormitus. Mutta näissäkin se oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille.

 

C-vitamiinia 500mg/vrk.  Tutkimusten mukaan vähimmäistarve päivässä on 400mg. C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. 

 

D-vitamiinia 100µg/vrk   10µg tiedetään riittävän vastasyntyneelle, EI muille. D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa luuston, nivelten ja lihasten hyvinvoinnille.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

 

B-vitamiineja

 

Kalaöljyä 

 

Miksi lääkärit väittävät, että ravinnolla ei ole mitään merkitystä? Johtuuko se siitä, että ravitsemus ei kiinnosta lääkäreitä? Vai siitä, että kukaan ei saa terveestä potilaasta rahaa? Lääkkeistä ja sairaasta ihmisestä saa rahaa.

 

Miksi lähes kaikki lääkärit väittävät, että millään ravinnolla ei ole mitään merkitystä mihinkään sairauteen, vaikka tämä ei pidä paikkaansa?

 

Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo nivelille hyvästä ravinnosta:

 

17.11.13

Osa 4/5 (4:16)

Osa 5/5 (5:08)

http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

 

Oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille:

http://aijaa.com/cUxmvJ

 

Ravinnolla on merkitystä!

http://aijaa.com/wTf3JU

 

Viljat pois ja kasvikset tilalle:

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

 

Glukosamiinin ja Chondroitinin ohella olevia itsehoitotuotteita ovat mm. MSM, hainrustouute, kurkuma, magnesium (sitraattimuoto) sekä inkivääri.

 

Nivelrikossa tärkeimpiä vitamiineja ovat B-, C- ja D-vitamiinit.

 

B1-, B6- ja B12-vitamiinit lisäävät nivelten aineenvaihduntaa.

http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti

 

On osoitettu tutkimuksin, että B-, C- ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti on yhteydessä nivelrikkoon. Käytännössä kaikilla suomalaisilla on vajausta B-, C- ja D-vitamiinista, puolella D-vitamiinista myös kesällä.

 

Gelatiinia nivelille:

http://karrikoivula.fi/gelatiini

Sisältö jatkuu mainoksen alla