Nimimerkki ”Hajuhaitta” on 50-vuotias mies, joka on vatsan turvotuksen ja ilmavaivojen vuoksi jättänyt maidon pois ruokavaliostaan. Laktoosi-intoleranssi on todettu. Kauramaito ja riisimaito eivät sovi. Sen sijaan soijavalmisteet tuntuvat sopivilta. Verenpaineongelmien takia kysyjä on kuitenkin jättänyt soijamaidon pois, kun siinä on merisuolaa. Verenpaine on yläpaineen osalta yli 140 mutta alle 150 ja alapaine yli 80, joskus yli 90. Paino on 102 kg ja pituus 183 cm, eli painoindeksi (BMI 30.5). Kysyjä miettii, voiko jatkaa soijatuotteiden käyttöä, vaikka niissä on merisuolaa.Punaista lihaa kysyjä ei voi käyttää. Kalaa ja kanaa sen sijaan jonkin verran. Kysyjä ei käytä alkoholia, ei tupakoi, eikä juo kahvia, koska sekin heikentää vatsan tilannetta. Peruna on korvattu riisillä ja makaronilla. Kasvisten käyttö on jokapäiväistä. Paastoverensokeri on 5.3. Kysyjä pohtii, pitäisikö sokerikin jättää ruokavaliosta, entä makeutusaineet?

Tämä kysymys kuvastaa hyvin, millaisia ongelmia ruokavalion koostamisessa voi tulla vastaan, kun vatsa oireilee. Kysyjän verensokeri on hyvä, sen sijaan verenpaine saisi olla hieman matalampi.
Kysyjä voi hyvin jatkaa soijamaidon käyttöä, vaikka lähes kaikissa tuotteissa lisättyä suolaa onkin. Suolaa on niin vähän, että käytännössä natriumpitoisuus on sama kuin lehmänmaidossa luonnostaan, noin 40–50 mg/100 g. Natriumhan on ruokasuolan verenpainetta kohottava osa. Join suolaton versiokin markkinoilta löytyy, mutta käytännön merkitystä suolalla ei tässä yhteydessä ole.

Punainen liha ei ole ruokavaliossa välttämätön. Sen voi hyvin korvata kalalla ja siipikarjalla eli esim. broilerilla ja kalkkunalla. Myös soijan valkuainen on monipuolista. Päivässä olisi hyvä olla ainakin yksi pääateria, jossa on joko kalaa tai siipikarjaa tai vaihtoehtoisesti soijavalmisteita, jos vatsa ei kestä päivittäistä kalan tai siipikarjan syöntiä. Soijatuotteita on nykyään markkinoilla monipuolisesti, esim. suikaleina, leikkeinä, rouheena. Näiden lisäksi joka aterialla, välipalat mukaan lukien, olisi hyvä olla kasviksia, marjoja ja/tai hedelmiä.

Täysjyväviljatuotteet muodostavat ruokavalion perustan. Myös riisi ja pasta olisi hyvä valita täysjyvävaihtoehtoina. Soijamaidosta on hyvä valita kalsiumilla täydennetty vaihtoehto. Noin 6 dl päivässä turvaa kalsiumin saannin. Ravintorasvoista kannattaa suosia pehmeitä eli kasviöljyjä sekä pullomargariinia ja 60–70 % rasvaa sisältäviä rasiamargariineja.

Täysjyväviljan, pehmeän rasvan, kalan ja siipikarjan suosimisen, runsaan kasvisten, marjojen ja hedelmien käytön, kohtuullisen suolan käytön sekä makeisten, sokerin ja mehujen välttämisen on yhdessä todettu olevan hyvin tehokas kohonneen verenpaineen hoidossa. Tutkimuksissa mukana ovat olleet vielä rasvattomat ja vähärasvaiset maitovalmisteet, mutta kysyjä voi korvata ne soijapohjaisilla tuotteilla.

Ilmavaivojen hillitsemiseksi ehdottaisin vielä huomion kiinnittämistä ateriarytmiin. Syömiset olisi hyvä jakaa noin viidelle aterialle. Vatsan on hyvä saada levätä aterioiden välissä. Myös rauhalliseen syömistahtiin ja huolelliseen pureskeluun kannattaa kiinnittää huomiota. Ilmavaivoja tyypillisesti aiheuttavia ruoka-aineita kannattaa välttää. Näitä ovat mm. tuoreet hiivalla kohotetut leivät ja leivonnaiset (päivän vanhana sopivat yleensä paremmin), voimakkaasti maustettu tai savustettu ruoka, etikkasäilykkeet, virvoitusjuomat, kahvi, olut, siideri, sima, kalja sekä kasviksista esim. lanttu, nauris, paprika, pavut, herneet, linssit, sipuli, valkosipuli, purjo, retiisi, selleri, kaalit, oliivit ja tuore kurkku, joka voi kuorittuna sopia paremmin.

Hedelmistä avokado ja melonit voivat aiheuttaa ilmavaivoja, samoin tuore omena ja päärynä, jotka kurkun tapaan voivat sopia kuorittuina paremmin. Makeutusaineista kannattaa välttää sokerialkoholeja eli ksylitolia, maltitolia, laktitolia, mannitolia ja isomaltia. Joihinkin tuotteisiin lisätään inuliinia, mikä sopii herkkävatsaisille usein huonosti, joten sitä sisältäviä tuotteita kannattaa välttää. Halutessaan kysyjä voi kokeilla maitohappobakteerivalmistetta.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Apua ruokavalio-ongelmiin?

"Täysjyväviljatuotteet muodostavat ruokavalion perustan. " Kyllä ne viljat ovat yleensä se ongelman alku ja juuri. http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm "Ravintorasvoista kannattaa suosia pehmeitä eli kasviöljyjä sekä pullomargariinia ja 60–70 % rasvaa sisältäviä rasiamargariineja." Onks tää taas jotain Ursulan höpinää? http://personal.inet.fi/koti/remeli/margariinit.htm Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit...
Lue kommentti