Otan silloin tällöin tarvittaessa B-vitamiinikuurin apteekista saatavilla tuotteilla, syynä voi olla esimerkiksi lohkeilevat kynnet tai huonosti paraneva haava. Viimeksi ostin purkillisen Beko Long -B -vitamiineja. Kun silmäilin tarkemmin purkin kyljessä olevaa tuoteselostusta, olin ymmälläni. Eri vitamiinilajien jälkeen oli sulkeissa merkintä ”vuorokautisen saannin vertailuarvosta”. ”Suositeltua annosta (eli 1 tabletti päivässä) ei saa ylittää.” Esimerkiksi B1-vitamiinin kohdalla on arvo 2 500 % ja B2-vitamiinin kohdalla 2 188 %. Vain D-biotiinin vertailuarvo on 100 %. Onko järkeä syödä tällaisia tabletteja ellei ole tutkitusti suurta B-vitamiinivajausta?

Lukija on aivan oikeassa siinä, että joissakin valmisteissa pitoisuudet ovat hyvin suuria. Mitään näyttöä siitä, että tällaisista valmisteista olisi terveille ihmiselle hyötyä, ei ole. Sen sijaan pitkäaikaisessa käytössä ne voivat jopa olla haitallisia. Viime syksynä asiasta uutisoitiinkin yhdysvaltalaiseen tutkimukseen viitaten. Muitakin tutkimuksia aiheesta on viime vuosina ollut.

Lisäksi on hyvä huomioida, että tutkimukset, joissa on tarjottu tutkittaville valmisteena yhtä tai muutamaa vitamiinia tai kivennäisainetta pitemmän aikaa tavoitteena jonkin sairauden (esim. sepelvaltimotaudin tai tupakoitsijoilla keuhkosyövän) ehkäisy, eivät ole tuottaneet toivottua tulosta, vaikka väestötutkimuksissa kyseisten ravintoaineiden saanti ruokavaliosta olisikin ollut suojaavaa. Huono ruokavalio valmisteilla täydennettynä ei siis ole yhtä kuin monipuolinen ruokavalio, josta tulee riittävästi ravintoaineita.

Valmisteet ovat joskus perusteltuja. Esim. D-vitamiinivalmistetta tarvitsevat suositusten mukaan Suomessa kaikki, jotka ovat alle 18-vuotiaita tai 60-vuotiaita, raskaana tai imettävät. Lisäksi ne 18–60-vuotiaat, jotka eivät käytä D-vitamiinilla täydennettyjä maitovalmisteita, tarvitsevat D-vitamiinilisän. Jos ruokavaliossa on vain vähän maitovalmisteita, on kalsiumvalmistekin paikallaan, jos maitovalmisteiden käyttöä ei voi lisätä. Vegaanit tarvitsevat B12-vitamiinitäydennyksen.

Joissakin harvinaisissa terveysongelmissa voidaan käyttää suuriakin annoksia jotakin vitamiinia tai joitakin vitamiineja, mutta silloin niiden tarve on tarkoin harkittu ja käyttöaika yleensä lyhyt.
Ruokavalio siis mahdollisimman monipuoliseksi ja jos siinä perusteltuja rajoituksia esim. ruoka-allergian vuoksi, laillistettu ravitsemusterapeutti pystyy katsomaan, voisiko ruokavaliota monipuolistaa, ja tarvittaessa neuvoo asianmukaiset täydennykset.

 

Ursula Schwab

ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.