Nainen, olivatko verensokerisi koholla odotusaikana? Mies, onko erektiosi heikentynyt? Nämä ovat sydämen pieniä vihjeitä, joihin kannattaa tarttua.

Naisen ja miehen sydämet eroavat toisistaan lähinnä kooltaan, pumppumme kun on suunnilleen oman nyrkkimme kokoinen. Myös sydänlihakseen happea ja ravintoa kuljettavien sepelvaltimoiden läpimitta on riippuvainen sukupuolesta: naisen suonet ovat ahtaammat kuin miehen.

Sydänoireetkin ovat naisilla ja miehillä hieman erilaiset. Sepelvaltimotaudista kertoo rasitusta seuraava puristava tai ahdistava kipu keskellä rintaa. Kipu voi säteillä leukaan tai käsivarteen.

Naisilla sydänkohtauksen oireet eivät aina ole yhtä selkeitä, eikä niitä tunnisteta helposti.

– Väsynyt ja uupunut olo tai hengenahdistus rasituksen jälkeen ei ehkä saa lähtemään lääkäriin riittävän nopeasti, asiantuntijalääkäri Nina Karjanlahti Sydänliitosta toteaa.

Naisen sepelvaltimotauti voi tuntua myös närästyksenä tai muina vatsaoireina. Elimistön estrogeeni suojaa sydäntä niin, että naiset sairastuvat valtimotauteihin usein miehiä myöhemmin. Jos naisella on entuudestaan keuhkosairauksia, tuki- ja liikuntaelinvaivoja tai vatsaongelmia, sydänoireet voivat jäädä huomaamatta.

NAINEN Miten odotusaika sujui?

Jotta sydämen ensimmäiset merkit sairastumisesta tajuaisi, riskitekijöistään on hyvä olla perillä. Naisia Karjanlahti kehottaa muistelemaan myös raskauksiaan. Odotusajan terveysongelmat ennustavat tulevia sairastumisia.

– Jos on ollut raskausdiabetes, kymmenen vuoden päästä on hyvin suuri vaara sairastua aikuistyypin diabetekseen, Karjanlahti kertoo.

Raskausdiabeteksella tarkoitetaan raskauden aikana ensimmäisen kerran todettua sokeriaineenvaihdunnan häiriötä. Siihen liittyy usein myös verenpaineen kohoaminen tai raskausmyrkytyksen vaara. Äidin sairaus vaikuttaa lapseenkin: vauva voi syntyä liian suurena ja kärsiä myöhemmin sokeriaineenvaihdunnan ongelmista.

Tuoreen hoitosuosituksen mukaan kaikki raskaana olevat äidit seulotaan raskausdiabeteksen varalta ja niitä, joilla se on ollut, seurataan synnytyksen jälkeen. Aina näin ei ole toimittu, siksi myös yli 40-vuotiaiden naisten tulisi muistella omia raskausaikojaan: jos ongelmia oli, niistä kannattaa mainita lääkärille.

– Lääkäri ehkä kysyy aikaisista vaihdevuosista, verenpaineesta ja kolesterolista mutta ei aina muista raskauksia.

NAINEN Onko liikakiloja?

Ylipaino ja liian vähäinen liikunta ovat suurimpia syyllisiä raskausdiabetekseen. Sokeriaineenvaihdunnan häiriö on joka kymmenennellä odottajalla. Määrä nousee edelleen, jos kansa lihoo viime vuosien tapaan.

– Jo raskautta harkitessaan kannattaa tarttua toimeen ja kiinnittää huomiota terveellisiin elämäntapoihin, Karjanlahti opastaa.

Synnytyksen jälkeenkin laihdutus kannattaa. Jo vähäinen syömisen kevennys ja liikunnan lisäys ehkäisevät tehokkaasti raskausdiabetesta myöhemmissä raskauksissa ja suojaavat aikuistyypin diabetekselta.

Tyypin 2 diabetes on naisella yksi suurimmista altistajista sydän- ja verisuonisairauksille. Diabeetikoilla sepelvaltimotauti on usein hankalampi kuin niillä, joilla ei ole ongelmia sokeriaineenvaihdunnassa.

Sydämensä kuntoa edistää karsimalla ruoasta kovat rasvat pois, vähentämällä suolan käyttöä ja syömällä runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Kalasta ja rypsiöljystä saa sydämelle hyödyllisiä omega-3-rasvahappoja. Liikunnalle täytyisi raivata aikaa ainakin puoli tuntia useampana päivänä viikossa.

– Raskausdiabeteksen voi nähdä elämänsä tilaisuutena. Se on mahtava hetki tehdä valintoja, jotka vaikuttavat omaan ja perheen terveyteen vuosiksi eteenpäin, Karjanlahti kannustaa.

MIES Sujuuko sängyssä?

Usein sanotaan, että miehet kuolevat sydänkohtaukseen suorilta jaloilta, ilman että sairaus on antanut mitään merkkejä. Karjanlahti neuvoo huomaamaan ainakin yhden varoituksen: potenssiongelmat.

Jopa puolella yli 55-vuotiasta miehistä on erektiohäiriöitä. Ne voivat olla ensimmäinen merkki alkavasta sydän- ja verisuonisairaudesta. Toki potenssi voi heiketä myös ohimenevästi tai johtua lääkkeistä tai hormonaalisista, psyykkisistä tai neurologisista syistä.

– Kannattaa herätä ja tutkituttaa valtimotautien riskitekijänsä, jos mieskunto alkaa epäilyttää, Karjanlahti opastaa.

Jos kunnosta huolehtiminen on jäänyt vähälle ja ruoka maistuu liiankin hyvin, on aika tehdä muutoksia. Navan kohdalle vaivihkaa noussut kumpu on uhka yhtä lailla sydämelle kuin erektiollekin.

MIES Mitä näyttää mittanauha?

Mittanauha on yksinkertaisin tapa lähteä selvittämään valtimotautien riskejä. Vyötärölihavuus eli omenalihavuus kielii siitä, että liikarasva on kertynyt vatsaontelon sisään. Vyötärölihavuuteen liittyy usein haitallisia muutoksia verenpaineessa tai rasva- ja sokeriarvoissa. Tällöin puhutaan metabolisesta oireyhtymästä, joka altistaa aikuistyypin diabetekselle, sydän- ja verisuonisairauksille ja uniapnealle.

Miehillä vyötärölihavuus on yleisempää kuin naisilla, sillä naissukuhormoni suojaa rasvan kertymiseltä vatsaonteloon. Vaihdevuodet kuitenkin tasoittavat tilanteen.

Jos vyötärön kohdalta mitattu lukema on naisilla yli 80 senttiä ja miehillä yli 94 senttiä, elintapoja on syytä tarkistaa.

– Vyötärönympärys mitataan nykyisin usein lääkärissäkin. Siitä ei kannata ottaa nokkiinsa, Karjanlahti toteaa.

Myös kolesteroli- ja verenpainelukemat kannattaa mittauttaa säännöllisin väliajoin. Monille lukemat selviävät työpaikan ikätarkastuksissa, jotka alkavat yleensä 40-vuotiaana.

– Suosittelen verenpaine- ja kolesterolimittauksia aiemminkin, jos tupakoi, on ylipainoa tai jos lähisuvussa on sydänsairauksia, Karjanlahti sanoo.

NAINEN & MIES Palaako?

Tupakointi lisää verisuonten kalkkiutumista ja jäykistymistä. Vähäinenkin tupakointi kaksinkertaistaa sydän- tai aivoinfarktin mahdollisuuden. Myös passiivinen tupakointi lisää sepelvaltimotaudin ja aikuistyypin diabeteksen vaaraa.

Tupakka on haitallista molemmille sukupuolille, mutta jostain syystä se lisää naisen riskiä sydänsairauksiin vielä enemmän kuin miesten.

– Jopa toisten sauhuttelulle altistuminen on naisille haitallisempaa kuin miehille, Karjanlahti kertoo.
Naisten onneksi liikunta näyttää ehkäisevän tehokkaammin sydäntauteja naisilla kuin miehillä. Säännöllinen liikunta on apuna painonhallinnassa, alentaa verenpainetta, lisää hyvän HDL-kolesterolin osuutta veressä ja parantaa insuliiniherkkyyttä ja rasva-aineenvaihduntaa.

Verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä tarvitaan, jos sairastumisriskiä ei saada elintapojen muutoksilla vähenemään riittävästi.

Loppupeleissä miesten ja naisten sydänriskit ovat samalla viivalla, niin monimutkaista perintötekijöiden ja ympäristötekijöiden vaikutus on. Karjanlahti kehottaakin niin miehiä kuin naisia tarttumaan niihin pieniin vihjeisiin, joita sydän antaa.

– Yhteistä on, että koskaan ei ole liian aikaista eikä liian myöhäistä tehdä muutoksia sydämensä hyväksi.

Lääkärin sydänvinkit

1. Mittauta sydämelle tärkeät arvosi

  • ihanteellinen verenpaine alle 120/80 mmHg
  • kokonaiskolesteroli alle 5 mmol/l ja LDL-kolesteroli alle 3 mmol/l
  • vyötärönympärys naisilla alle 80 cm, miehillä alle 94 cm

2. Kevennä ruokaa

  • vähennä kovia rasvoja
  • syö hedelmiä ja kasviksia puoli kiloa päivässä
  • kalaa kaksi kertaa viikossa

3. Vähennä suolaa

4. Lisää liikuntaa

  • ainakin puoli tuntia useampana päivänä viikossa

5. Lopeta tupakointi

6. Ota sinulle määrätyt verenpaine- tai kolesterolilääkkeet

Psykologin sydänvinkit

1. Pyri säilyttämään terveelliset elämäntapasi

  • syö kevyesti, liiku äläkä ainakaan lisää tupakointia

2. Murehdi vain niitä seikkoja, joihin voit vaikuttaa

3. Puhu huolistasi

  • perheen ja ystävien kanssa
  • vertaisryhmän, esimerkiksi sydänryhmän, tapaamisissa
  • lääkärin tai muun ammattilaisen vastaanotolla

4. Opettele sanomaan ei

  • lupaudu vain siihen, minkä pystyt pitämään
  • varaa riittävästi aikaa tehtävien suorittamiseen