Teen itse leipärasvan, jossa on yhtä paljon voita, kylmäpuristettua rypsiöljyä ja vettä. Onko se yhtä terveellistä kuin kaupan margariini?

Tällä ”reseptillä” tuotteessa on 60 % rasvaa ja rasvasta noin 2/3 on pehmeää rasvaa. Toki pehmeän rasvan osuus voisi olla suurempikin.

Tilanne kokonaisruokavalion osalta kuitenkin korjaantuu, kun käytät lisäksi öljyä esimerkiksi salaattiin sekä ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa ja vältät rasvaisia maito- ja lihavalmisteita eli valitset maidon, piimän, viilin ja jogurtin rasvattomina, käytät vähärasvaista juustoa (rasvaa enintään 17 %) sekä vähärasvaisia leikkeleitä (rasvaa enintään 4 %) ja lihaa (rasvaa enintään 10 %). Kalaa on hyvä syödä 2 kertaa viikossa. Ruoka tulisi pääsääntöisesti valmistaa ilman kerma- ja tuorejuustolisäyksiä. Näillä keinoin saat ruokavalion rasvan laadun suositeltavaksi.

Tässä levitteessä on kolesterolia toisin kuin margariineissa. Suolamäärästä kysyjä ei mainitse. Sitä olisi hyvä lisätä levitteeseen luonnollisesti mahdollisimman vähän, sillä saamme suolaa aivan liikaa, ihan kuten kovaa rasvaakin.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.