Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Makoilu ei ole paras lääke stressiin. Kiireen keskelläkin kannattaa muistaa, että aikaa on juuri siihen, mihin sitä ottaa.

Lähde luontoon

Aina pitäisi olla vähän nopeampi, tehokkaampi ja parempi! Luonnossa ei suoriteta, ja se tuntuu heti: Verenpaine alkaa laskea ja stressi kaikota 10 minuutissa - tutkimusten mukaan vaikutus on sama kuin yhdellä verenpaine­pillerillä. Mieliala nousee 20 minuutin luontoannoksen jälkeen. Luonnossa liikkuminen lisää toiveikkuuttamme ja antaa uusia näkökulmia tarkastella elämää.  

Luonnossa osaamme olla paremmin läsnä hetkessä kuin kaupungin hälinässä. Äänet, tuoksut ja liike herättävät aistimme. Ilo pilkahtaa, kun tuntee auringon lämmittävän pakkaspäivänä tai kuulee lumen narskuvan askelten alla. Silloin on helpompi ajatella, että minä riitän, olen osa suurempaa kokonaisuutta. Luonto ei vie voimia vaan antaa niitä.

Liiku mieli kevyeksi

Lenkille kannattaa lähteä, vaikka väsyttäisi, sillä liikunnalla on suora vaikutus mielialaan. Liikunta aktivoi mielihyvähormonien toimintaa. Tutkimusten mukaan fyysisesti aktiiviset ovat varmemmin suojassa masennukselta kuin vähän liikkuvat. He ovat myös muita optimistisempia ja itsevarmempia.

Aina kun liikut keskittyneesti, olet myös tietoinen siitä, mitä tapahtuu juuri nyt. Se on arvokasta tänä hektisyyden aikana, jolloin ajatukset karkaavat helposti etäälle tästä hetkestä.

Sauno mielihyvää

Uuvuttavan työviikon päätteeksi mikään ei rentouta niin kuin sauna. Lämpö lisää aivojen mielihyvähormonien oksitosiinin ja endorfiinin tuotantoa. Lihakset palautuvat rasituksista ja ajatukset vapautuvat stressistä. Vaikka saunaan olisi mennyt murheiden kanssa, osa niistä jää aina lauteille.

Nykymaailmassa sauna on niitä harvoja paikkoja, joissa saa olla ilman kiirettä. Saunominen lisää myös läheisyyden kokemuksia, olipa tutussa tai vieraammassa porukassa. Jälkeenpäin on raukea ja hyvä olo, uni tulee helposti.

Petipuuhiin?

Seksi rentouttaa, vähentää kipuja ja jännitystä. Pieni päänsärky voi jopa hellittää, kun keskittää ajatukset rakasteluun ja läheisyyteen. Se on aivokemiaa: petipuuhissa vapautuu mielihyvähormoni endorfiinia ja oksitosiinia, jotka syövät elintilaa stressihormoneilta. Mukavien hormonien tulva aktivoi aivojen nautintoa tuottavia alueita, jolloin myös hellyyden tunteet lisääntyvät.

Ainoa sääntö on, että seksiä ei saa suorittaa. Sängyssä ei tarvita tavoitteita, pätemistä tai yrittämistä vaan läheisyyttä ja läsnäoloa.

Arvosta unta

Uni auttaa kehoamme ja aivojamme palautumaan päivän rasituksista. Se ruokkii muistia, lisää keskittymiskykyä ja parantaa tarkkaavaisuutta. Uni vaikuttaa myös mieleen. Jos saamme tarpeeksi unta, olemme pirteitä, energisiä ja hyväntuulisia.

Liian vähäinen lepo on väkivaltaa keholle: stressaannut, muutut ärtyisäksi ja alakuloiseksi. Vastustuskyky heikkenee, jolloin olet altis sairauksille.

Asiantuntijat: Arto Pietikäinen, psykologi ja psykoterapeutti. Kirsi Salonen, eko- ja ympäristöpsykologi.