Jumppa antaa hyvää mieltä ja energiaa. Se vahvistaa lihaksia, lisää jänteiden ja nivelsiteiden lujuutta, parantaa nivelruston aineenvaihduntaa sekä luukudoksen kuormituskestävyyttä. Hyvät vaikutukset edellyttävät kuitenkin oikeaa suoritustekniikkaa. Silloin vatsalihasliike tuntuu siellä missä pitääkin.

Oikeintehdyissä jumppaliikkeissä nivelet kuormittuvat keskiasennossaan, nivelsiteet ovat lepopituudessaan ja lihakset toimivat tehokkaimmillaan. Ryhti on helppo ylläpitää liikkeissä, kun lihastasapaino on kunnossa.

Virheelliset asentotottumukset, huonot työ- ja istuma-asennot ja yksipuolinen liikuntaharjoittelu aiheuttavat lihasten epätasapainoa. Jumpatessa on silloin vaikea säilyttää hyvä ryhti liikettä tehdessään. Väärin suoritettu liike puolestaan altistaa jänteiden, jännelihasliitosten ja nivelten rasitusvammoille.

Vältä ylirasitus

Virheellisen suoritustekniikan lisäksi jumpassa aiheuttavat vammoja liian pitkään toistuvat samanlaiset liikkeet ja liiallinen harjoittelu. Kuusi tuntia viikossa kaksi tuntia peräkkäin on liikaa jumppaa ja johtaa ylirasitukseen: lihakset eivät ehdi palautua. Mitä pitempi ja kovempi harjoitus, sitä pitemmän palautumisajan se vaatii. Lihaskuntoharjoittelun välillä palautumisaikaa tarvitaan vähintään yhdestä kahteen vuorokautta.

Pelkkä jumppa kuormittaa liiaksi alaraajojen niveliä etenkin kovilla lattioilla jumpatessa. Siksi innokkaan jumppaajan kannattaa monipuolistaa liikkumistaan uimalla, pyöräilemällä tai kävelemällä. Ne harjoittavat hengitys- ja verenkiertoelimistöä, palauttavat lihakset lihaskuntoharjoittelusta ja valmistavat niitä seuraavaan jumppakertaan.

Opettele rauhassa

Saat jumpasta täyden tehon ja vältät rasitusvammat, kun valitset itsellesi sopivan jumpan ja opettelet liikkeet oikein. Varmista ohjaajan kanssa keskustellen, että tunnin ohjelma sopii sinulle. Pyydä ohjaajaa neuvomaan, jos olet epävarma, miten liike tulisi tehdä. Jos jumpassa on mielestäsi liian kova vauhti, niin tee omaan tahtiisi, jotta ehdit tehdä liikkeet oikein.

Painot, kuminauha ja voimatanko lisäävät lihasten ja nivelten kuormaa ja tehostavat liikkeitä. Varmista, että lihasvoimasi riittää käyttämääsi kuormaan. Opettele ensin tekemään liike kunnolla, ja ota välineitä vastukseksi sitä mukaa, kun lihaskuntosi kasvaa.


Asiantuntijana on fysioterapeutti ja fysiokimppaohjaaja Karoliina Leskinen.