Puolustusjärjestelmä kuntoon
Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Hyvällä, monipuolisella ruoalla vanhuksenkin immuunijärjestelmä pysyy iskussa.

Iän myötä immuunijärjestelmä heikkenee. Siksi vanhoille suositellaan influenssarokotetta joka syksy.

Immuunijärjestelmän vanhuudenheikkous ei ehkä ole niin kiveen kirjoitettua kuin tähän asti on oletettu. Nimittäin jos vanhukset syövät monipuolista ruokaa, heidän immuunijärjestelmänsä pysyy melko hyvänä.

Sen sijaan jos ravitsemus on heikkoa, iäkäs laihtuu, hänen toimintakykynsä heikkenee ja ihon kunto huononee. Seurauksena on usein tulehduskierre.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ruokailun tukeminen ja riittävä D-vitamiinilisä kuuluvat jokaisen ikääntyneen oikeuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos monipuolisen ravinnon päälle lisätään vielä liikuntaa, hyvät unet ja stressitön arki, vanhankin immuunijärjestelmä pysyy iskussa.

Muista nämä superruoat

  1. Kaura- ja muut täysjyväpuurot
  2. Kananmuna
  3. Jogurtti ja muut maitovalmisteet
  4. Mustikka ja muut marjat
  5. Omena
  6. Kala
  7. Kana ja kalkkuna
  8. Parsakaali ja muut kaalit
  9. Pähkinät
  10. Värikkäät kasvikset
  11. Täysjyväriisi
  12. Tumma suklaa
Sisältö jatkuu mainoksen alla