Vehnätön ruokavalio on suuressa suosiossa, samoin gluteenittomuus. Vatsavaivat ja laihdutus ovat yleisimmät syyt, joihin viljan välttämistä kokeillaan. Lue, mitä hyötyjä kokeilijat ovat saaneet.

Vehnän tai muiden gluteenia sisältävien viljojen hylkääminen on saanut monen voimaan paremmin, selviää Hyvän terveyden tekemästä kyselystä, johon osallistui 639 vastaajaa. He kokevat, että vatsavaivat ovat hävinneet, verensokeri pysyy tasaisempana ja ihokin kukoistaa.

Vehnä on viljoista ylivoimaisesti yleisin, siksi sen vaikutukset tuntuvat selvimmin. Lisäksi vehnänjyvässä on enemmän gluteenia kuin vastaavan kokoisessa ohran tai rukiin jyvässä. Juuri gluteeni on se viljan ainesosa, jonka epäillään aiheuttavan vaivoja.

Gluteeni on vehnän, ohran ja rukiin sisältämien proteiinien muodostama aine, jonka aikaansaama sitko tekee leipomuksista kuohkeita.

Laihtuminen tavoitteena

Vehnää ja gluteenia vältellään vatsavaivojen lisäksi yleisesti myös laihtumisen toivossa.

Onnistunut painonpudotus kuitenkin vaatii, että energiaa saa vähemmän kuin kuluttaa. Siinä ei gluteenilla tai sen vähäisyydellä ole osuutta, ellei vähennys tapahdu nimenomaan pullista ja muista höttöhiilareista.

Hoikempien linjojen tavoittelussa jotkut ovat kokeneet saavansa apua, kun vatsan turvotus on laskenut.

Vatsan hyvinvointi ykkösenä

Ylivoimaisesti suurin osa Hyvän terveyden kyselyyn vastanneista viljan välttäjistä on jättänyt vehnän pois. Vehnää ei syö 56 prosenttia vastaajista.

Osa karttaa kaikkia gluteenia sisältäviä viljoja, joita ovat vehnä, ohra ja ruis. Vastaajissa oli myös maissin, tattarin, hirssin tai speltin välttelijöitä.

Viljojen välttely on kasvattanut suosiotaan nopeasti parin vuoden aikana. Se näkyy myös Hyvän terveyden kyselyn tuloksissa. Yli puolet vastanneista on vältellyt viljoja alle vuoden. Yli viisi vuotta diettiään on jatkanut 13 prosenttia.

Vilja on aiheuttanut kyselyyn vastanneille turvotusta, ilmavaivoja ja ripulia. Vatsavaivoja kertoi saaneensa liki 40 prosenttia kaikista vastanneista.

Viljojen välttelyllä haetaan helpotusta myös niveloireisiin, astmaan, MS-tautiin, migreeniin ja verensokerin heittelyyn. Moni kokee vaalean viljan myös väsyttävän.

Kasviksia tilalle

Kuitujen, vitamiinien ja hivenaineiden saaminen turvataan useimmin kasviksilla ja gluteenittomilla viljoilla.

Kasviksista vastaajien uusia suosikkeja olivat kesäkurpitsa ja munakoiso, juureksista bataatti.

Monet olivat lisänneet myös palkokasvien, kuten papujen, syöntiä.

 

Näin vastaajat kertoivat viljojen välttelyn auttaneen:

”Ärtyvä suoli rauhoittui muutamassa viikossa.”

”Vatsa ei paisu ja keskivartalolta lähtivät liikakilot pois.”

”Neljä kiloa on lähtenyt, kun olen poistanut pullapitkot ruokavaliostani.”

”Nivelet toimivat paremmin eivätkä ole niin kipeät.”

”Turvotus ja kipu ovat poistuneet sormista.”

”Akne on pysynyt aisoissa.”

”Ihottuma ja ihon epäpuhtaudet hävisivät täysin parissa kuukaudessa.”

”Migreenikohtaukset ovat lähes loppuneet ja jatkuva kuvotus on myös loppunut.”

”Olen saanut apua MS-tautiini.”

”Energiataso pysyy tasaisen hyvänä ja verensokerit ovat tasoittuneet.”

Gluteeniherkkyyden mittaamiseksi ei ole testiä. Asia selviää lääkärin valvonnassa toteutetulla välttämisellä ja altistuskokeilla.

Gluteeniherkkyydessä oma kokemus ratkaisee sopivan ruokavalion ja se voi vaihdella eri elämänvaiheissa. Osa vatsavaivaisista hyötyy laktoosin välttelystä, osalle sopii niin sanottu FODMAP-ruokavalio.

Keliakia todetaan tähystyksessä otettavalla koepalalla ohutsuolesta. Keliakiaan on kehitetty luotettava verikoe, jota ei vielä ole hyväksytty virallisesti.

Keliakiassa gluteenia on vältettävä tarkasti ja loppuelämä. Lääkettä ei toistaiseksi ole, mutta kehitystyö on kiivasta. Myös rokote on työn alla.

Vierailija

Tästä syystä viljoja vältellään

Viljoja voi syödä ihan loputtoman paljon ja leivässä on paljon kaloreita. siksi jotkut ihmiset nimen omaan laihtuu viljattomalla ruokavaliolla. On myös epäilty viljojen yleisiestikin aiheuttavan monia sairauksia varsinkin suolistosairauksia. kenellekkään ei minusat voi suositella 6 palaa leipää päivässä. Sellaiselle joka meinaa jättää viljat tai gluteiinin pois ruokavaliosta, kannattaisi käydä keliakia kokeessa ensin. Vasta-aineet katoaa verestä nopeasti jos et syö enää gluteiinia.
Lue kommentti
Vierailija

Tästä syystä viljoja vältellään

kyllä minä ainakin alleviivaan ainakin että vijatuotteiden käytöllä on suora yhteys määrätyn laisiin nivelsärkyihin lisäisin vielä siihen perunan jonka minä olen huomannut ja tuntenut erittäin paljon lisäävän särkyjä olen sitä mieltä että niin vijoissa kuin perunassa oleva tärkkelys on suorastaan myrkkyä nivelille minulla on kyllä useamman vuosikymmenen ajalta tällainen kokemus
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.