Nimimerkki ”Hajuhaitta” on 50-vuotias mies, joka on vatsan turvotuksen ja ilmavaivojen vuoksi jättänyt maidon pois ruokavaliostaan. Laktoosi-intoleranssi on todettu. Kauramaito ja riisimaito eivät sovi. Sen sijaan soijavalmisteet tuntuvat sopivilta. Verenpaineongelmien takia kysyjä on kuitenkin jättänyt soijamaidon pois, kun siinä on merisuolaa. Verenpaine on yläpaineen osalta yli 140 mutta alle 150 ja alapaine yli 80, joskus yli 90. Paino on 102 kg ja pituus 183 cm, eli painoindeksi (BMI 30.5). Kysyjä miettii, voiko jatkaa soijatuotteiden käyttöä, vaikka niissä on merisuolaa.Punaista lihaa kysyjä ei voi käyttää. Kalaa ja kanaa sen sijaan jonkin verran. Kysyjä ei käytä alkoholia, ei tupakoi, eikä juo kahvia, koska sekin heikentää vatsan tilannetta. Peruna on korvattu riisillä ja makaronilla. Kasvisten käyttö on jokapäiväistä. Paastoverensokeri on 5.3. Kysyjä pohtii, pitäisikö sokerikin jättää ruokavaliosta, entä makeutusaineet?

Tämä kysymys kuvastaa hyvin, millaisia ongelmia ruokavalion koostamisessa voi tulla vastaan, kun vatsa oireilee. Kysyjän verensokeri on hyvä, sen sijaan verenpaine saisi olla hieman matalampi.
Kysyjä voi hyvin jatkaa soijamaidon käyttöä, vaikka lähes kaikissa tuotteissa lisättyä suolaa onkin. Suolaa on niin vähän, että käytännössä natriumpitoisuus on sama kuin lehmänmaidossa luonnostaan, noin 40–50 mg/100 g. Natriumhan on ruokasuolan verenpainetta kohottava osa. Join suolaton versiokin markkinoilta löytyy, mutta käytännön merkitystä suolalla ei tässä yhteydessä ole.

Punainen liha ei ole ruokavaliossa välttämätön. Sen voi hyvin korvata kalalla ja siipikarjalla eli esim. broilerilla ja kalkkunalla. Myös soijan valkuainen on monipuolista. Päivässä olisi hyvä olla ainakin yksi pääateria, jossa on joko kalaa tai siipikarjaa tai vaihtoehtoisesti soijavalmisteita, jos vatsa ei kestä päivittäistä kalan tai siipikarjan syöntiä. Soijatuotteita on nykyään markkinoilla monipuolisesti, esim. suikaleina, leikkeinä, rouheena. Näiden lisäksi joka aterialla, välipalat mukaan lukien, olisi hyvä olla kasviksia, marjoja ja/tai hedelmiä.

Täysjyväviljatuotteet muodostavat ruokavalion perustan. Myös riisi ja pasta olisi hyvä valita täysjyvävaihtoehtoina. Soijamaidosta on hyvä valita kalsiumilla täydennetty vaihtoehto. Noin 6 dl päivässä turvaa kalsiumin saannin. Ravintorasvoista kannattaa suosia pehmeitä eli kasviöljyjä sekä pullomargariinia ja 60–70 % rasvaa sisältäviä rasiamargariineja.

Täysjyväviljan, pehmeän rasvan, kalan ja siipikarjan suosimisen, runsaan kasvisten, marjojen ja hedelmien käytön, kohtuullisen suolan käytön sekä makeisten, sokerin ja mehujen välttämisen on yhdessä todettu olevan hyvin tehokas kohonneen verenpaineen hoidossa. Tutkimuksissa mukana ovat olleet vielä rasvattomat ja vähärasvaiset maitovalmisteet, mutta kysyjä voi korvata ne soijapohjaisilla tuotteilla.

Ilmavaivojen hillitsemiseksi ehdottaisin vielä huomion kiinnittämistä ateriarytmiin. Syömiset olisi hyvä jakaa noin viidelle aterialle. Vatsan on hyvä saada levätä aterioiden välissä. Myös rauhalliseen syömistahtiin ja huolelliseen pureskeluun kannattaa kiinnittää huomiota. Ilmavaivoja tyypillisesti aiheuttavia ruoka-aineita kannattaa välttää. Näitä ovat mm. tuoreet hiivalla kohotetut leivät ja leivonnaiset (päivän vanhana sopivat yleensä paremmin), voimakkaasti maustettu tai savustettu ruoka, etikkasäilykkeet, virvoitusjuomat, kahvi, olut, siideri, sima, kalja sekä kasviksista esim. lanttu, nauris, paprika, pavut, herneet, linssit, sipuli, valkosipuli, purjo, retiisi, selleri, kaalit, oliivit ja tuore kurkku, joka voi kuorittuna sopia paremmin.

Hedelmistä avokado ja melonit voivat aiheuttaa ilmavaivoja, samoin tuore omena ja päärynä, jotka kurkun tapaan voivat sopia kuorittuina paremmin. Makeutusaineista kannattaa välttää sokerialkoholeja eli ksylitolia, maltitolia, laktitolia, mannitolia ja isomaltia. Joihinkin tuotteisiin lisätään inuliinia, mikä sopii herkkävatsaisille usein huonosti, joten sitä sisältäviä tuotteita kannattaa välttää. Halutessaan kysyjä voi kokeilla maitohappobakteerivalmistetta.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Apua ruokavalio-ongelmiin?

"Täysjyväviljatuotteet muodostavat ruokavalion perustan. " Kyllä ne viljat ovat yleensä se ongelman alku ja juuri. http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm "Ravintorasvoista kannattaa suosia pehmeitä eli kasviöljyjä sekä pullomargariinia ja 60–70 % rasvaa sisältäviä rasiamargariineja." Onks tää taas jotain Ursulan höpinää? http://personal.inet.fi/koti/remeli/margariinit.htm Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti