Vaikka emme tarkkaan tiedä, mikä suojaa flunssilta, vastustukykyään voi vahvistaa. Tässä 10 parasta vinkkiä!

Vastustuskyvyllä on suuri merkitys terveyteen. Lääketieteen tutkimusmenetelmät eivät kuitenkaan ole vielä niin kehittyneitä, että tiedettäisiin tarkkaan, miksi toiset sairastuvat herkemmin kuin toiset. Elintavoilla voidaan kuitenkin vaikuttaa immuunijärjestelmän kykyyn torjua taudinaiheuttajia sekä kroonista sairastavuutta.


10 vinkkiä parempaan vastustuskykyyn
 

  1. Syö monipuolisesti. Suosi rasvaista kalaa 150 g päivässä tai vähintään kaksi kala-annosta viikossa. Vaihtoehtoisesti nauti omega-3-öljykapseleita. Käytä runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä ja suosi hapanmaitotuotteita. Hapanmaitotuotteilla, joihin on lisätty probiootteja, on erityinen vastustuskykyä tehostava vaikutus.
  2. Huolehdi D-vitamiinin riittävästä saannista.
  3. Pidä normaalipainoa yllä, mutta vältä liian rajuja dieettejä.
  4. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta, mutta vältä neuroottista siivousta.
  5. Pidä rokotukset ajan tasalla. Kausi-influenssarokote antaa hyvän suojan säännöllisesti muuntautuvilta influenssakannoilta. Influenssarokotteen ottaminen suojaa myös epäsuorasti lähipiiriä, sillä tartunnan voi saada vaikka olisi oireeton.
  6. Vältä alkoholin liiallista kulutusta. Tutkimusten mukaan sairauksien ja kuoleman riski kasvaa, jos päivittäin nautittu alkoholimäärä ylittää miehillä kolme annosta ja naisilla puolitoista annosta.
  7. Älä tupakoi.
  8. Nuku riittävästi ja muista rentoutua myös työpäivien välissä, ettei stressi nakerra vastustuskykyäsi.
  9. Liiku säännöllisesti. Hyväkuntoinen myös toipuu flunssasta nopeammin. Muista kuitenkin, että liiallinen fyysinen kuormitus lisää alttiutta infektioille.
  10. Pidä kiinni positiivisesta elämänasenteesta ja sosiaalisista suhteista. Laatu ratkaisee, ei määrä.

 



 

 

Oletko flunssakierteessä? Tarkista, onko syy elintavoissa!

Heh, tunnollisena kaikki kohdat noista toteutuvat paitsi stressin välttäminen. Tunnollisena työntekijänä myös stressaannun helposti. Sairastun siis flunssiinkin helposti em. ohjeista huolimatta ja sitten poden huonoa omatuntoa, kun olen töistä pois. Sitten taas liikun, syön terveellisesti jne. ja sairastun taas... Voihan kyse olla jostain muustakin vastutuskyvyn heikkoudesta, mutta ainakaan elämäntavoista ei ole kyse.
Lue kommentti