Miten liikkua, kun diabetes vaivaa?

Aikuis- eli kakkostyypin diabeteksessa rasva- ja sokeriaineenvaihdunta on häiriintynyt: verensokeri ja useimmiten myös verenpaine on kohonnut. Diabetes altistaa sydän- ja verisuonitaudeille, kuten sepelvaltimotaudille. Sairauden merkittävin syy on ylipaino.

Liikuntasuositus aikuistyypin diabeetikolle

Säännöllinen liikunta ehkäisee aikuistyypin diabetesta tehokkaasti ja hoitaa sitä hyvin.

Säännöllinen kävely ja nousujohteinen voimaharjoittelu:

  • parantavat perusaineenvaihduntaa
  • parantavat kehon koostumusta: rasvakudos pienenee ja lihaskudos suurenee
  • parantavat kudosten kykyä käyttää sokeria ja siten sokeritasapainoa
  • laskevat verenpainetta
  • laskevat kokonaiskolesterolia, nostavat hyvää HDL-kolesterolia

Liiku näin

Lihasvoimaharjoittelu hoitaa sairautta kaikkein tehokkaimmin. Jos mahdollista, harjoittele kuntosalilla kaksi kertaa viikossa. Tee 6–10 liikettä, jotka kohdistuvat selän, vatsan, käsien ja jalkojen isoihin lihaksiin. Tee samaa liikettä 7–8 toistoa, 2–3 sarjaa. Kuntosalin vaihtoehtona on kotijumppa, jossa käytät kevyitä käsipainoja tai kuminauhaa.

Harjoittele nousujohteisesti siten, että lisäät vastusta ja muuntelet liikkeitä noin puolentoista kuukauden välein.

Kuntosaliliikunta sopii useimmiten myös nivelkulumia saaneelle.

Harrasta myös kestävyysliikuntaa, joka hengästyttää ja hikoiluttaa, 30–60 minuuttia päivässä. Kun esimerkiksi kävelet työmatkaliikuntana 15 minuuttia suuntaansa, saat kerätyksi puoli tuntia.

Diabeetikolle sopivia kestävyyslajeja ovat kävely, sauvakävely, hiihto, hölkkä, uinti ja pyöräily. Liikunnan on oltava säännöllistä, teholtaan vähintään kohtuullisen rasittavaa ja pitkäkestoista.

Diabeteksen puhkeamista ehkäisee paljon kevyempi liikunta ja pienemmät liikuntamäärät kuin diabeteksen hoitoa. Kävele puoli tuntia päivässä useimpina päivinä viikossa, ja harrasta vähintään kerran viikossa liikuntaa, jossa hengästyt.

Huomioitavaa
Keskustele lääkärin kanssa, ennen kuin aloitat liikunnan.

Rasituskoe paljastaa myös mahdollisen oireettoman sepelvaltimotaudin.

Liikunta saattaa alentaa rajusti veren sokeriarvoja. Ennen liikuntasuoritusta voi olla tarpeen vähentää lääkkeitä, jotka vaikuttavat insuliinin eritykseen.

Asiantuntijana sisätautien professori Johan Eriksson Helsingin yliopistosta.

Lue lisää

Aikustyypin diabetes, minullako?

Tietoa verensokerista

Käypä hoito: Liikunta ja tyypin 2 diabetes