Kahvakuulailua on helppo treenata itsenäisesti pihalla. Kuula kulkee näppärästi mukana auton peräkontissa myös kesäreissuilla.
Kahvakuulailua on helppo treenata itsenäisesti pihalla. Kuula kulkee näppärästi mukana auton peräkontissa myös kesäreissuilla.

Kahvakuulassa kohtaavat kuntosali ja pilates. Laji kannattaa aloittaa ohjatulla tunnilla. Sen jälkeen kuulailua on helppo harrastaa mökillä tai kotona.

"Olen heiluri, ja saan kahdeksankiloisen kuulan keinahtamaan kevyesti kohti kattoa. Ensikosketuksessa kahvakuulaan, eli giryaan, on häivähdys jotain tuttua ja jotain uutta. Kahva­kuulaa keskittyneesti heilutellessa unohtaa voimailevansa.

Oletus hauisrääkistä vaihtuu oivallukseen, että kuulailu on kuin pilatesta painoilla. Silti laji ei ole neiteilyä vaan täyttä treeniä. Siitä kertoo myös rivi miehiä salin takaosassa.

Lempeissä lajeissa opitusta keskivartalon hallinnasta ja tasapainosta on hyötyä. Kahvakuulan liikuttaminen lähtee keskivartalosta eli selän ja vatsan lihaksista. Kaikki lihakset tekevät työtä seuratessaan liikettä. Vauhdikkuus yllättää. Jos ajatukset harhailevat tai asento horjuu, rautainen möllikkä pamahtaa ikävästi ranteeseen. Oikea tekniikka löytyy parhaiten ohjauksessa.

Heilautukset, tempaus ja rinnalleveto ovat yksinkertaisia mutta tehokkaampia kuin monet kunto­saliharjoitukset. Kahvakuulailu hyödyntää kehon omaa liikkuvuutta, joten hetkittäin luulee melkein keinuvansa itsekin. Istumatyöläisen lihakset löytyvät. Seuraavina päivinä ainakin selkälihakset kehräävät, tosin alkuun kivusta."

Huomio nämä:

* Tarpeeksi painava kuula panee koko kehon töihin. Sopiva aloitus­koko naisille on 8 kiloa, miehille 12 kiloa. Hio tekniikka kuntoon, ennen kuin lisäät painoa.

* Vältä väärien lihasten käyttöä, eli hauiksilla nostamista. Käsi pitää kiinni kuulasta, mutta ei purista kahvaa eikä vastusta tai jarruta liikettä.

* Liike lähtee lantiosta tuuppaamalla. Hengitä sisään, kun kuula liikkuu ylös ja ulos, kun kuula liikkuu alas. Se helpottaa heiluttelua.

* Älä kurki peiliin, jotta pystyt pitämään oikean asennon eli selän ja kaularangan suorana jatkumona. Anna katseen johtaa liikettä.