vastustuskykyä tauteja vastaan erilaisista sipuleista
Kuva Shutterstock

Sipuli ei tuo vain makua vaan antaa puhtia viruksia ja bakteereita vastaan.

Kaikki sipulilajit sisältävät flavoinoideja. Niitä on käytetty lääkekasveina jo antiikin ajoista.

Useiden tutkimusten mukaan flavonoideilla on osansa syöpien ja sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Ne myös estävät virusten ja bakteerien kasvua ja sitovat itseensä elimistölle haitallisia aineita.

  • Keltasipulin flavonolipitoisuudet ovat suurempia kuin punasipulin. Ärhäkän keltasipulin maku muuttuu kypsennettäessä lempeämmäksi. Punasipulia sopii erityisen hyvin käytettäväksi  paahdettuna, keitettynä ja hillottuna.
  • Valkosipulissa flavonodimäärät ovat hyvin pieniä, mutta siinä – kuten muissakin sipuleissa – on erilaisia rikkiyhdisteitä, joilla on samoja vaikutuksia kuin flavonoideilla.
  • Purjo kannattaa ehdottomasti käyttää kokonaan. Jos pilkkoo ruokaan vain valkean osan, 90 prosenttia sen sisältämistä hyvistä flavonoideista jää saamatta. Valkoinen ja vihreä osa poikkeavat maultaan toisistaan, vaikka kumpaakin osaa voi huoletta käyttää ruoanlaittoon.

FM Tuula Soinisen väitöstutkimuksessa selvisi, että pitkulaisen sipulikasvin flavonolit ovat pääasiassa kemferolijohdannaisia, lisäksi siinä on kversetiiniä.

Kuumentamista flavonoidit kestävät hyvin, huomattavasti paremmin kuin vaikka vitamiinit.

LÄHDE ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO