Lihavuudelle on muitakin syitä kuin se, että syö enemmän kuin kuluttaa. Lihavuustutkija Aila Rissanen kertoo, miten mieliala vaikuttaa painoon.

Voiko seura lihottaa?

Syöminen on sosiaalinen tapahtuma. Toisaalta sosiaalinen kanssakäyminen keskittyy ruoan ympärille. Moneen työhön liittyy jatkuvat ruokatarjoilut, joihin ei voi itse vaikuttaa. Toisaalta sosiaalista syömistä syytetään usein turhaan omasta lihomisesta. Kokouspullaa ei ole pakko ottaa. Suhde ruokaan saattaa olla ongelmallinen: varotaan yhdessä syömistä, mutta syödään myöhemmin kotona piilossa senkin edestä.

Syömme entistä harvemmin yhdessä. Hyvän perinteen on korvannut napsimiskulttuuri, joka saa herkästi syömään liikaa. Yhteiset ruoka-ajat olisivat kuitenkin erityisen tärkeitä perheille, jotta lapset oppisivat terveellisen ruokailun mallin.

Voiko stressi lihottaa?

Stressi voi lihottaa monella tavalla. Se lisää stressihormonien tuotantoa ja sotkee ruokahalun säätelyjärjestelmän, minkä takia rasva voi kertyä erityisesti keskivartalolle. Paha stressi vie usein ruokahalun, mutta lievempi stressi kasvattaa sitä.

Moni on oppinut lievittämään uupumustaan ja hermoiluaan syömällä. Syöminen ohjaa verenkierron aivoista suolistoon, joten ruoka parantaa ja rauhoittaa oloa tila­päisesti. Lohtusyömisestä tulee helposti tapa. Vain harvat syövät stressiinsä jotain muuta kuin nopeita hiilihydraatteja, kuten makeisia, leipää tai pastaa. Ne lihottavat herkästi, varsinkin kun niitä usein ahmitaan.

Myös liikunta on yhteydessä stressiin. Liikunnalla pystyy lievittämään stressiä, mutta toisaalta stressi voi myös lamauttaa, eli ei tee mieli liikkua. Silloin aineenvaihdunta voi hidastua.

Voivatko elämänmuutokset kerryttää painoa?

Eräänlaista stressilihomista on elämänmuutoksiin liittyvä lihominen. Esimerkiksi lapsen syntymä ja vaihdevuodet ovat naisilla tunnettuja murroskausia, jolloin paino herkästi nousee. Silloin lihoo yleensä siksi, että
huomio on muualla kuin terveellisissä elämäntavoissa.

Lihottavatko huonot yöunet?

Unien kaunistavaa vaikutusta ei ole syytä vähätellä. Riittävät yöunet helpottavat painonhallintaa ratkaisevasti. Valvominen lihottaa, koska se on elimistölle stressi. Unettomuus nostaa stressihormonien tasoa, mikä voi puolestaan vaikuttaa aineenvaihduntaan esimerkiksi kohottamalla verensokeria.

Unettomuus lihottaa myös siksi, että huonosti nukutun yön jälkeen on vaikea hillitä mielihalujaan. Väsyneenä ihminen myös liikkuu vähemmän, jolloin energiankulutus on pienempää.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Stressikö minua lihottaa?

Väärä ravinto sairastuttaa http://www.sciencedaily.com/releases/2014/07/140724132354.htm?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+sciencedaily%2Fhealth_medicine%2Fnutrition+%28Nutrition+News+--+ScienceDaily%29 http://www.makuja.fi/artikkelit/3555392/ajankohtaista/voilla-45-kiloa-laihemmaksi-tuhannet-vannovat-taman-rasvanpolttoniksin-nimeen/
Lue kommentti