Liikunta laittaa suolen liikkeelle. Jo pieni lisäys aktiivisuudessa tekee hyvää ruoansulatukselle. Käypä hoito -suosituksessa kehotetaan harrastamaan kevyttä liikuntaa kaksi ja puoli tuntia viikossa – oikeastaan mikä tahansa aerobinen liikunta ajaa asian. Liikuntakertoja olisi hyvä olla kolmesta viiteen viikossa. Ulostamisessa auttavat myös hyvät vatsan ja lantionpohjan lihakset, mutta pelkkä kuntosaliharjoittelu ei riitä sujuvaan suoliston toimintaan.
Liikunta laittaa suolen liikkeelle. Jo pieni lisäys aktiivisuudessa tekee hyvää ruoansulatukselle. Käypä hoito -suosituksessa kehotetaan harrastamaan kevyttä liikuntaa kaksi ja puoli tuntia viikossa – oikeastaan mikä tahansa aerobinen liikunta ajaa asian. Liikuntakertoja olisi hyvä olla kolmesta viiteen viikossa. Ulostamisessa auttavat myös hyvät vatsan ja lantionpohjan lihakset, mutta pelkkä kuntosaliharjoittelu ei riitä sujuvaan suoliston toimintaan.
Kun syö rauhassa, ehtii pureskella hyvin. Pureskellessa sylki tekee ruuan liukkaammaksi. Samalla syljen amylaasi alkaa pilkkoa hiilihydraatteja. Vaikka ruoansulatus alkaa toden teolla vasta vatsalaukussa, huolellinen pureskelu antaa hyvän alun. Rauhallinen ateriointi myös rajoittaa annoskokoa vatsaystävälliseksi, kun elimistön viesti kylläisyydestä ehtii tulla ennen kuin on syönyt liikaa. Hotkiminen voi lisätä ilman nielemistä ja aiheuttaa röyhtäilyä. Aterioiden koko ja ajoituskin vaikuttavat suolen toimintaan. Säännölliset pienet ateriat lievittävät dyspepsiaa ja refluksitautia, jossa takaisin ruokatorveen nousevat vatsahapot polttelevat limakalvoja eli närästävät. Isot ateriat taas aiheuttavat paljon näitä oireita.
Kun syö rauhassa, ehtii pureskella hyvin. Pureskellessa sylki tekee ruuan liukkaammaksi. Samalla syljen amylaasi alkaa pilkkoa hiilihydraatteja. Vaikka ruoansulatus alkaa toden teolla vasta vatsalaukussa, huolellinen pureskelu antaa hyvän alun. Rauhallinen ateriointi myös rajoittaa annoskokoa vatsaystävälliseksi, kun elimistön viesti kylläisyydestä ehtii tulla ennen kuin on syönyt liikaa. Hotkiminen voi lisätä ilman nielemistä ja aiheuttaa röyhtäilyä. Aterioiden koko ja ajoituskin vaikuttavat suolen toimintaan. Säännölliset pienet ateriat lievittävät dyspepsiaa ja refluksitautia, jossa takaisin ruokatorveen nousevat vatsahapot polttelevat limakalvoja eli närästävät. Isot ateriat taas aiheuttavat paljon näitä oireita.
Vesi pehmittää ulostemassaa. Jos vettä on suolessa liian vähän, ulostekin on kovaa ja vaikeasti etenevää. Terve aikuinen tarvitsee puolestatoista kahteen ja puoleen litraan nestettä päivässä. Tästä noin litra tai puolitoista olisi hyvä juoda vetenä. Loput pitäisi saada ravinnosta esimerkiksi kasvisten mukana.Päivä kannattaa aloittaa juomalla lasi vettä heti heräämisen jälkeen. Sen jälkeen vettä kannattaa juoda usein päivän mittaan. Varastoon juominen ei yleensä auta, sillä elimistö hyödyntää juotua vettä vain senhetkisen tarpeen mukaan.
Vesi pehmittää ulostemassaa. Jos vettä on suolessa liian vähän, ulostekin on kovaa ja vaikeasti etenevää. Terve aikuinen tarvitsee puolestatoista kahteen ja puoleen litraan nestettä päivässä. Tästä noin litra tai puolitoista olisi hyvä juoda vetenä. Loput pitäisi saada ravinnosta esimerkiksi kasvisten mukana.Päivä kannattaa aloittaa juomalla lasi vettä heti heräämisen jälkeen. Sen jälkeen vettä kannattaa juoda usein päivän mittaan. Varastoon juominen ei yleensä auta, sillä elimistö hyödyntää juotua vettä vain senhetkisen tarpeen mukaan.
Toimi kun luonto kutsuu. Ulostamisen pidättämisestä ei pitemmän päälle seuraa hyvää, vaikka moni tekee niin. Syntynyttä ummetusta hoidetaan pitkiäkin aikoja laksatiiveilla, jotka passivoivat suolta lisää. Jos suolesi on jo oppinut pidättämisen vuoksi toimimaan harvakseltaan, opeta se takaisin hyville tavoille. Ulostamisrefleksi liittyy usein pystyyn nousemiseen ja syömiseen. Siksi luontainen aika suolen toimimiselle on heti aamiaisen tai muun ruokailun jälkeen.
Toimi kun luonto kutsuu. Ulostamisen pidättämisestä ei pitemmän päälle seuraa hyvää, vaikka moni tekee niin. Syntynyttä ummetusta hoidetaan pitkiäkin aikoja laksatiiveilla, jotka passivoivat suolta lisää. Jos suolesi on jo oppinut pidättämisen vuoksi toimimaan harvakseltaan, opeta se takaisin hyville tavoille. Ulostamisrefleksi liittyy usein pystyyn nousemiseen ja syömiseen. Siksi luontainen aika suolen toimimiselle on heti aamiaisen tai muun ruokailun jälkeen.
Tutkimusten mukaan probiootit vähentävät suoliston turvotusta, ilmavaivoja ja vatsa­kipuja sekä lisäävät vastustuskykyä. Pro­biooteilla voi myös lyhentää ripulin kestoa. Suolistovaivojen hoidossa tutkituimpia probiootteja ovat maitohappobakteerit kuten laktobasilli- ja bifidobakteerit. Jotkut lääkärit suosittelevat valitsemaan maitohappobakteerivalmisteen, jossa on mahdollisimman laajasti erilaisia bakteerikantoja, toiset kehottavat pysymään yhdessä maitohappobakteerissa, etteivät eri kannat alkaisi taistella keskenään. Ennen kuin tarkempia testejä on käytössä, kannattaa itse kokeilla, millaisesta probioottivalmisteesta tuntee saavansa tarvittaessa apua.
Tutkimusten mukaan probiootit vähentävät suoliston turvotusta, ilmavaivoja ja vatsa­kipuja sekä lisäävät vastustuskykyä. Pro­biooteilla voi myös lyhentää ripulin kestoa. Suolistovaivojen hoidossa tutkituimpia probiootteja ovat maitohappobakteerit kuten laktobasilli- ja bifidobakteerit. Jotkut lääkärit suosittelevat valitsemaan maitohappobakteerivalmisteen, jossa on mahdollisimman laajasti erilaisia bakteerikantoja, toiset kehottavat pysymään yhdessä maitohappobakteerissa, etteivät eri kannat alkaisi taistella keskenään. Ennen kuin tarkempia testejä on käytössä, kannattaa itse kokeilla, millaisesta probioottivalmisteesta tuntee saavansa tarvittaessa apua.

Kipuja, turvotusta ja pahaa oloa? Monesti ruoansulatusvaivan hoitaminen on helpompaa kuin uskoisikaan.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti