kasviöljy
Kuva Shutterstock

Kannattaako itsensä opettaa syömään mahdollisimman monia erilaisia kasvirasvoja?

Se ei ole tarpeen, mutta jos monenlaisten ja -makuisten öljyjen kanssa pelaaminen auttaa syömään enemmän kasviöljyjä, mikäpä siinä. Tärkeintä olisi kuitenkin saada kaikki ensin käyttämään kasviöljyä ylipäätään.

Vaikka osa suomalaisista tuntee hyvät ja huonot rasvat, kaikki eivät ole sisäistäneet sitäkään, että on olemassa välttämättömiä rasvahappoja, joita saa vain kasviöljyistä. Siksi eri öljyjen hyvien rasvahappopitoisuuksien pohdiskelun sijaan tärkeintä olisi huolehtia, että jokainen käyttäisi päivittäin jotain kasviöljyä.

Jos öljyjä kuitenkin halutaan laittaa järjestykseen,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  1. rypsiöljy sisältää sopivasti molempia välttämättömiä rasvahappoja, eikä sitä käyttävän tarvitse täydentää rasvahappojen saantia millään muulla rasvalla.
  2. Oliivi- ja auringonkukkaöljyissä on tarpeeksi välttämätöntä omega-6-rasvahappoa mutta niukasti välttämätöntä omega-3-rasvahappoa.
  3. Avokadoöljyssä on tuplasti oliiviöljyn omega-3-rasvahappopitoisuus, mutta sekin on vain kymmenesosa rypsiöljyn omega-3- pitoisuudesta.
  4. Camelina- ja pellavansiemenöljyt ovat loistavia välttämättömien rasvahappojen lähteitä. Ne ovat kuitenkin kalliimpia.
  5. Pellavansiemenöljyn maku vaatii myös totuttelua, eikä se kestä kuumentamista.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

VINKKI

Oliiviöljyn makuun tottuneille rypsiöljyyn siirtyminen voi tuntua vaikealta. Paranna välttämättömän omega-3-rasvahapon saantia käyttämällä salaateissa ja ruoanvalmistuksessa oliivi- ja rypsiöljyn sekoitusta. Säädä seos oman makusi mukaan. Kun totut rypsiöljyn makuun, sen osuutta voi alkaa kasvattaa seoksessa.

 

Asiantuntija: ravitsemusterapian professori  Ursula Schwab, Itä-Suomen yliopisto.

 

Vierailija

"Vaikka osa suomalaisista tuntee hyvät ja huonot rasvat, kaikki eivät ole sisäistäneet sitäkään, että on olemassa välttämättömiä rasvahappoja, joita saa vain kasviöljyistä."

Kuinka pihalla meidän "asiantuntijamme" nyt on? Huh huh, ja hän on päättämässä ravintosuosituksistamme!

Ainoat välttämättömät rasvahapot ovat omega-6 ja omega-3. Omega-6:sia tulee länsimaisesta ravinnosta jo liikaakin. Ja omega-3:a saa parhaiten mm. rasvaisesta kalasta. Ja nimenomaan niitä pitkäketjuisia, jotka ovat niitä välttämättömiä ja elimistössä aktiivisia. Kasvisöljyissä on vain lyhytkethuista 3:sta, josta mitättömällä prosentilla saadaan muutettua noita pitkäketjuisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla