Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Käytä aurinkovoidetta ja laita sitä tarpeeksi. Muitakin keinoja välttää liiallista UV-kuormaa on.

  1. Totuta iho aurinkoon hiljalleen ja suojaa paljaaksi jäävä iho aurinkotuotteilla, joiden suojakerroin on vähintään 15. Käytä tuotteita reilusti. Yleinen virhe on käyttää tuotteita liian vähän kerralla, unohtaa lisääminen ja lopettaa suojaus, kun iho on ruskettunut. Kasvoille riittävä määrä on teelusikallinen, vartalolle kourallinen kerrallaan.
  2. Levitä voide puoli tuntia ennen aurinkoon menoa. Uusintalevitys on tarpeen kahden tunnin kuluttua, tai aina kun iho hankautuu tai kastuu. Peseydy auringossa olon jälkeen ja levitä iholle kosteuttava ja rauhoittava voide.
  3. Vetäydy keskipäivällä klo 11–15 välillä varjoon, niin vähennät ultraviolettisäteilyn määrää ja polttavuutta . Jos makoilun sijaan pysyttelee pystyasennossa, säteilyannos on neljä kertaa pienempi.
  4. Suojaa lapset. Alle puolivuotiaille ei suositella aurinkosuojavoiteiden käyttöä, eli vauvat olisi pidettävä varjossa. Puolivuotiaasta kuuteen vuoteen voi paljaaksi jääville alueille levittää ensisijaisesti lapsille tarkoitettuja aurinkosuojavoiteita. Ne ovat nykytiedon mukaan turvallisia. 
  5. Älä nuukaile voiteen määrässä. Pieni osa kemiallisista filttereistä voi päästä imeytymään verenkiertoon, mutta haitallisia vaikutuksia ei ole pystytty osoittamaan. Fysikaalisia filttereitä sisältävä suoja jää ihon pintaan, mutta se ei suojaa kaikilta ultraviolettisäteilyn aallonpituuksilta. UV-säteily on huomattavasti vaarallisempaa, kuin ihon suojaaminen aurinkovoiteilla.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla