Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kun kasvatat lihakset, saat syödä enemmän lihomatta, Lue mitä muuta etua lihaksista on.

Kaloreita palaa

Lihas kuluttaa levossakin enemmän energiaa kuin rasvakudos. Lihaksikas kuluttaa siis muita enemmän kaloreita silloinkin, kun ei treenaa.

Voimaharjoittelun jälkeen rasva jatkaa palamista, kun lihas korjaa harjoittelun aikana syntyneitä mikrovaurioita eli kasvaa.

Lihakset tarvitsevatkin myös lepoa vahvistuakseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sokerit tasoittuu

Lihas tarvitsee polttoaineekseen sokeria verenkierrosta. Kun lihasmassa treenatessa kasvaa, kehon koostumus muuttuu ja rasvaan sijaan kropassa on enemmän lihaskudosta, joka käyttää verensokeria hyväkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sokeritasapaino pysyy kurissa ja kakkostyypin diabeteksen vaara vähenee. Myös riski saada sydän- tai aivoinfarkti pienenee.

Luut lujittuu

Luut tarvitsevat liikuntaa pysyäkseen vahvoina. Lihakset kiinnittyvät luihin jänteiden avulla, ja aina kun lihas voimistuu, myös luu aktivoituu. Lihasten kasvaessa luun mineraalitiheys lisääntyy, mikä ehkäisee haurastumista.

Naisilla estrogeenituotannon väheneminen vaihdevuosi-iässä haurastuttaa luuta jonkin verran. Jos luita ympäröivät lihakset ovat kunnossa, luukadon eteneminen hidastuu.

Naisilla voimaharjoittelu ehkäisee luukadon etenemistä, mutta miehillä se jopa parantaa luun tiheyttä.

Uni paranee

Treenin jälkeen on usein raukea olo, kun liikunta on aktivoinut elimistön tuottamaan mielihyvä­hormoni endorfiinejä. Unikin on yleensä syvempää.

Harjoittelu kannattaa kuitenkin lopettaa ennen iltakuutta, jotta virkistävä vaikutus on varmasti ohi, kun painuu petiin.

Kipu vähenee

Lihakset suojaavat isoja niveliä, kuten polvea, lonkkaa tai olkapäätä. Mitä vahvemmat niveliä ympäröivät lihakset ovat, sitä vähemmän myös nivelten kulumat aiheuttavat kipua.

Jos lihakset ovat heikot, nivelet voivat vääntyä helposti väärään asentoon. Lihaksia vahvistamalla kävely- tai juoksuasento parantuvat ja samalla myös kivut vähenevät.

Asiantuntijat: Jan Sundell, sisätautiopin dosentti, ylilääkäri, Turun yliopistollinen keskussairaala
Minna Stolt, terveystieteiden tohtori, jalkaterapeutti (AMK), yliopisto-opettaja, hoitotieteen laitos, Turun yliopisto
Eija Holmala, liikuntatieteen maisteri, liikuntapäällikkö, Suomen Urheilu-hallit Oy

Sisältö jatkuu mainoksen alla