Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Käytä hampaitasi, niin elimistösi saa käyttöönsä kaikki siementen ja pähkinöiden tehoaineet.

Kun rouskit pähkinöitä ja syöt marjat siemenineen, elimistösi saa käyttöönsä hyvien rasvojen lisäksi myös niiden sisältämät valkuaiset, vitamiinit ja kuidut.

Marjojen siemenet ovat öljyisiä mutta niin pieniä tai kovia, etteivät ne mene helposti rikki. Pure tai soseuta marjat tehosekoittimella.

Mustaherukansiemenöljyä ja tyrniöljyä saa myös kapseleina, mutta kapseleissa ei ole marjojen kuitua eikä antioksidantteja. Hampunsiemenet kannattaa rouskutella, sillä niissä on kaikki välttämättömät aminohapot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Öljy sopii allergisellekin

Pähkinäallergiset voivat lähes poikkeuksetta käyttää pähkinäöljyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joku voi olla yliherkkä kylmäpuristetulle rypsiöljylle, mutta lämminpuristettu soveltuu allergisillekin.

Kalalle allergiset saavat välttämättömät rasvahapponsa rypsi-, soija-, camelina- ja pellavansiemenöljyistä- ja saksanpähkinöistä.

Kalaöljykapseleita suositellaan vain kalaa syömättömille sepelvaltimotautisille ja heillekin vain varauksella.

Pellavansiemeniä saisi syödä vain 2 ruokalusikallaista (15 grammaa) päivässä, sillä niissä on raskasmetalleja ja syaaniyhdisteitä. Pellavaöljyyn myrkyt eivät kuitenkaan siirry.

Asiantuntija: Ursula Schwab, Ravitsemusterapian apulaisprofessori, Itä-Suomen yliopisto

Sisältö jatkuu mainoksen alla