Ruokavalioita yhdistää runsas kasvisten, hedelmien, marjojen, kuidun, kaliumin, vitamiinien ja hivenaineiden saanti.
Ruokavalioita yhdistää runsas kasvisten, hedelmien, marjojen, kuidun, kaliumin, vitamiinien ja hivenaineiden saanti.

Sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisyyn suositellaan perinteistä Välimeren ruokavaliota tai DASHia. Ne näyttävät suojaavan myös monelta multa vakavalta sairaudelta.

Perinteinen Välimeren ruokavalio tarkoittaa Välimeren maissa tyypillistä tapaa syödä ennen pikaruoan maihinnousua.

Yhdysvaltalainen DASH puolestaan on lähellä suomalaisia ravitsemussuosituksia.

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee Välimeren ruokavaliota, jonka on näytetty voivan ehkäistä sydänsairauksien lisäksi muistisairauksia ja 2-tyypin diabetesta. Siitä on hyötyä diabetekseen sairastuneillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Yhdessä tutkimuksessa Välimeren ruokavalion osoitettiin voivan ehkäistä myös rintasyöpää, jos sitä ei ollut vielä sairastanut, ravitsemusterpaeutti Reijo Laatikainen lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vähän suolaa, paljon kasviksia

DASH on hyvin vähäsuolainen tapa syödä, joten se laskee tehokkaasti verenpainetta. Myös Välimeren ruokavalio laskee verenpainetta, jos sitä noudattaa vähäsuolaisesti.

Ruokavalioita yhdistää runsas kasvisten, hedelmien, marjojen, kuidun, kaliumin, vitamiinien ja hivenaineiden saanti.

Kummassakin vältetään kovaa eläinrasvaa ja suositaan punaisen lihan sijaan kalaa ja vaaleaalihaa.

– Kumpikin ruokavalio sisältää paljon terveyttä edistäviä polyfenolisia yhdisteitä, jotka antavat kasviksille väriä ja happamuutta. Niissä käytetään runsaasti hyviä kasvirasvoja. Myös proteiinin, hiilihydraattien ja rasvan suhde on tasapainossa, Laatikainen luettelee.

VÄLIMEREN RUOKAVALIO VÄHENTÄÄ SAIRASTUMISRISKIÄ

➤ Muistihäiriöt -40 %

➤ Masennus -32 %

➤ Sepelvaltimotauti -29 %

➤ Aivoinfarkti -24 %

➤ Tyypin 2 diabetes -23 %

+ Vähentää syöpäkuolleisuutta -14 %

Lähde: Syö hyvin, voi paremmin. Reijo Laatikainen & Timo Joensuu, Kirjapaja 2018.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Pekka Lönnroth

Aika onnistunut kuva Välimeren ruokavaliosta, jossa ei ole pastaa, makaroonia, leipää jne. Tutkitusti on myös osoitettu ns. Välimeren ruokavalio on terveellistä vain vähähiilihydraattisena. Jos syö sellaista runsaasti pastaa, makaroonia, pizzaa, patonkia jne. sisältävää versiota, niin ylipaino ja tyypin 2 diabetes tulevat samalla tavalla kuin muuallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla