Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Luonnon tehoaineet antioksidantit suojaavat solujamme, mutta liian vahvoina ne voivat olla jopa haitallisia.

Antioksidantit ovat yhdisteitä, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Solut tekevät itse antioksidantteja, niitä saa ruoasta, mutta yhä enemmän niitä otetaan pillereinä.

Antioksidantteja myydään, vaikka niiden varsinaista tehoa tai haittoja ei tunneta. Professori Anu Wartiovaaran mukaan purkkivitamiineista ja antioksidanttilisistä voi olla haittaa, kuten A- ja E-vitamiinitutkimuksissa on havaittu. Suurena annoksena yksittäinen aine voi suojata toista kudosta mutta jopa tuhota toisia soluja. Sekin tiedetään, että lihas ei kasva ilman happiradikaaleja, joiden toimintaa antioksidantit estävät. Treeni menee hukkaan, jos käyttää liikaa antioksidanttilisiä.

Onneksi monipuolisesti syömällä ei voi saada näitä superaineita liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Parasta on syödä monipuolisesti vihanneksia mutta myös lihaa. Esim. solujen oman antioksidantin, glutationin, valmistus vaatii useiden B-vitamiinien yhteistoimintaa, ja niitä saa tarpeeksi vain eläinperäisistä ruoista: lihasta, maidosta ja munista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näistä keräät tehoaineet turvallisesti

  1. E-vitamiinia on täysjyväviljassa, pähkinöissä ja rasvaisissa hedelmissä, kuten avokadossa. Vitamiini estää näiden ruokien sisältämien tyydyttämättömien rasvahappoja hapettumista, jolloin ihminen saa niistä suojaa sydämelleen ja verisuonilleen.
  2. A-vitamiinin esiasteet eli karotenoidit ovat väriaineita, joita saa tummanvihreissä lehtivihanneksissa, oransseissa ja punaisissa kasviksissa sekä hedelmissä ja marjoista. Karotenoidit suojaavat kasvien ja ihmisten soluja ulkoisilta hyökkäyksiltä, eikä niitä voi saada ruoasta liikaa. Sen sijaan varsinaista A-vitamiinia, jota on paljon maksaruoissa, raskaan olevien ja lasten tulee välttää.
  3. C-vitamiinia saa tuoreista vihanneksista ja hedelmistä, ja hapetusstressiltä suojelun lisäksi yksi sen tärkeistä tehtävistä on varmistaa raudan imeytyminen elimistössä. Vesiliuokoista C-vitamiinia ei voi saada liikaa.
  4. Flavonoidit, joita on paljon marjoissa, hedelmissä, mantelissa ja pähkinöissä, ovat luontaisia antioksidantteja. Ne estävät ravinnon pilaantumista ja solujemme vanhenemista.
  5. B-vitamiineja saa monipuolisesti lihasta, maidosta ja munasta. Ne estävät solujen vanhenemista ja auttavat kudosten korjauksessa ja kasvussa. Jos ei käytä lainkaan eläinperäistä ruokaa, ei saa välttämätöntä B12-vitamiinia ja se on otettava purksita.

Asiantuntija: professori Anu Wartiovaara Helsingin yliopistosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla