Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen masennuksen takia käyttänyt sulpiridi 100 mg/vrk kolmisen vuotta. Se ei ole parantanut mielialaani, joten päätin lopettaa lääkkeen käytön. Tein sen hyvin varovasti, noin kuukauden aikana. Pari viikkoa lääkkeen lopettamisen jälkeen minulle alkoi tulla oireita: jännitystiloja ja paniikkioireita, joita minulla ei ole ollut aikaisemmin. Koetin sietää niitä mutta neljän viikon jälkeen aloitin lääkkeen käytön uudelleen, ja oireet hävisivät.
Olivatko lääkkeen lopettamisen jälkeen ilmenneet oireet vierotusoireita ja onko minusta tullut lääkeriippuvainen? Joudunko vieroitusoireiden takia syömään lääkettä, jolla ei ole vaikutusta sairauteen, johon se on määrätty?

Lähes kaikkien psyykenlääkkeiden lopettamisen yhteydessä voi ilmetä 1–4 viikon ajan erilaisia lopetus- tai vierotusoireita etenkin, jos lääkettä on käytetty säännöllisesti useamman kuukauden ajan. Kuvauksesi perusteella sulpiridin lopettamisen jälkeen ilmenneet oireet ovat luultavasti vierotusoireita. Tähän viittaa se, että lopetusoireet olivat erilaisia kuin aikaisemmat oireesi, ja se, milloin ne alkoivat ja loppuivat.

Vierotusoireiden vuoksi lääkkeen käyttöä ei tule jatkaa kuukausikaupalla, jos lääke ei ole kohentanut mielialaasi. Sulpiridi on suhteellisen pitkäkestoinen lääke, jonka vuoksi sen lopettamisen yhteydessä ilmenevät vie­roitus­oireet ilmenevät vasta parin viikon kuluttua lääkkeen lopettamisesta ja saattavat kestää yli kuukaudenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun päätät seuraavan kerran lopettaa sulpiridin käytön, tee se vielä hitaammin ja odota oireiden häviämistä 2–3 viikkoa pitempään. Jos lopetusoireet ovat hyvin kiusallisia, voit lievittää niitä ottamalla pienen annoksen lääkettä ohimenevästi vain parin vuorokauden ajan. Joillakin potilailla masennuslääkkeiden lopetus­oireet voivat olla hyvin kiusallisia, jolloin lääkkeen annoksen alentaminen tulee tehdä tavallista hitaammin tai väitellen. Sulpiridi 50 mg on kapselimuodossa, joten sisällä olevan jauheen voi jakaa karkeasti kahteen osaan ja liuottaa veteen. Silloin annoksen pienentäminen käy tavallista hitaammin. Tällöin mahdolliset vierotusoireet ovat lievempiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

On hyvä myös muistaa, että läheskään kaikilla potilailla ei ilmene vierotusoireita, jotka vaikeuttavat tarpeettomaksi osoittautuneen lääkkeen lopettamista.
 

 

Matti Huttunen
psykiatri, psykoterapeutti

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla