Lihottaako iltasyöminen, tukevoittaako raskas luusto? Professori Pertti Mustajoki kertoo, mitkä laihdutukseen liittyvistä olettamuksista pitävät paikkansa.

Psyyken- ja masennuslääkkeet sekä e-pillerit lihottavat.

Eivät kaikki. Lihomista on todettu joidenkin lääkkeiden haittavaikutuksena. Lääkärin kanssa asiasta voi keskustella jo lääkkeen määräämisvaiheessa. Lihottavan lääkkeen voi yleensä vaihtaa toiseen lääkkeeseen.

Tupakoinnin lopettaminen lihottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Keskimäärin paino nousee lopettajalla kolmisen kiloa. Tupakka lisää hieman lepoenergian kulutusta, joten tupakoinnin lopettaminen voi näkyä painonlisäyksenä. Lopettajat lihovat myös siksi, että he korvaavat tupakan usein lihottavilla herkuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jotkut ovat tukevampia siksi, että heillä on raskas luusto.

Luusto selittää painoeroista enintään 2-3 kiloa. Sen sijaan samankokoisilla henkilöillä painoerot voivat johtua lihasmassasta. Treenattu kroppa painaa enemmän.

Iltasyöminen lihottaa.

Vain silloin, jos iltapalan kalorit ovat ylimääräisiä kaloreita. Vuorokaudenajalla ei ole merkitystä.

Kevytelintarvikkeet eivät vie nälkää.

Ei pidä paikkaansa. Ei kevytleikkelettä tarvitse syödä enempää kuin rasvaista. Kokonaiskalorimäärä ratkaisee, joten vaihda nelikymmenprosenttinen juusto 5-prosenttiseen juustoon.

Viimeiset kilot ovat tiukassa

Osittain totta, sillä kun elimistö tottuu vähäkalorisempaan ruokavalioon, myös energiankulutus laskee. Kroppamme on kuin auton moottori: mitä pienempi kone, sitä vähemmän tarvitaan polttoainetta. Päivän kalorimäärää on viimeisissä kiloissa usein vähennettävä vielä vähän lisää.

Jojolaihduttaminen on terveydelle vaarallista

Uusimmat tutkimukset osoittavat, ettei näin ole. Ainakaan sydän- ja verisuonitautien tai diabeteksen riski ei näytä kasvavan jojottajilla. Ei siis kannata olla laihduttamatta siksi, että pelkäisi kilojen tulevan takaisin.

Lue myös:
Painonhallintaohjelma laihtujalle

Päivän kevennysvinkit

Aamu

  • Syö aamupala, mutta vähemmin kalorein: kun jogurtti on rasvaton, murojen sijaan on mysliä ja leikkele vähärasvaista, voit säästää jopa 300 kcal
  • Kävele työmatka tai jää pois pari pysäkkiä aiemmin. Kolme 10 minuutin reipasta pyrähdystä päivässä kuluttaa jo 150-180 kcal.
  • Aamuvirkku! Kokeile kuntoilua ennen työpäivää.

Työpäivä

  • Unohda hissin käyttö – nouse portaat.
  • Täytä puolet lounaslautasesta kasviksilla tai valitse kermaisen keiton sijaan kirkaslieminen keitto. Vähennät satoja kaloreita per annos.
  • Toimistotyöläinen! Nouse välillä tuolilta ja liikuskele. Se kuluttaa energiaa ja virkistää mieltä.

Ilta

  • Napostelijan kannattaa syöpöttelyhalun iskiessä juoda ensin lasi vettä. Vesi täyttää vatsaa ja vie nälän tunnetta.
  • Älä jähmety koko illaksi telkkarin ääreen. Leiki ulkona lasten kanssa, tee ripeä lenkki koiran kanssa tai käy sauvakävelyllä. 50 minuutin reipas kävely kuluttaa noin 270 kcal.
  • Vältä syömästä TV:n ääressä. Kun syöt vain ruokapöydässä, päivän kokonaiskalorimäärä voi vähentyä sadoilla.

Viikonloppu

  • Koeta mennä nukkumaan ajoissa myös vapaalla. Riittävä uni ehkäisee lihomista.
  • Vältä ravintoloiden buffetpöytiä. Lukuisien makujen sekamelska saa ylensyömään.
  • Ota käyttöön aikuisten karkkipäivä, jos olet taipuvainen herkutteluun.
Sisältö jatkuu mainoksen alla