Terveessä nivelessä on parempi liukupinta kuin teflonissa. Pidä siitä huoli liikkumalla.

Kananmuna tarttuu kiinni parhaat päivänsä nähneeseen paistinpannuun mutta liukuu kuin leikiten hyväkuntoisella teflonpannulla. Samoin toimivat nivelemme: terveessä nivelessä pinta on liukas kuin parhaassa pannussa. Se vaimentaa vartalon painon ja liikkumisen aiheuttamaa kuormitusta luissa.

Jos kahden luun välinen rusto vaurioituu, liuku vaihtuu kitkaan ja rahinaan. Liikkuminen ja kyykistely sattuvat. Etenkin aamuisin ja pitkän istumisrupeaman jälkeen olo on jäykkä. Nivelissä tuntuu epämääräistä jomottavaa, joskus myös pistävää kipua. Alkuun kipu helpottaa levossa mutta jatkuessaan se alkaa häiritä yöunia.

Ehkäise ja hoida nivelvaivoja näin:

Ehkäise nivelvaivoja liikkumalla säännöllisesti mutta kohtuudella. Säilytä myös normaalipaino tai laihdutta. Jo 5–10 prosentin painonpudotus vähentää nivelten kuormitusta ja kipuja.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vältä myös vammoja liikunnassa tai työssä. Muista hyvät työasennot!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Harrasta mieluisaa urheilua kohtuullisen kivun rajoissa. Mikään laji ei ole varsinaisesti kielletty mutta vältä kovaa kipua aiheuttavaa liikuntaa. Nivelille ystävällisiä lajeja ovat muun muassa kävely, sauvakävely, uinti, vesijumppa, tanssi, kuntosali ja pyöräily.

Muista puoli tuntia päivässä kestävyysliikuntaa ja kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa vahvistavaa liikuntaa. Jäykkiä lihaksia vetreyttää venyttely.

Kokeile lajeja vaihdellen: kokeile toista lajia, kun nivelesi kipeytyvät. Parin päivän päästä oma lajisikin luultavasti taas onnistuu.

Noudata fysioterapeutin antamia ohjeita tai lähde mukaan ryhmään. Aloita kevyillä painoilla (1/2–2 kiloa) tai jumppakuminauhalla. Näin saat lihaksiisi voimaa ja liikkuvuutta.

Hoida levolla. Aloita liikunta tauon jälkeen varovasti, alkuun puolella normaalista määrästä. Hoida nivelkipua parasetamolilla tai tulehdus­kipulääkkeellä korkeintaan parin viikon kuurina. Nivelrikkoiselle lääkäri määrää sopivan kipulääkityksen. Huolla tturvotusta harsoon käärityllä kylmäpussilla tai iholle siveltävällä kylmägeelillä 3–4 kertaa päivässä 5–15 minuuttia kerrallaan.

Lue myös: Joka vaiva ei vaadi lääkettä

Miten lisää lihasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla