Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Seksiriippuvuuteen kannattaa hakea apua, jos suuri osa ajasta kuluu seksiä ajatellen tai pornoa kuluttaen. Selvitymisohjelmamme auttaa alkuun.

  1. Pidä päiväkirjaa: Miten kauan käytät aikaasi pornon parissa? Missä tilanteissa tunnet tarvetta masturboida tai katsella nettipornoa? Listaa tilanteet ja tunteet.
  2. Sulje nettiyhteys kotonasi tietyksi ajaksi. Ota pornolinjojen puhelinnumerot pois kännykkäsi osoitekirjasta.
  3. Pohdi, mistä muista asioista saisit iloa ja virtaa? Muista palkita itseäsi arjessa.
  4. Mieti plussia ja miinuksia. Listaa, mitä hyvää ja mitä huonoa jatkuvalla pornon kulutuksella on.
  5. Hyväksy retkahdukset ja opi niistä. Mikä ajatus, tilanne tai tunne toimintaa edelsi? Tunteetkaan eivät synny tyhjästä, tule niistä tietoiseksi.
  6. Kuuntele kumppaniasi. Suurin osa seksiriippuvaisista vähättelee itse ongelmaansa. Listaa elämänarvosi. Mikä on sinulle arvokkainta elämässä?

Jos omat keinot eivät riitä, hae ammattiapua

Asiantuntija: Tarja Santalahti, kliininen seksologi, psykoterapeutti, Väestöliitto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla