Näyttelijä Sari Havas kaipaa ytyä ylävartalon ja kiinteyttä kehoon. Punttijumppa on helppo mutta tehokas tapa hankkia ruista ranteeseen.

Moni nainen kiinteyttää reisiä ja vatsaa mutta jättää kädet vähemmälle huomiolle. Kun lihasmassa alkaa iän myötä vähentyä, kädet veltostuvat ja heikkenevät ellei niitä voimista. Nopealla punttitreenillä kiinteytät ja vahvistat koko ylävartaloa.

Ylävartalon kotijumppaan tarvitset käsipainot. Parhaan hyödyn saat, jos käytössäsi on erilliset, esimerkiksi 3 ja 5 kilon tai 4 ja 6 kilon painot tai säädettävät käsipainot, jotta saat riittävää tehoa liikkeisiin. 

Tee kutakin liikettä 10–25 toistoa. Toistojen määrä riippuu vastuksesta: kevyemmällä jaksat enemmän kuin raskaammalla. Tärkeää on väsyttää lihas kunnolla. Alkuun voit tehdä kevyillä painoilla 15–25 toistoa, mutta pyri nostamaan vastuksia niin, että jaksat tehdä vain 10–15 toistoa.

Tee punttitreeni pariharjoitteluna: ensin pystysoutu- ja hauisliikettä vuorotellen 2–4 sarjaa, sitten ojentajapunnerruksia ja vipunostoja sivulle 2–4-sarjaa. Tuloksia alkaa näkyä nopeasti, kun toistat ohjelma 2–3 kertaa viikossa.
 

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Lisää jumppavideoita löydät täältä.

Liian kevyiden painojen heiluttelu ei kehitä lihasta. Jotta käsivarret kiinteytyisivät eli lihas kasvaisi, tulee vastuksen olla riittävän suuri. Painoa on tarpeeksi, kun sarjan viimeisten toistojen aikana lihaksessa tuntuu kunnon väsymys eli viimeiset toistot jaksaa juuri ja juuri tehdä. Kun keskityt kunnolla harjoitettavaan lihakseen, pystyt vielä vääntämään muutaman toiston lisää. Älä luovuta liian helposti, käytä sisua.

 

Vierailija

Video: Maailman helpoin punttitreeni

Vierailija 06.04.2014 klo 04:01 Reisille voisi laittaa myös oman jumppansa. Muu kroppa kyllä kiinteytyy kun sitä treenaa mutta itselläni reidet itsepintaisesti pitävät kiinni rasvasta. Ihna järjetöntä katsokaa muuten minkälaisessa julkaisussa tämä Havas mainostaa itseään http://apu-alehdet.blogspot.fi MIKÄ IHMEEN APU JA A-LEHDET? Olipa kerran työtön Suomi 1933. Silloin Lyytikäinen niminen perhe päätti pistää rahoiksi työttömyydellä ja perusti Apu- lehden. Alku oli tietysti asiallista ja...
Lue kommentti

Säveltäjä ja tuottaja Leri Leskinen keskittyy ennen tärkeää esiintymistä hengittämiseen. Videolla Leri kertoo tärkeät rituaalinsa ennen h-hetkeä.

Mikä luovassa työssä on kaikkein vaikeinta?  Entä mikä on muusikon suurinta herkkua viikonloppuisin? Lue Hyvä terveys 5/18!

Muistathan, että tilaajana voit lukea lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyvaterveys

Vanhempi saa tyriä ja töppäillä, olla epäoikeudenmukainenkin. Täydellisyyttä ei kannata tavoitella, muistuttaa lastenpsykiatri.

Lue myös, miksi hulluttelu on Jari Sinkkosen mielestä tärkeää.

Muistathan, että tilaajana voi lukea Hyvä terveys -lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyvaterveys/