Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Jos uni ei tule, kaikki keinot kannattaa kokeilla ennen lääkepurkkiin tarttumistta. Kokeile auttaisiko joku lukijoidemme vinkeistä sinua nukkumaan.

”Treenaa kovaa! Anna hien lentää ja lihasten anella armoa kello viiden ja kahdeksan välillä alkuillasta. Syö kevyt iltapala treenin jälkeen ja olet valmis nukkumaan viimeistään yhdeltätoista.” Ilona, 24.

”Teen hengitysharjoitusta siten, että lasken sisäänhengityksellä neljään ja uloshengityksellä kahdeksaan. Eipä tarvitse kauaa tehdä, kun jo uni voittaa. ” Jaana, 47.

”Kertotaulu. Sen tankkaaminen ja arvailu on tylsintä ikinä. Olen usein nukahtanut jo ykkösen kertotauluissa.” Katariina, 44.

”Lämmin jyväpussi pallean päälle nukkumaan mennessä.” Minna, 49.

”Pesen jalat ennen nukkumaan menoa. Se rauhoittaa.” Simo, 52.

”Ajattelen jotakin, joka vaatii hieman keskittymistä mutta ei herätä tunteita. Esimerkiksi viime aikoina olen miettinyt, mitä nimiä antaisin kirjan henkilöille, jos kirjoittaisin kirjan. Näin ei tule ajateltua omia murheita tai muuta liian tunnepitoista.” Marja-Leena, 71.

”Keskityn asioihin, jotka ovat hyvin: ihanaa kun saan nukkua, ihanaa että minulla on hyvä sänky, onpa täällä hiljaista ja pimeää, olipa tänään mukava päivä, nyt kipeä selkäkin saa lepoa... Mieli rauhoittuu ja positiivisiin ajatuksiin nukahtaa hetkessä.” Anna-Maija, 24.

”Isoäitini opetti minulle, että lämmin maito auttaa saamaan unen. No itse lisään kuitenkin hieman kaakao­jauhetta sekaan makua parantamaan ja nukun kuin tukki!” Teemu, 20.

”Viileä huone, kehräävä kissa ja rakas avopuoliso vieressä.” Niina, 26.

”Teen niin monta punnerrusta ja vatsalihasliikettä kuin jaksan. Käyn nopeasti mutta rauhassa kuumassa suihkussa. Sen jälkeen kuppi lämmintä maitoa, jonka jälkeen pehkuihin. Uni tulee nopeasti.” Eero, 26.

”Liikunta rentouttaa. Lisäksi tv:n, tietokoneen ja matkapuhelimen sulkeminen ainakin pari tuntia ennen unille menoa.” Sonja, 28.

”Sanaristikoiden ratkominen, laventelipussi tyynyn alla ja viiden minuutin seisominen piikkimatolla saattelevat minut uneen.” Aira, 67.

”Viileät jalat auttavat mielestäni unen saamisessa. Laitankin nukkumaan mennessäni peiton niin, että jalat ovat peiton ulkopuolella reisiin asti.” Janne, 29.

”Kiehuvalla vedellä täytetty kuumavesipullo, sillä nukahdan parhaiten lämpimään pesäkoloon. Lisäksi aikuisellakin voi olla uninalle, joka valvoo öisin, niin itse voi sitten nukkua rauhassa.” Venla, 25.

”Siirryn eri huoneeseen nukkumaan.” Päivi, 38.