Vehnätön ruokavalio on suuressa suosiossa, samoin gluteenittomuus. Vatsavaivat ja laihdutus ovat yleisimmät syyt, joihin viljan välttämistä kokeillaan. Lue, mitä hyötyjä kokeilijat ovat saaneet.

Vehnän tai muiden gluteenia sisältävien viljojen hylkääminen on saanut monen voimaan paremmin, selviää Hyvän terveyden tekemästä kyselystä, johon osallistui 639 vastaajaa. He kokevat, että vatsavaivat ovat hävinneet, verensokeri pysyy tasaisempana ja ihokin kukoistaa.

Vehnä on viljoista ylivoimaisesti yleisin, siksi sen vaikutukset tuntuvat selvimmin. Lisäksi vehnänjyvässä on enemmän gluteenia kuin vastaavan kokoisessa ohran tai rukiin jyvässä. Juuri gluteeni on se viljan ainesosa, jonka epäillään aiheuttavan vaivoja.

Gluteeni on vehnän, ohran ja rukiin sisältämien proteiinien muodostama aine, jonka aikaansaama sitko tekee leipomuksista kuohkeita.

Laihtuminen tavoitteena

Vehnää ja gluteenia vältellään vatsavaivojen lisäksi yleisesti myös laihtumisen toivossa.

Onnistunut painonpudotus kuitenkin vaatii, että energiaa saa vähemmän kuin kuluttaa. Siinä ei gluteenilla tai sen vähäisyydellä ole osuutta, ellei vähennys tapahdu nimenomaan pullista ja muista höttöhiilareista.

Hoikempien linjojen tavoittelussa jotkut ovat kokeneet saavansa apua, kun vatsan turvotus on laskenut.

Vatsan hyvinvointi ykkösenä

Ylivoimaisesti suurin osa Hyvän terveyden kyselyyn vastanneista viljan välttäjistä on jättänyt vehnän pois. Vehnää ei syö 56 prosenttia vastaajista.

Osa karttaa kaikkia gluteenia sisältäviä viljoja, joita ovat vehnä, ohra ja ruis. Vastaajissa oli myös maissin, tattarin, hirssin tai speltin välttelijöitä.

Viljojen välttely on kasvattanut suosiotaan nopeasti parin vuoden aikana. Se näkyy myös Hyvän terveyden kyselyn tuloksissa. Yli puolet vastanneista on vältellyt viljoja alle vuoden. Yli viisi vuotta diettiään on jatkanut 13 prosenttia.

Vilja on aiheuttanut kyselyyn vastanneille turvotusta, ilmavaivoja ja ripulia. Vatsavaivoja kertoi saaneensa liki 40 prosenttia kaikista vastanneista.

Viljojen välttelyllä haetaan helpotusta myös niveloireisiin, astmaan, MS-tautiin, migreeniin ja verensokerin heittelyyn. Moni kokee vaalean viljan myös väsyttävän.

Kasviksia tilalle

Kuitujen, vitamiinien ja hivenaineiden saaminen turvataan useimmin kasviksilla ja gluteenittomilla viljoilla.

Kasviksista vastaajien uusia suosikkeja olivat kesäkurpitsa ja munakoiso, juureksista bataatti.

Monet olivat lisänneet myös palkokasvien, kuten papujen, syöntiä.

 

Näin vastaajat kertoivat viljojen välttelyn auttaneen:

”Ärtyvä suoli rauhoittui muutamassa viikossa.”

”Vatsa ei paisu ja keskivartalolta lähtivät liikakilot pois.”

”Neljä kiloa on lähtenyt, kun olen poistanut pullapitkot ruokavaliostani.”

”Nivelet toimivat paremmin eivätkä ole niin kipeät.”

”Turvotus ja kipu ovat poistuneet sormista.”

”Akne on pysynyt aisoissa.”

”Ihottuma ja ihon epäpuhtaudet hävisivät täysin parissa kuukaudessa.”

”Migreenikohtaukset ovat lähes loppuneet ja jatkuva kuvotus on myös loppunut.”

”Olen saanut apua MS-tautiini.”

”Energiataso pysyy tasaisen hyvänä ja verensokerit ovat tasoittuneet.”

Gluteeniherkkyyden mittaamiseksi ei ole testiä. Asia selviää lääkärin valvonnassa toteutetulla välttämisellä ja altistuskokeilla.

Gluteeniherkkyydessä oma kokemus ratkaisee sopivan ruokavalion ja se voi vaihdella eri elämänvaiheissa. Osa vatsavaivaisista hyötyy laktoosin välttelystä, osalle sopii niin sanottu FODMAP-ruokavalio.

Keliakia todetaan tähystyksessä otettavalla koepalalla ohutsuolesta. Keliakiaan on kehitetty luotettava verikoe, jota ei vielä ole hyväksytty virallisesti.

Keliakiassa gluteenia on vältettävä tarkasti ja loppuelämä. Lääkettä ei toistaiseksi ole, mutta kehitystyö on kiivasta. Myös rokote on työn alla.

Vierailija

Tästä syystä viljoja vältellään

Viljoja voi syödä ihan loputtoman paljon ja leivässä on paljon kaloreita. siksi jotkut ihmiset nimen omaan laihtuu viljattomalla ruokavaliolla. On myös epäilty viljojen yleisiestikin aiheuttavan monia sairauksia varsinkin suolistosairauksia. kenellekkään ei minusat voi suositella 6 palaa leipää päivässä. Sellaiselle joka meinaa jättää viljat tai gluteiinin pois ruokavaliosta, kannattaisi käydä keliakia kokeessa ensin. Vasta-aineet katoaa verestä nopeasti jos et syö enää gluteiinia.
Lue kommentti
Vierailija

Tästä syystä viljoja vältellään

kyllä minä ainakin alleviivaan ainakin että vijatuotteiden käytöllä on suora yhteys määrätyn laisiin nivelsärkyihin lisäisin vielä siihen perunan jonka minä olen huomannut ja tuntenut erittäin paljon lisäävän särkyjä olen sitä mieltä että niin vijoissa kuin perunassa oleva tärkkelys on suorastaan myrkkyä nivelille minulla on kyllä useamman vuosikymmenen ajalta tällainen kokemus
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti