Näyttelijä Sari Havas kaipaa ytyä ylävartalon ja kiinteyttä kehoon. Punttijumppa on helppo mutta tehokas tapa hankkia ruista ranteeseen.

Moni nainen kiinteyttää reisiä ja vatsaa mutta jättää kädet vähemmälle huomiolle. Kun lihasmassa alkaa iän myötä vähentyä, kädet veltostuvat ja heikkenevät ellei niitä voimista. Nopealla punttitreenillä kiinteytät ja vahvistat koko ylävartaloa.

Ylävartalon kotijumppaan tarvitset käsipainot. Parhaan hyödyn saat, jos käytössäsi on erilliset, esimerkiksi 3 ja 5 kilon tai 4 ja 6 kilon painot tai säädettävät käsipainot, jotta saat riittävää tehoa liikkeisiin. 

Tee kutakin liikettä 10–25 toistoa. Toistojen määrä riippuu vastuksesta: kevyemmällä jaksat enemmän kuin raskaammalla. Tärkeää on väsyttää lihas kunnolla. Alkuun voit tehdä kevyillä painoilla 15–25 toistoa, mutta pyri nostamaan vastuksia niin, että jaksat tehdä vain 10–15 toistoa.

Tee punttitreeni pariharjoitteluna: ensin pystysoutu- ja hauisliikettä vuorotellen 2–4 sarjaa, sitten ojentajapunnerruksia ja vipunostoja sivulle 2–4-sarjaa. Tuloksia alkaa näkyä nopeasti, kun toistat ohjelma 2–3 kertaa viikossa.
 

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Lisää jumppavideoita löydät täältä.

Liian kevyiden painojen heiluttelu ei kehitä lihasta. Jotta käsivarret kiinteytyisivät eli lihas kasvaisi, tulee vastuksen olla riittävän suuri. Painoa on tarpeeksi, kun sarjan viimeisten toistojen aikana lihaksessa tuntuu kunnon väsymys eli viimeiset toistot jaksaa juuri ja juuri tehdä. Kun keskityt kunnolla harjoitettavaan lihakseen, pystyt vielä vääntämään muutaman toiston lisää. Älä luovuta liian helposti, käytä sisua.

 

Vierailija

Video: Maailman helpoin punttitreeni

Vierailija 06.04.2014 klo 04:01 Reisille voisi laittaa myös oman jumppansa. Muu kroppa kyllä kiinteytyy kun sitä treenaa mutta itselläni reidet itsepintaisesti pitävät kiinni rasvasta. Ihna järjetöntä katsokaa muuten minkälaisessa julkaisussa tämä Havas mainostaa itseään http://apu-alehdet.blogspot.fi MIKÄ IHMEEN APU JA A-LEHDET? Olipa kerran työtön Suomi 1933. Silloin Lyytikäinen niminen perhe päätti pistää rahoiksi työttömyydellä ja perusti Apu- lehden. Alku oli tietysti asiallista ja...
Lue kommentti

Laulaja Irinan kanssa juttelimme mm. siitä, pitäisikö äideillä olla kotonaan oma ”man cave”, paikka jonne vetäytyä ihan omiin oloihinsa. Siis muu kuin keittiö! Entä missä Irina itse rentoutuu parhaiten?

Lue myös, miksi Irina on aina kammonnut konflikteja. Muistathan, että tilaajana voit lukea uuden lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyva-terveys.

Kumara sometusasento, "somejumi", sotkee lantion ja rintakehän keskiasennon, joka on hyvän ryhdin a ja o. Katso videolta, miten löydät sen.

Brother John

Hyvän ryhdin peruspalikat kuntoon: näin haet lantion ja rintakehän keskiasennon

”Someselkä”, ”somehartiat” tai ”someniska” (”textneck”) tulevat kaikki pyöreäselkäisyydestä. Siihen on paras ja käytännössä ainut kunnolla toimiva apu istuminen yläkroppa rennossa mutta liikeaktiivisessa, hyvässä ”seisomaryhdissä” ja jalat tuettuina istuinluista muita mikrovirtauksia juuri häiritsemättä. Tämä ihmetemppu voidaan tehdä keskiraollisella ja keinuvalla satulatuolilla joka on varmasti muotoiltu ihmisen anatomian mukaan (useimmat eivät ole).
Lue kommentti