Näitä sydämesi lastaisi lautaselle, jos se saisi valita.

Sydämelle ei ole yhdentekevää, mitä syöt ja juot. Oikeilla ruokavalinnoilla voit laskea kolesteroliarvoasi 10—15 prosenttia. Verenpainekin alenee vauhdilla, painosta puhumattakaan.

Hyvät rasvat laskevat veren haitallista LDL-kolesterolia ja yllä¬pitävät hyvää kolesterolia, jolloin veritulpan vaara pienenee. Hyvät rasvat voivat myös ehkäistä rytmihäiriöitä ja alentaa verenpainetta.

Kovat, tyydyttyneet rasvat suurentavat LDL-kolesteroliarvoja ja lisäävät alttiutta verihyytymille ja kakkostyypin diabetekseen.

Suola nostaa verenpainetta, mikä lisää valtimotaudin vaaraa. Sokeri ja valkoiset viljatuotteet puolestaan huonontavat veren sokeri- ja rasva-arvoja, mikä altistaa sydäninfarktille.

Liika kalsium voi kovettaa verisuonia ja lisätä sydäninfarktin riskiä. Ruoasta kalsiumia ei voi saada liikaa, mutta kalkkitabletteja kannattaa syödä harkiten.
 
Suosi näitä

  • vihannekset, juurekset, pavut
  • hedelmät ja marjat
  • täysjyväleipä ja -puuro
  • margariini ja kasviöljyt
  • siemenet ja pähkinät
  • kala
  • rasvattomat maitotuotteet

Vältä näitä

  • voi, kookosrasva
  • kerma, rasvaiset juustot
  • keksit, sipsit ja murot
  • sokeri ja valkoiset jauhot
  • suola, makkara ja punainen liha
     

Tilkka alkoholia, ei tupakkaa

Tupakka on sydämelle tuho. Tupakointi lisää verisuonisairauksien riskiä, vähentää veren happipitoisuutta ja altistaa verisuonitukoksille. Tupakoivalla on savutonta huomattavasti suurempi riski saada sairauskohtaus. Hyvä uutinen on se, että tupakoinnin lopettaminen auttaa heti. Jo vuodessa infarktiriski puolittuu.

Alkoholikaan ei ole sydämelle hyväksi, sillä erityisesti krapula lisää rytmihäiriöiden riskiä. Pitkäaikainen ryypiskely voi altistaa sydämen vajaatoiminnalle.
 
Asiantuntijat
Annukka Alapappila, liikunta-asiantuntija, fysioterapeutti ja terveystieteiden maisteri, Suomen Sydänliitto
Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija, laillistettu ravitsemusterapeutti, Suomen Sydänliitto
Mikko Syvänne, kardiologi, ylilääkäri, Suomen Sydänliitto

Kokeile ruokaohjeitamme
Ateriat alle 400 kcal
Hyvät hiilarit
Kasvisviikko
Sopivasti kuitua

Pähkinöitä ja kalaa sydämelle

LDL ei aiheuta veritulppia. Terveellisen ravinnon kivijalka koostuu kolmesta asiasta: proteiineista, väreistä ja rasvoista. Lyhyesti: Aikuinen tarvitsee perusruokavaliossa n. 80 grammaa hyviä rasvoja ja proteiinia päivässä. Lisäksi vähintään 500 grammaa kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Vettä janoon 1,5-2 litraa. Ja jos nälkä jää, niin perunaa, riisiä tai viljaa. Kuuntelemalla omaa elimistöäsi, löydät juuri sinulle sopivan ruokavalion. Ihmiset...
Lue kommentti