Asiantuntija vastaa
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kysyimme Hyvän terveyden lukijoilta, mikä luiden kunnossa huolestuttaa. Ylilääkäri Leo Niskanen HYKSin endokrinologian klinikalta vastaa osteoporoosiin ja sen hoitoon liittyviin kysymyksiin.

1 Minulla on polvessa kuluma, johon olen saanut kortisonipistoksia ja hyaluronaattia. Nyt kipu on vaikeutunut ja kuvauksissa todettiin kuluman edenneen. Aiheuttaako vuosien kortisonihoito osteoporoosia? Eikö kortisonille ole vaihtoehtoja?

Kortisonin antaminen sisäisesti ei lisää luukatoa, sen suhteen ei ole syytä huoleen. Kortisoni vähentää luun määrää ainoastaan silloin, kun sitä on verenkierrossa, esimerkiksi suun kautta otettuna, ja sitä käytetään suurina annoksina kuukausia.

Paras hoito kulumiin on liikunta ja lihaskunnon vahvistaminen. Jos nykyinen lääkitys ei riitä, voit keskustella vaihtoehdoista oman lääkärisi kanssa.

 

2 Olen käsittänyt, että osteoporoosin riskiryhmään kuuluvat alipainoiset tupakoivat naiset, jotka eivät käytä maitotuotteita eivätkä harrasta säännöllistä liikuntaa. Kuulostaa liiankin tutulta. Olenko vaarassa?

Kyllä tässä on koko joukko osteoporoosin riskejä. Tupakointi kannattaa ehdottomasti lopettaa ja ottaa päivittäin kalsium- ja D-vitamiinilisää. Liikuntaa voit lisätä vähitellen.

Aloita yhdestä muutoksesta: koko maailmaa ei kannata yrittää laittaa kerralla kuntoon.

 

3 Olen pohtinut pitkäaikaisen syömishäiriön ja vegaaniruokavalion vaikutuksia luustoon. Onko syytä huoleen?

Sekä syömishäiriö että vegaaniruokavalio voivat vauhdittaa osteoporoosin syntyä, etenkin jos niihin liittyy alipainoa ja kuukautiskierron häiriöitä.

Osteoporoosin ehkäisy on helpompaa kuin sen hoito, siksi kalsiumin ja D-vitamiinin saantiin kannattaa kiinnittää huomiota. Valitse maitoa korvaavista tuotteista ne, joihin näitä luun suoja-aineita on lisätty ja käytä tarvittaessa ravintolisiä. Muista myös luita vahvistava liikunta.

 

4 Ovatko luukadon ehkäisyyn tarkoitetut bisfosfonaatit turvallisia käyttää? Tuleeko luista kuin posliinia ja tapaturman sattuessa luu pirstaloituu?

Bisfosfonaattia on käytetty pitkään luulääkkeenä. Se on edullinen vaihtoehto, jonka vaikutukset tunnetaan. Posliiniksi luut eivät muutu, eikä lääkkeen käyttö lisää tapaturman vaaraa.

Bisfosfonaatteihin liittyviä vakavia, mutta harvinaisia, haittoja ovat reisiluun epätyypilliset murtumat ja leukaluun haavaumat. Näiden ehkäisemiseksi lääkkeen käyttö on rajattu yleensä viiteen vuoteen. Suun haavaumariskin takia hampaat on hoidettava hyvin.

Suun ongelmat ovat yleisimpiä syövän hoidon yhteydessä, jolloin bisfosfonaatteja käytetään moninkertaisina annoksina osteoporoosiin verrattuna.

 

5 Uinti ja kävely ovat liikuntalajejani. Kuntosali on jäänyt, kun siellä polviin sattuu. Pitäisikö vain hampaat irvessä rehkiä vaikka koskee?

Uinnilla ja kävelylläkin pärjää. Kävellessä luu saa sitä vahvistavia tärähtelyjä ja uimisen aiheuttama lihassupistelu on sekin hyväksi osteoporoosin ehkäisyssä.

Kuntosaliharjoittelu lisäisi myös lihasvoimaa. Kannattaa keskustella polvelle sopivista liikkeistä kuntosaliohjaajan tai lääkärin kanssa. Nivelet hyötyvät erityisesti reisilihasten harjoittamisesta.

 

6 En käytä lainkaan maitotuotteita, soijatuotteita jonkin verran. Minulla on krooninen suolistosairaus colitis ulcerosa, johon saan pari kortisonikuuria vuodessa. Kuinka paljon lisäkalkkia pitäisi syödä?

Kalsiumin suositeltu vuorokausiannos on yli 21-vuotiaille 800 milligrammaa vuorokaudessa. Koska et käytä lainkaan maitotuotteita ja syöt välillä suuria annoksia kortisonia, kannattaa tavoitella 1 000 milligrammaa. Sen suurempiin määriin ei liene tarvetta.

Nykyisen saannin voit arvioida osteoporoosin käypä hoito -sivulla olevalla kalsiumlaskurilla.

Asiantuntija Leo Niskanen endokrinologian ylilääkäri, HYKS

Marketta

Asiantuntija vastaa: Ovatko luuni vaarassa?

Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot (EPA ja DHA) ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista. Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen...
Lue kommentti