Hikinen HIIT on treeni sinulle, joka haluat tuloksia nopeasti.

Trendikäs HIIT-treeni on näyttelijä Ria Katajallekin uusi tuttavuus.

– En tiennyt, mistä on kyse. HIIT muistuttaa vähän vanhanajan kuntopiiriä. Liikkeet ovat helppoja ja tehokkaita.

Valmentaja Eija Holmalan HIIT-treenissä on 7 liikettä, jotka nostavat sykettä ja kiinteyttävät joka naisen ongelmakohtia vatsaa ja lantion seutua.

Opettele ensin liikkeet, sen jälkeen niistä kootaan jumppa: jokaista liikettä tehdään täysillä 20 sekuntia ja sen jälkeen pidetään 10 sekunnin tauko. Jos tempo tuntuu liian raskaalta, aluksi voi tehdä kutakin liikettä 30 sekuntia ja pitää 30 sekunnin tauot.

Treenissä käytetty Polarin FT7-sykemittari on tarkoitettu niille, jotka haluavat tietää, onko harjoittelulla kuntoa kohottava vai rasvaa polttava vaikutus.  Hinta 100 e.

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Lisää jumppavideoita löydät täältä.

Tehokas intervallitreeni on tehnyt uuden tulemisen HIIT-nimellä.

High Intensity Interval Trainingin on nimensä mukaisesti kovatehoista harjoittelua, jossa kovalla tempolla tehdyt liiikkeet ja lepo vuorotttelevat. Syke kohoaa hetkessä korkealle, kun koko vartalon lihakset joutuvat töihin.

Kunto nousee ja kaloreita kuluu lyhyessä ajassa. Lisäksi kovan harjoittelun jälkeen tulee jälkipolttoa eli energiaa kuluu vielä levossakin.

 

Kumara sometusasento, "somejumi", sotkee lantion ja rintakehän keskiasennon, joka on hyvän ryhdin a ja o. Katso videolta, miten löydät sen.

Brother John

Hyvän ryhdin peruspalikat kuntoon: näin haet lantion ja rintakehän keskiasennon

”Someselkä”, ”somehartiat” tai ”someniska” (”textneck”) tulevat kaikki pyöreäselkäisyydestä. Siihen on paras ja käytännössä ainut kunnolla toimiva apu istuminen yläkroppa rennossa mutta liikeaktiivisessa, hyvässä ”seisomaryhdissä” ja jalat tuettuina istuinluista muita mikrovirtauksia juuri häiritsemättä. Tämä ihmetemppu voidaan tehdä keskiraollisella ja keinuvalla satulatuolilla joka on varmasti muotoiltu ihmisen anatomian mukaan (useimmat eivät ole).
Lue kommentti

Pois kännykät ja tabletit hetkeksi! Hyvä ryhti on tärkeä: se pitää selän kunnossa ja auttaa lihaksia toimimaan tasapainossa. Avainasemassa ovat keskivartalon syvät lihakset. Fysioterapeutti Riikka Ilmivalta näyttää videolta, miten oikaiset ryhdin.