Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Makoilu ei ole paras lääke stressiin. Kiireen keskelläkin kannattaa muistaa, että aikaa on juuri siihen, mihin sitä ottaa.

Lähde luontoon

Aina pitäisi olla vähän nopeampi, tehokkaampi ja parempi! Luonnossa ei suoriteta, ja se tuntuu heti: Verenpaine alkaa laskea ja stressi kaikota 10 minuutissa - tutkimusten mukaan vaikutus on sama kuin yhdellä verenpaine­pillerillä. Mieliala nousee 20 minuutin luontoannoksen jälkeen. Luonnossa liikkuminen lisää toiveikkuuttamme ja antaa uusia näkökulmia tarkastella elämää.  

Luonnossa osaamme olla paremmin läsnä hetkessä kuin kaupungin hälinässä. Äänet, tuoksut ja liike herättävät aistimme. Ilo pilkahtaa, kun tuntee auringon lämmittävän pakkaspäivänä tai kuulee lumen narskuvan askelten alla. Silloin on helpompi ajatella, että minä riitän, olen osa suurempaa kokonaisuutta. Luonto ei vie voimia vaan antaa niitä.

Liiku mieli kevyeksi

Lenkille kannattaa lähteä, vaikka väsyttäisi, sillä liikunnalla on suora vaikutus mielialaan. Liikunta aktivoi mielihyvähormonien toimintaa. Tutkimusten mukaan fyysisesti aktiiviset ovat varmemmin suojassa masennukselta kuin vähän liikkuvat. He ovat myös muita optimistisempia ja itsevarmempia.

Aina kun liikut keskittyneesti, olet myös tietoinen siitä, mitä tapahtuu juuri nyt. Se on arvokasta tänä hektisyyden aikana, jolloin ajatukset karkaavat helposti etäälle tästä hetkestä.

Sauno mielihyvää

Uuvuttavan työviikon päätteeksi mikään ei rentouta niin kuin sauna. Lämpö lisää aivojen mielihyvähormonien oksitosiinin ja endorfiinin tuotantoa. Lihakset palautuvat rasituksista ja ajatukset vapautuvat stressistä. Vaikka saunaan olisi mennyt murheiden kanssa, osa niistä jää aina lauteille.

Nykymaailmassa sauna on niitä harvoja paikkoja, joissa saa olla ilman kiirettä. Saunominen lisää myös läheisyyden kokemuksia, olipa tutussa tai vieraammassa porukassa. Jälkeenpäin on raukea ja hyvä olo, uni tulee helposti.

Petipuuhiin?

Seksi rentouttaa, vähentää kipuja ja jännitystä. Pieni päänsärky voi jopa hellittää, kun keskittää ajatukset rakasteluun ja läheisyyteen. Se on aivokemiaa: petipuuhissa vapautuu mielihyvähormoni endorfiinia ja oksitosiinia, jotka syövät elintilaa stressihormoneilta. Mukavien hormonien tulva aktivoi aivojen nautintoa tuottavia alueita, jolloin myös hellyyden tunteet lisääntyvät.

Ainoa sääntö on, että seksiä ei saa suorittaa. Sängyssä ei tarvita tavoitteita, pätemistä tai yrittämistä vaan läheisyyttä ja läsnäoloa.

Arvosta unta

Uni auttaa kehoamme ja aivojamme palautumaan päivän rasituksista. Se ruokkii muistia, lisää keskittymiskykyä ja parantaa tarkkaavaisuutta. Uni vaikuttaa myös mieleen. Jos saamme tarpeeksi unta, olemme pirteitä, energisiä ja hyväntuulisia.

Liian vähäinen lepo on väkivaltaa keholle: stressaannut, muutut ärtyisäksi ja alakuloiseksi. Vastustuskyky heikkenee, jolloin olet altis sairauksille.

Asiantuntijat: Arto Pietikäinen, psykologi ja psykoterapeutti. Kirsi Salonen, eko- ja ympäristöpsykologi.

 

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Varjostaako sinun onneasi mustasukkaisuus? Nyt voit hoitaa ongelmaa kotisohvalta.

Vaikka mustasukkaisuus on normaali tunne, liiallisena se vaarantaa parisuhteen. Mustasukkaisuudesta seuraa riitelyä, syyllistämistä tai kontrollointia. Kumppanin viestejä luetaan salaa ja väkivalta hiipii suhteeseeen. Pahimmillaan mustasukkaisuus tappaa: se on toiseksi yleisin henkirikoksen motiivi Suomessa.

Mustasukkaisen on kuitenkin mahdollista löytää rakentavampia tapoja toimia. Niitä voi oppia esimerkiksi psykoterapiassa, mutta nyt niitä voi opetella myös kotona. HUSin Mielenterveystalossa on avattu kaikille avoin Mustasukkaisuuden omahoito -palvelu, josta voi hyötyä niin mustasukkainen kuin hänen kumppaninsakin. Omahoito-ohjelman antaa tietoa mustasukkaisuudesta sekä tarjoaa työkaluja sen kanssa selviytymiseen. Ohjelmassa on tehtäviä, joita voi tehdä joko yksin tai yhdessä kumppanin kanssa.

Mustasukkaisuuden omahoito-ohjelmaan pääset  Mielenterveystalo.fi -sivustolta.

Huom! Jos suhteessa esiintyy väkivaltaa tai sen uhkaa, on kaikkien osapuolten turvallisuuden varmistaminen ensisijaista. Väkivaltaan on tärkeää hakea apua. Kun tarvitset kiireellistä apua, soita yleiseen hätänumeroon 112. Muussa tapauksessa ota yhteyttä poliisiin, sosiaaliviranomaisiin, rikosuhripäivystykseen, turvakotiin tai muuhun auttavaan tahoon.

 

Keväällä 50 vuotta täyttänyt näyttelijä Minna Suuronen on havainnut, että iän myötä kliseet alkavat tuntua tosilta.

–Asiat, joille nuorena hymähdin ylimielisesti, ovatkin viisautta. Kuten, että elämässä tärkeintä ovat terveys ja perhe. Tai että ajan kuluminen se vain vuosi vuodelta kiihtyy, sanoo Minna.

Hän havahtuu juhannuksena huomaamaan, että vastahan oli joulu. Jouluna tuntuu, että juhannusta vietettiin ihan äsken.

–Sinänsä en usko vanhuuden automaattisesti tuovan viisautta, mikä tietysti olisi kivaa. Se voi sitä tuoda, jos on erilaisten haasteiden edessä valmis miettimään, miksi tämä tilanne tai tuo ihminen tuntuu taas niin hankalalta.

Silloin on avattava itsessään olevia solmuja, jotka estävät suhtautumasta avoimesti elämään. Jos siinä onnistuu, on avoimempi elämälle ja sitä kautta voi antaa toisille ihmisille enemmän.

–Tätä pitäisin ihmisen vastuuna elämää kohtaan, mutta kukapa aina jaksaisi tehdä kaikkea ärsyttävää työtä, jota vastuunkanto tarkoittaa.

Ei tarvitse selvitä yksin

Minna kertoo, että hänen miehensä Antti Virmavirta on hänen paras ystävänsä.

–Antti tuntee minut parhaiten ja osaa kysyä lisää, houkutellakin puhumaan, jos vetäydyn mietteliääksi. Usein se on minun puoleltani neuvottomuutta, kun en tiedä, miten pitäisi toimia, Minna toteaa.

Tai jos tulee riitaa, Antti yrittää kaivaa esiin sen, mikä Minnaa todella ottaa päähän.

–Sanon yleensä ensin, ettei mikään, vaikka se ei ole totta! Hän näkee, että jotain siellä taustalle on ja vaatii sitä esiin.

Minna on kasvanut ajattelemaan, että hankalista hetkistä pitää selviytyä itsekseen, mutta hiljalleen tajunnut, ettei tarvitsekaan. Kaikki asiat ratkeavat helpommin, kun niistä puhuu jonkun kanssa.

–Toinen ihminen saattaa näyttää vihaiselta, vaikka on ennen muuta ehkä pelokas tai surullinen. Jokaisella on tapansa toimia, kun tulee vaikeaa. On helpottavaa, jos silloin on vieressä läheinen tai ystävä, joka tunnistaa yskän.

Opettelen yhä ottamaan apua vastaan tässä asiassa.

 

Lue lisää Minnan Hyvän olon oivalluksista: Hyvä terveys 9/2018