Ruoka aiheuttaa viidenneksen kasvihuonekaasupäästöistä, jotka voimistavat ilmastonmuutosta. Omilla ruokavalinnoilla on merkitystä.

Tuoreen kyselyn mukaan 40 prosenttia suomalaisvastaajista kertoo tuotteen ympäristövaikutusten olevan tärkeä valintakriteeri ruokakaupassa. Maku, hinta ja laatu menevät kuitenkin selvästi ohi, samoin ruoan tuttuus, turvallisuus ja helppous.

Omilla valinnoilla voi vaikuttaa ilmaston ja ympäristön tilaan. Ravitseva ja ilmastovaikutuksiltaan pienempi annos saadaan aikaan, kun suositaan kasvisperäisiä ja kaudenmukaisia tuotteita.

Eläinperäisiäkin tuotteita voi silti syödä kohtuudella. Tärkeintä on kokonaisuus eli esimerkiksi miten lounaslautanen koostetaan. 

Alkutuotannon osuus on dominoiva tuotteen ilmastovaikutuksen kannalta. Tuotteiden pakkauksilla tai laiva- tai rekkakuljetuksella on hyvin vähäinen merkitys elintarvikkeiden ilmastovaikutuksiin. Tästä johtuu, että lähiruoka ei ole mitenkään automaattisesti vähemmän kuormittavaa kuin muu ruoka. Asia on kiinni siitä, kuinka tehokkaasti ja optimaalisesti ruokaa tuotetaan.

Vähän lihaa

Punainen liha ja juustot sekä muut eläinperäiset tuotteet aiheuttavat paljon päästöjä. Niiden käytössä kannattaa pitää kohtuus mielessä.

Kasvikset tuotetaan valtaosin vähillä päästöillä. Ilmaston tilaa pohtivan kannattaakin suosia sesongin vihanneksia, juureksia ja kasvirasvoja.

Ruokahävikin vähentäminen on ilmastoteko. Osta ja tee ruokaa vain sen verran kuin tarvitset – ja annostele lautaselle mieluummin niukasti kuin yli tarpeen.

Merkki apuna

Hiilijalanjäljellä on ruoassa nykyisin monenlaista merkkiä, mutta yhdenmukaistamista valmistellaan.

Hiilijalanjälkimerkin voi bongata muun muassa joistain leivistä, kaurahiutaleista, broileripakkauksista, perunapusseista ja hunajasta.

Asiantuntijoina Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkijat Juha-Matti Katajajuuri ja Hanna Hartikainen.

Lue lisää:

Vähennä lihansyöntiä

Kasvissyönti sopii kaikille

Muista nämä, kun aloitat kasvissyönnin

Kasvissyöntiin kannattaa siirtyä vähitellen, ei kertarykäyksellä. Näin elimistö tottuu pikkuhiljaa kasvikunnasta peräisin olevien elintarvikkeiden lisääntymiseen. Ensin voi lopettaa punaisen lihan syömisen, sitten voi alkaa rajoittaa broilerin syöntiä.

Vähittäiselle siirtymiselle on syynsä: kun liha jätetään pois ja kasvisruokaa lisätään, kuidun määrä elimistössä kasvaa huikeasti. Joillekin se voi aiheuttaa ruoansulatusvaivoja ja vatsanväänteitä.