Kuva: Tuomas Kolehmainen
Kuva: Tuomas Kolehmainen

Satu Silvo pysyy vireänä ja hyvässä kunnossa syömällä enimmäkseen kasviksia. Kokeile näyttelijän helppoa avokadoherkkua iltapalaksi.

Näyttelijä, ravintoloitsija Satu Silvon ruokavalio on kasvispainotteinen. Hän syö sekä elävää ravintoa että lämmintä kasvisruokaa. Lisäksi hänen ruokavalioonsa kuuluu kalaa ja jonkin verran lihaa.

Ruokahankinnoissa Silvo suosii pientiloja: Hän hakee aktiivisesti paikkoja, joista voi ostaa eettisesti tuotettuja luomutuotteita. Uuden paikan löytäminen on Satu Silvolle arjen herkkua.

– Tarkistan aina, mistä liha on peräisin. Haluan, että lautaselleni päätyvä eläin on elänyt hyvän elämän.

Avokadoa ja vuohenjuustoa

Elävää ravintoa Silvo syö lähinnä päivällä, kun aineenvaihdunta on aktiivisimmillaan. Iltaisin hän syö muuta ruokaa.

Ihana iltapala syntyy avokadosta:

– Murustelen puolikkaalle avokadolle tuoretta vuohenjuustoa ja mausteeksi bragg-kastiketta, limeä ja ripaus mustapippuria. Herkku lämmitetään kiertoilmauunissa vain siihen asti, kun mittari näyttää sata astetta.

Jouluihminen, tietysti!

Satu Silvo on ehdottomasti jouluihminen, samoin kuin tytär Vilma.

– Rakastamme joulun valmisteluja ja koristelemista. Poikani Paavo, kihlattuni Reidar ja hänen poikansa jarruttelevat hössötystämme.

Mätien ja kalojen ystävä toteuttaa kaikilta jouluillalliseen osallistujilta yhden toiveen. Miehet toivovat kinkkua.

– Itse en voisi kuvitella joulua ilman karpalo-kerroskiisseliä. Karpalo-kiisseli ja maitokermakiisseli ladotaan varovasti jäähtyneinä kerroksittain perintöskooliin.

Kyllästymisen ehkäisemiseksi jouluruokia on tarjolla vain kaksi päivää, tapaninpäivänä syödään jo muuta. Naposteltavaksi on suklaarasioiden sijasta raakasuklaata, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä ja yksi hyvä juusto.

Satu Silvon vinkit raakaruoan lisäämiseksi

1 Kokeile uusia asioita yksi kerrallaan.

Pitäydy yhdellä aterialla juureksissa, seuraavalla voit kokeilla vihanneksia tai hedelmiä.

2 Aloita pienistä määristä.

Kasvata määriä vähitellen. Varsinkin iän myötä kehon sopeutuminen hidastuu.

3 Anna makuaistillesi aikaa.

Älä tuskastu: uusiin ruokiin tottuu vasta 10–15 maistelukerran jälkeen.

4 Osta päältä täytettävä tehosekoitin.

Sauvasekoittimen teho ei ehkä riitä pähkinöiden hienontamiseen.

Satu Silvo

Ikä 53
Ammatti Näyttelijä, omistaa kasvisravintola Silvopleen Helsingin Kalliossa.
Perhe Puoliso kirjailija-näyttelijä Reidar Palmgren, aikuiset lapset Vilma ja Paavo Kinnunen.
Ajankohtaista Kaktuksen kukkia -komedia Helsingin kaupunginteatterissa 4.2.2016 alkaen, Onnenonkija-elokuvan ensi-ilta maaliskuussa 2016. Tekeillä Silvoplee-kirja.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti