Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen kuullut tuttavaltani, että luomuhamppuöljy parantaisi muistia. Voiko se pitää paikkansa ja onko hamppuöljyllä haittavaikutuksia? Syön jo laadukasta kalaöljyä ja B12-vitamiinia. Fosfoseriiniakin ottaisin, mutta se on niin kallista, että siihen ei ole jatkuvassa käytössä varaa. Muisti ja keskittymiskyky ovat alkaneet työuupumuksen vuoksi temppuilla pahasti. Auttaisiko ruoka?

KAIKKEIN tärkeintä olisi kysyjän tilanteessa hakea ratkaisua työuupumukseen. Sitä ei voi ravitsemuksella ratkaista, vaikka toki terveellinen ruokavalio jaksamista edistääkin.

Ei-trooppiset kasviöljyt eli sellaiset, jotka ovat jääkaappilämpötilassa juoksevia, ovat terveydelle edullisia. Monipuolisimpia ovat hamppu-, rypsi-, rapsi-, soija- ja saksanpähkinäöljyt, samoin camelina- ja pellavansiemenöljyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niissä on molempia elimistön tarvitsemia ns. välttämättömiä rasvahappoja, linoli- ja alfalinoleenihappoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toki myös muut ei-trooppiset kasviöljyt ovat eduksi, sillä me suomalaiset saamme liiaksi kovaa rasvaa ja liian vähän pehmeää rasvaa. Kylmäpuristetuissa öljyissä on enemmän joitakin antioksidatiivisia yhdisteitä.

Tämän voi päätellä jo niiden voimakkaammasta väristä ja tuoksusta. Samantyyppisiä yhdisteitä on mm. marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa.

Sopiva määrä öljyä on 1,5–2 ruokalusikallista päivässä. Sen voi lisätä esim. ruokiin, salaattiin tai nauttia vaikka sellaisenaan.

Kalaöljyt on parasta saada kalasta, sillä kalassa on muutakin hyvää kuin sen rasva. Myös vähärasvainen kala edistää terveyttä. Kala ei vaikuta epäedullisesti veren kolesterolipitoisuuteen toisin kuin kalaöljyvalmisteet monilla vaikuttavat.

Jos ruokavaliossa on eläinkunnan tuotteita, kuten kalaa, maitovalmisteita ja lihaa, ei B12-vitamiinia yleensä valmisteena tarvita. Poikkeuksena ovat ne, joilla on todettu B12-vitamiinin imeytymishäiriö.

Silloin valmistetta tulee käyttää terveydenhuollon ammattilaisen ohjeistuksen mukaisesti.

Joissakin tilanteissa B12-vitamiinin riittävä saanti turvataan säännöllisillä pistoksilla.

On hyvä muistaa, että ravintolisät eivät korvaa rikasta ruokavaliota, liian vähäistä unta ja liikunnan puutetta.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla