Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Lapsi hengittää luonnostaan oikein. Iän myötä unohdamme taidon. Hyvä hengitys kannattaa opetella uudelleen.

Hengityksen tehtävänä on kuljettaa happea elimistölle ja pitää meidät elossa. Hengitän, siis olen. Moni kuitenkin hengittää tietämättään väärin. Se kuormittaa elimistöä ja altistaa sairauksille. Väärä hengitys on erityisen vahingollista siksi, että siihen tottuu helposti.

Miten sitten tulisi hengittää? Sisäänhengityksessä pallea painuu alaspäin, kylkilihakset nostavat kylkiluita, rintakehä leviää ja keuhkot tuntuvat täyttyvän. Hengitys tuntuu rennolta, ikään kuin päästäisi ilmaa sisään. Ylävatsa kohoaa, mutta alavatsan ei tulisi pullistua ulospäin.

Ideaali uloshengitys puolestaan on syvä ja rauhallinen, puolta pidempi kuin sisään­hengitys. Uloshengitystä seuraa lyhyt tauko, jolloin kaikki hengityslihakset rentoutuvat.

Jos hengittää oikein ulos, myös sisäänhengitys kulkee kuten pitää.

Kun hengitystekniikka on hyvä, kaikki hengityslihakset ovat aktiivisina. Sisään- ja uloshengitys kulkevat molemmat nenän kautta.

Testaa tekniikkasi

Omaa hengitystekniikkaansa voi testata hengittelemällä eri tavoin. Se tapa, mikä tuntuu parhaimmalta, on yleensä oikea.

  1. Mene selinmakuulle ja laita kämmen rintalastan alle.
  2. Hengitä sisään. Jos vatsa nousee kämmenen alla ja rintakehä laajee, hengität oikein.
  3. Kun hengität ulos, ensin painuu alas rintakehä, sitten pallea ja ylävatsa.
  4. Jos vatsa ei sisäänhengityksessä nouse, hengität liikaa keuhkojen yläosalla.

Harjoitteluhetki auttaa


Jo lyhytkestoisesta oikeanlaisesta hengityksestä on hyötyä. Jos käyt kerran viikossa pilateksessa ja hengittelet tunnin ajan oikein, aivosi rekisteröivät tämän tekniikan ja muistijälki oikeasta hengityksestä säilyy parin viikon ajan. Mitä useammin harjoitat hengitystäsi, sitä syvempi muistijälki jää.


Mukavaa päälle

Rintakehän kohdalta puristavat vaatteet haittaavat hengitystä, sillä ne torppaavat hapen pääsyn keuhkojen alaosiin. Korsetti päällä on mahdo­tonta hengittää oikein ja hengitys jää vääjäämättä pinnalliseksi.


Asiantuntijat: Tommi Hyytinen, pilatesohjaaja, Helsinki. Mervi Puolanne, fysioterapeutti ja terveydenhuollon maisteri, Hengitysliitto