Läskiä saisi 70-kiloisessa ihmisessä olla noin 14 kiloa, silloin syntyy sopivasti myös syömistä sääteleviä hormoneja.

Rasvakudos tuottaa satoja hormoneja. Nyt tutkitaan innokkaasti rasvakudoksen adiponektiinia, joka on syömishormoni. Se parantaa aineenvaihduntaa ja pitää verensokeria ja -rasvoja kurissa. Valitettavasti adiponektiinin eritys vähenee lihomisen myötä.

Vanha väite pitää paikkansa: Pulskasta lapsesta tulee helposti lihava aikuinen, sillä rasvasolujen määrä lisääntyy parikymppiseksi asti. Sitten lisääntyminen hidastuu, mutta yksittäisten solujen kasvu jatkuu.

Uusimman tiedon mukaan rasvasoluja ei tule lisää, mutta ne eivät myöskään vähene. Vielä hetki sitten ajateltiin, että rasvasolut lisääntyvät aikuisenakin, mutta hitaammin.

Rasva tunkeutuu myös muiden solujen sisään, ja se yrittää muuttaa soluja itsensä kaltaiseksi. Se vie tilaa solujen omalta toiminnalta, tunkee mitokondriota eli solun energiatehdasta syrjään ja laajentaa solua.

Kun solun sisäinen toiminta häiriintyy, se alkaa torjua tunkeilijaa tulehdusreaktiolla, inflammaatiolla. Näin ylipainoisen elimistössä lymyää jatkuvan tulehdus. Elimistön korkea rasvapitoisuus ja tulehdustila altistavat ainakin II-tyypin diabetekselle ja hormoniperäisille syöville.

Jos rasvasolukkoa otetaan ihon alta pois rasvaimulla, jäljelle jääneet solut odottavat suu ammollaan rasvaa kasvaakseen. Rasvaimusta ei ole terveydellistä hyötyä, koska siinä ei voida poistaa kaikkein haitallisinta rasvaa vatsaontelosta, maksan tai lihasten sisältä.

Sen sijaan viiden prosentin painonpudotus liikkumalla ja ruokavaliolla hävittää rasvaa ensimmäiseksi juuri näistä kaikkien haitallisimmista paikoista. Liika rasva lähtee turvallisesti vain, kun se poltetaan lihaksissa.

Lue lisää Uutta potkua painonhallintaan, Geenit yrittävät jojotaa laihduttajaa

  1. Orlistaatti on ainut lihavuuden hoitoon tarkoitettu lääke Suomessa. Sitä on kahta vahvuutta: Xenical, jota voidaan käyttää, kun painoindeksi on vähintään 30 sekä vähäisempään ylipainoon ilman reseptiä apteekista saatava Alli. Lääke estää jonkin verran rasvan imeytymistä ja on lähinnä laihdutuksen ja painonhallinnan tuki.
  2. Laihdutusleikkausta voi harkita vakavasti ylipainoisille, ellei painonpudotus onnistu muilla keinoilla ja painoindeksi on yli 40. Painoindeksistä 35 lähtien leikkauksia tehdään niille, joilla on lihavuuteen liittyviä sairauksia. Yli 160-kiloinen joutuu laihduttamaan
    ennen leikkausta, muuten se on vaikea tehdä. Suomessa tavallisin leikkaustapa on mahalaukun ohitus.
Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.