Ruoka aiheuttaa viidenneksen kasvihuonekaasupäästöistä, jotka voimistavat ilmastonmuutosta. Omilla ruokavalinnoilla on merkitystä.

Tuoreen kyselyn mukaan 40 prosenttia suomalaisvastaajista kertoo tuotteen ympäristövaikutusten olevan tärkeä valintakriteeri ruokakaupassa. Maku, hinta ja laatu menevät kuitenkin selvästi ohi, samoin ruoan tuttuus, turvallisuus ja helppous.

Omilla valinnoilla voi vaikuttaa ilmaston ja ympäristön tilaan. Ravitseva ja ilmastovaikutuksiltaan pienempi annos saadaan aikaan, kun suositaan kasvisperäisiä ja kaudenmukaisia tuotteita.

Eläinperäisiäkin tuotteita voi silti syödä kohtuudella. Tärkeintä on kokonaisuus eli esimerkiksi miten lounaslautanen koostetaan. 

Alkutuotannon osuus on dominoiva tuotteen ilmastovaikutuksen kannalta. Tuotteiden pakkauksilla tai laiva- tai rekkakuljetuksella on hyvin vähäinen merkitys elintarvikkeiden ilmastovaikutuksiin. Tästä johtuu, että lähiruoka ei ole mitenkään automaattisesti vähemmän kuormittavaa kuin muu ruoka. Asia on kiinni siitä, kuinka tehokkaasti ja optimaalisesti ruokaa tuotetaan.

Vähän lihaa

Punainen liha ja juustot sekä muut eläinperäiset tuotteet aiheuttavat paljon päästöjä. Niiden käytössä kannattaa pitää kohtuus mielessä.

Kasvikset tuotetaan valtaosin vähillä päästöillä. Ilmaston tilaa pohtivan kannattaakin suosia sesongin vihanneksia, juureksia ja kasvirasvoja.

Ruokahävikin vähentäminen on ilmastoteko. Osta ja tee ruokaa vain sen verran kuin tarvitset – ja annostele lautaselle mieluummin niukasti kuin yli tarpeen.

Merkki apuna

Hiilijalanjäljellä on ruoassa nykyisin monenlaista merkkiä, mutta yhdenmukaistamista valmistellaan.

Hiilijalanjälkimerkin voi bongata muun muassa joistain leivistä, kaurahiutaleista, broileripakkauksista, perunapusseista ja hunajasta.

Asiantuntijoina Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkijat Juha-Matti Katajajuuri ja Hanna Hartikainen.

Lue lisää:

Vähennä lihansyöntiä

Kasvissyönti sopii kaikille

Muista nämä, kun aloitat kasvissyönnin

Kasvissyöntiin kannattaa siirtyä vähitellen, ei kertarykäyksellä. Näin elimistö tottuu pikkuhiljaa kasvikunnasta peräisin olevien elintarvikkeiden lisääntymiseen. Ensin voi lopettaa punaisen lihan syömisen, sitten voi alkaa rajoittaa broilerin syöntiä.

Vähittäiselle siirtymiselle on syynsä: kun liha jätetään pois ja kasvisruokaa lisätään, kuidun määrä elimistössä kasvaa huikeasti. Joillekin se voi aiheuttaa ruoansulatusvaivoja ja vatsanväänteitä.

Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti