Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mustikka on suomalaista superfoodia kaiken ikäisille. Vanhusten ruokahalua täytyy usein houkutella ja lisäenergiallekin on tarvetta. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen neuvoo, kuinka seniorille tarjotaan superruokaa.

Mustikkarahka on vanhusten superruokaa: maistuvaa ja makeaa, mutta samalla täynnä vitamiineja proteiineja.

– On tärkeää pyrkiä valmistamaan ja tarjoamaan ruokia, jotka maistuvat ja joita syödään, sillä vain syöty ruoka ravitsee, ohjeistaa ravitsemusterapeutti Hanna Partanen.

Jos ruokahalu on heikko ja annoskoot pienenevät, pitää ruuan energiatiheyttä kasvattaa. Helpointa tämä on lisäämällä ruuan rasvapitoisuutta. Unohda silloin kevyttuotteet.

– Ruokaan voi myös lisätä tavallista enemmän suolaa tai käyttää sokeria taittamaan makua”, Partanen neuvoo.

12 superruokaa vanhuksille

  1. Kaura- ja muut täysjyväpuurot. Kaura hellii vatsaa ja tasaa verensokeria.
  2. Kananmuna. Kananmunassa on 13 elimistölle tärkeää vitamiinia ja hivenainetta.
  3. Jogurtti ja muut maitovalmisteet. Niissä on kalsiumia ja maitohappobakteereita sekä runsaasti proteiinia.
  4. Mustikka. Marjoista ylivoimainen antioksidanttipommi.
  5. Omena. Pektiini edistää suolen toimintaa, lisänä flavonoideja ja kuitua.
  6. Kala. Hyvä proteiinin ja sydämelle hellän pehmeän rasvan lähde.
  7. Kana ja kalkkuna. Hyvää proteiinia ja vain vähän kovaa rasvaa.
  8. Parsakaali ja muut kaalit. Paljon K-, C-, E- ja B-vitamiinia, lisänä kalsiumia ja rautaa.
  9. Pähkinät. Pähkinöissä on paljon hyviä rasvoja, jotka vähentävät sydäntautien ja diabeteksen riskiä.
  10. Värikkäät kasvikset. Esimerkiksi porkkanasta beetakaroteenia ja tomaatista lykopeenia.
  11. Täysjyväriisi. Yli 15 vitamiinia ja kivennäisainetta. Runsaskuituista.
  12. Tumma suklaa. Flavonoineja kolmenkertainen määrä maitosuklaaseen verrattuna.

Ilmaisen Hyvää ruokaa seniorille -oppaan voi ladata netistä. Mukana on ravitsemusterapeutti Hanna Partasen vanhuksille suunnittelemat terveelliset ja maistuvat ruokaohjeet.

Lue lisää:

Kotimaiset superruoat pärjäävät kilpailussa ulkomaisille

5 keinoa lisätä proteiinia ikäihmisten ruokaan

Hyvää proteiinia kananmunasta

Pähkinä on terveyspommi

12 superruokaa seniorille - ja muillekin

1. Kaura ja muut viljat sekä peruna nostavat verensokeria. Mittaa vaikka ihan itse verensokerimittarilla. Suomessa viljojen tutputus perustuu ainoastaan maatalouspolitiikkaan. Viljavalmisteita ei raavaskaan mies tarvitse kahta leipäpalaa, yhtä pasta-annosta tai yhtä puurolautasellista enempää päivässä, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla puolet aterian koosta. Mihin perustuu VRN:n kuidun saantisuositus viljasta? Maksimaaliseen...
Lue kommentti