Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos arki stressaa ja uuvuttaa, pitää höllentää tahtia. Jo pienet asiat riittävät tuomaan tyyneyttä ja levollisuutta.

Harjoittele läsnäoloa

Kun tiskaat, katso, kuinka vesi alkaa vaahtoutua. Tunnustele, miltä lämmin vesi tuntuu käsien iholla. Virtaako lämpöä myös muualle kehoon? Kuulostele, mitä ääniä tiskaaminen aiheuttaa. Kun keskityt yksityiskohtiin ja aisteihin, homma ei enää tunnu niin ikävältä.

Mindfulnessista eli tietoisesta läsnäolosta puhuvat nykyään paitsi joogit, myös lääkärit ja terapeutit. Sillä tarkoitetaan tietoista, hyväksyvää suhdetta itseen ja ympäröivään maailmaan. Mindfulnessin avulla voi parantaa keskittymiskykyä, tarkkaavaisuutta ja taitoa elää juuri tässä ja nyt, menneitä ja tulevia murehtimatta.

Hengitä rauhaa

Hengitä sisään nenän kautta niin, että ylävatsa kohoaa. Samalla pallea painuu alas, kylkiluut nousevat, rintakehä leviää ja keuhkot täyttyvät. Kun hengität ulos, tee se rauhallisesti nenän kautta. Pidä pieni tauko ennen seuraavaa sisäänhengitystä. Uloshengitys kulkee luonnostaan oikein silloin, kun sisäänhengitys on mallillaan.

Kun olet löytänyt syvän hengityksen, pyri käyttämään sitä päivittäin pintahengityksen sijaan. Huomaat nopeasti, kuinka se rentouttaa, laskee sydämen sykettä ja tasapainottaa oloa.

Kun ärsyyntymisen kynnyksellä vetää happea keuhkoihin kunnolla pari kertaa, raivon tunne lievittyy. Syvään hengittävä ei koskaan äksyile, sillä näitä toimintoja on mahdotonta yhdistää.

Silitä kissaa

Onko sinulla kotona karvakerä, jota helliä? Jos, niin hyvä! Lemmikit parantavat omistajiensa terveyttä tutkitusti. Mieli rauhoittuu ja ikävät ajatukset kaikkoavat, kun silität kissaa tai telmit koiran kanssa. Eläimen antama läheisyys ja sille puhuminen vähentävät stressiä ja ehkäisevät masennusta. Jo tieto siitä, että joku tarvitsee sinua, tuo mieli­hyvää.

Tee mitä huvittaa

Pidätkö lukemisesta, leipomisesta tai kodin sisustamisesta? Vai sukeltamisesta ja keilaamisesta? Mistä ikinä nautitkaan, sitä juuri kannattaa harjoittaa. Mukavat harrastukset antavat energiaa ja kohentavat oloa. Jos iloa tuottava tekeminen johtaa nauruun saakka, aivojen mieli­hyvähormonit villiintyvät ja päihittävät stressihormonit mennen tullen.

Joskus kannattaa toki muistaa sekin, että mukavuus voi olla sitä, ettei tee mitään. Se voi olla vaikeaa, mutta palkitsee kyllä.

Asiantuntijat: Arto Pietikäinen, psykologi ja psykoterapeutti. Kirsi Salonen, eko- ja ympäristöpsykologi