Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ravitsemussuositukset nostavat esille siemenet ja pähkinät, jotka eivät ole lähiruokaa, vaan niitä tuodaan Aasiasta, Amerikasta ja Australiasta. Miten perustellaan pitkien matkojen synnyttämän hiilijalanjäljen kuormitus vai ovatko pähkinät niin terveellisiä, että se menee ekologisuuden edelle? Kuitenkin muuten suositellaan syötäväksi kotimaista rypsiöljyä ja kalaa.

Ravitsemussuositusten taustalla on ainoastaan laajan asiantuntijapaneelin arvioima tieteellinen näyttö. Esimerkiksi ympäristöasioita suositusta laadittaessa ei ole otettu huomioon. Osasyynä tähän on se, että ympäristövaikutusten arviointi on osoittautunut vaikeaksi ja yhteisymmärrystä siitä, miten eri ruoka-aineryhmien ympäristövaikutuksia arvioitaisiin tasapuolisesti, ei vielä ole. Arviointimalleja on kehitetty ja kehitteillä, joten tulevaisuudessa tasapuolinen arviointi voi olla mahdollista siinä määrin, että ravitsemussuosituksissakin asia voitaisiin huomioida.

Ravitsemussuosituksissa on lyhyesti käsitelty myös ympäristöasioita, mutta varsinaisiin ravitsemussuosituksiin tämä ei siis ole vaikuttanut. Pääsääntöisesti suurta ristiriitaa ei kuitenkaan ole, eli jos syö ravitsemussuositusten mukaan, ruoan ympäristökuorma on yleensä pienempi kuin keskivertosuomalaisen ruokavalion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pähkinät, siemenet ja mantelit sisältävät hyvälaatuista rasvaa, proteiineja, kuitua sekä monipuolisesti vitamiineja ja kivennäis- ja hivenaineita. Ne ovat myös hyvin energiapitoisia ja siksi niiden suositeltava käyttömäärä on 2 rkl päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suositeltavia ovat nimenomaan maustamattomat vaihtoehdot eli suolalla ja muilla mausteseoksilla maustetut tai jogurtti- tai suklaakuorrutetut tuotteet eivät suositeltaviin vaihtoehtoihin kuulu.

Pähkinöiden, siementen ja mantelien terveysvaikutukset ovat olleet tiedossa jo pidempään. Syy sille, miksi ne vasta nyt ovat mukana suomalaisissa suosituksissa, on niiden saatavuuden parantuminen viime vuosina.

Pähkinät, siemenet ja mantelit eivät ole aivan riskittömiä ja siksi niitä onkin hyvä käyttää vaihdellen. Suositus on tältä osin vastaavan kuin kalan osalta. Kalaakin suositellaan käytettäväksi eri kalalajeja vaihdellen. Näin saamme terveyshyödyt, mutta riskit jäävät pieniksi.
 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Kiitos mielenkiintoisesta jutusta! On tosiaan haasteellista tasapainoilla ruoan terveellisyyden ja ekologisuuden välillä. Toivottavasti ravitsemussuosituksiin saadaan ympäristöasiat paremmin jatkossa mukaan.

Jutun otsikko sen sijaan on hyvin harhaanjohtava ottaen huomioon sisällön. Lisäksi kuljetusten osuus ruoan ympäristövaikutuksista vaihtelee ja voi olla hyvin pienikin. Lähiruoka ei ole aina ekologista, vaikka muuten voikin olla suositeltavaa. Pähkinöillä kyllä on iso vesijalanjälki, mutta siitä ei jutussa mainittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla